Var på Dalsjöfors slakteri idag...

Sv: Var på Dalsjöfors slakteri idag...

Liquid Diamond skrev:
Jag tycker såhär:

Skaffar man häst/hästar så har man ju tagit ansvaret för deras liv och att det ska bli så bra som möjligt. Kan man sedan av någon anledning inte behålla hästen är det också ens eget ansvar att göra sitt allra bästa för att hästen ska få en ny, bra ägare. Det tycker jag inte är för mycket begärt!

Jag skulle göra allt som stod i min makt för att hitta den perfekta köparen och sedan kräva av denne att jag fick veta hur allt gick med hästen och OM den nya ägaren skulle vilja sälja hästen senare skulle det finnas kontrakt på att jag hade återköpsrätten.

Skulle man mot förmodan inte hitta den rätte köparen trots massor av jobb så måste man ju fundera på om hästen kanske måste avsluta sitt liv...om man nu verkligen inte kan ha kvar den...

Men det är hur jag resonerar. Smaken är olika...

- Miria

För det första kan du aldrig skriva ett kontrakt som juridiskt håller för att man har rätt att köpa tillbaka hästen, alltså är den idé helt bortkastad, är hästen såld så har man inga mer rättigheter oavsett hur väl man menar med det hela.
Hästen blir inte olyckligare av att man slaktar den, det är bara människorna runt omkring.
Och visst det kanske låter hårt att man inte har lust att stå med en häst som man inte kan göra så mycket med, men jag tror inte att så särskilt många hästar är nöjda med att bara gå i en hage och lalla runt, de behöver stimuleras och aktiveras.

Jag säger fortfarande att en död häst lider i vilket fall som helst inte, även om den skulle ha kunnat fortsätta leva. Men jag tycker mer synd om de hästar som stapplar fram i hagarna bara för att ägaren inte klara av att ta beslutet...

Även om det inte skulle hålla juridiskt så skulle jag absolut vilja skriva ett sådant kontrakt. Då finns ju i alla fall överenskommelsen och vill då den nya ägaren få hästen såld senare så finns ju alltid jag där som är villig att köpa tillbaka hästen på en gång. Sedan skulle jag inte sälja till någon som jag misstänkte var ett pucko, utan jag skulle gallra mycket väl och välja med största omsorg.

Näe, det är klart att inte hästen blir olycklig för att den dör. Men livet är ju en gåva och att ta den ifrån något väsen som njuter av det är ju inte rätt tycker jag.

Är det så att djuret i fråga lider, eller inte kan leva ut sitt liv på det sättet som det ska kunna göra, då tycker jag att det är rätt att befria det från sitt lidande men INTE i andra fall. Hur man bedömer detta är väl olika, men jag tycker att man ser på ett djur när det inte vill leva längre...

Som sagt, det här är min åsikt och inget som jag försöker säga är det enda rätta.

- Miria

Virrpannan skrev:
Så länge det inte finns en vettig framtid för de flesta av djuren om de inte duger till avelsmålet (trav) utan det blir slakt som gäller för de stora flertalet innan de ens uppnått 2-3 års ålder tycker jag den sporten luktar illa...

undrar bara vartifrån du fått att de flesta travhästarna slaktas innan de ens uppnåt 2-3 års ålder ifrån? Har hållit på med trav i hela mitt liv, och ALDRIG sett en unghäst gå till slakt utan vettig orsak. inlägget stinker fördommar :mad:

Jag antar att "vettiga orsaker" är till exempel skador som inte kommer att bli bra eller kroniska sjukdomar?

Den där gränsen varierar ju... För några kan det kännas vettigt att avliva en frisk häst för att den känns överflödig på något sätt och att man inte ids försöka sälja. Men det är ju sällsynt. Hoppas jag!

Nämen. Jag hoppas att dom inom travsporten värnar lika mycket om djuren som alla andra..

Men herregud... hur kan det finnas människor som tänker sådär...
Hur kan människan ta sig makten att avliva ett friskt djur?
Hästar finns inte för att roa oss... har hästen blivit skapad för att vinna på tävlingsbanorna? nej!
herregud...

mimmi_t skrev:
Men herregud... hur kan det finnas människor som tänker sådär...
Hur kan människan ta sig makten att avliva ett friskt djur?
Hästar finns inte för att roa oss... har hästen blivit skapad för att vinna på tävlingsbanorna? nej!
herregud...

Jag blir mörkrädd när jag hör folk som tänker som du!!! :eek:

Det är våran skyldighet som djurägare att se till att det bästa för djuret blir gjort!!! I detta fallet ansåg säkert tjejen att det bästa för dom var just avlivning, har svårt att tänka mig att hon tog bort för skojs skull! :cry:

O,herregud, om du visste hur många djur som lidit mycket i onödan pga okunniga ägare som tror att hästar är "gulledjur" och som tror att man kan läsa sig till hästkunskap i tonårsböcker... :eek:

Vi föder även upp en köttras(slaktdjur...) Vår uppgift är att se till att djuren har ett så bra liv som möjligt den tid de lever!!!

Precis som med alla andra djur...inklusive hästar!

För att svara på ursprungliga inlägget:
En del travhästar har väldigt svag rygg vilket gör att de varken håller till trav eller ridning, och avlar man på en sådan med en annan travare som ju har lite svagare ryggar så blir det inte alltid bra.
Detta stoet kan ha haft det felet, och då får hennes avkommor det oxå, och vem av oss som älska hästar vill avla fram hästar som inte håller?

Vad är det där för resonemang?? Så det finns bara EN bra ägare till den hästen då eller?? Det är egoistiskt tänkande för om man bara vill så är det inte så svårt att hitta en bra ägare till hästen. Sen får det ta den tid det tar! Det där är som att säga att ALLA som köper fd travare är dåliga hästägare! Nu får ni fan ge er!

Håller med, håller med...

Den perfekta ägaren finns ju där, det gäller bara att hitta den. Det kan såklart medföra mycket arbete att hitta den, men det är det minsta vi kan göra för djuren! Javisst, det är lättare att avliva, men gäller det ett friskt djur som skulle kunna trivas som fisken hos en ny ägare och även ge denne mycket glädje så tycker jag inte ens avlivning vore ett alternativ...FÖRE man gjort sitt allra bästa för att hitta ett nytt, bra, passande hem till hästen...
Alla andra-hem är väl inte dåliga? Kan ju faktiskt till och med bli mycket bättre för hästen? Speciellt när det gäller travhästar... Gäller bara att passa sig vem man säljer till...

Förstår inte hur folk resonerar som bara avlivar djur hit och dit för att det är för dyrt/jobbigt att få dom friska igen eller att hitta en ny ägare...

Livet är ju för fan en gåva som man inte bara kan kasta bort.

- Miria

Liquid Diamond skrev:
Jag antar att "vettiga orsaker" är till exempel skador som inte kommer att bli bra eller kroniska sjukdomar?

Den där gränsen varierar ju... För några kan det kännas vettigt att avliva en frisk häst för att den känns överflödig på något sätt och att man inte ids försöka sälja. Men det är ju sällsynt. Hoppas jag!

Nämen. Jag hoppas att dom inom travsporten värnar lika mycket om djuren som alla andra..

Självklart värnar dom inom travsporten lika mycket om sina hästar som de övriga hästägarna.....glöm inte att vi är väldigt många inom travet som har en lång tid inom ridsporten bakom oss. Det vimlar av gamla ryttare som sadlat om och nu tränar travhästar........och vi har samma känsla för hästarna nu som då :love:

Är det ingen som har tänkt tanken att hon kanske HAR försökt hitta ett bra hem åt sina hästar??
Det är så himla enkelt att sitta här och fördömma andra människor när man inte har en aning om vad som ligger bakom beslutet. Jag brottas själv med tanken att ta bort mitt fullt friska avelssto till hösten om inte EXAKT rätt hem dyker upp.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag började hitta henne utannonserad var och varannan månad vilket hänt med en häst som vi mer eller mindre skänkt bort till en tjej som LOVADE att ge honom ett livstidshem :mad:

Nu utgick jag, och jag tror Liquid Diamond talade om det exemplet också, ifrån mitt exempel tidigare med en amatörtravtränare som inte "orkade hålla på med sånt skit" att hitta ny ägare tll sin travhäst som inte presterade tillräckligt bra. Det var bara slakt som var alternativet. DET tycker jag är ett vidrigt tankesätt..

Men vad är kraven för den "perfekta" nua ägaren då? Bara för att man kanske har en annan syn på hästhållning (tex vill ha hästen på lösdrift eller kanske i egen hage , ja vad som helst!) så betyder ju inte det att ifall man själv inte vill ha det så kommer hästen få det dåligt.. JAg tror att letandet efter den "perfekta" nya ägaren oftast bottnar i egoismen och tron att man själv är den ENDA vettiga hästägaren till den hästen vilket man INTE är!

Jag tror nog man oftast känner på sig ifall det är en som kommer sälja hästen vidare snart eller ifall det är ett långvarigt hem.

*Lånar tråd*

Det finns en hel del ridhästar som har "tråkiga" ägare också.

Det är inte alltför ovanligt att folk köper dyra hästar som det sedan visar sig att de inte har kapacitet för högre klasser än Msv. Problemet blir att om de nu säljer hästen så förlorar de en hel del pengar, så istället försöker de få hästen utdömd för att få försäkringspenarna. Sånna här människor ser ju inte hästen som en kompis utan som ett redskap för att tävla. Som när jag köper ett par bättre skor för att springa snabbare.

Slutsatsen är att det finns dåliga djurägare överallt. Sen om det är rätt att slakta en frisk häst. Tja igentligen är det väl inte det för vem är vi att bestämma över liv och död? Men (det finns alltid ett men) ibland kanske det är bättre än att hästen skall vandra runt. Väldigt, väldigt svår fråga det här. hoppas själv att jag slipper det problemet för jag skulle nog ha ångest hur jag än valde.

Kan säga att jag själv har lagt ut över 10.000 kronor för veterinärvård på två kaningen som jag köpte för 99 kronor styck.

Skall bara säga att det där med att folk försöker få ut försäkringspengar för att hästarna ej räcker till i klasserna inte är någon skröna. Diskuterade problemet med en anställd på ett djursjukhus för bara några veckor sedan. Rent allmänt alltså inte så att någon tysnadsplikt har brutits (bäst att skriva det). Problemet finns (försäkringsbolagen jobbar med det också) även om det inte är jätte vanligt (tack och lov).

Jag tror inte på nått vis att jag är den enda som kan ta hand om min häst. Det är bara det att jag har försökt hitta medryttare till henne och hon rent ut sagt skrämmer skiten ur dom, och hon kan uppföra sig som en ängel i tre månader för att sedan explodera. Jag har ingen aning om VAD hon gör för det har ingen kunnat beskriva, bara att dom ALDRIG mer tänker sätta sig på henne!
Jag har haft henne i sju år och hon har aldrig gjort så med mig, om jag hade möjlighet skulle jag ha henne kvar men nu är det så att ekonomin säger stop och då är det viktigare att jag vet att hon får det bra än att jag ska få ut en stor summa pengar vid en försäljning.

Var ett ett trav föl och märr?
Isåfall tror jag att hon visste att om dom inte gick på travet skulle dom hamna som "alla" andra travare gör när dom inte räcker till.

Antingen blir som mer eller mindre misslyckade ridhästar, eller så slaktas dom.

jJag säger inte att ALLA travare är misslyckade ridhäsar, men dom är travare. Och är bra på att trava, och inte byggda och har psyktet till att bli en bra ridhäst.

Såg tråden för ett par dar sedan, men tänkte egentligen inte lägga mig i..... :crazy:
Dock så har jag fått reda på att tjejen ni pratar om är en fd jobbarkompis till mig, och därför så kan jag inte riktigt hålla käften.....
Vi kallar henne "Karin"
Första misssförståndet är att det var sto + hennes åring.

Stoet har gått gall de senaste 2 åren, och var dessförinnan svår att få dräktig. Inte lämplig för avel...och hon har ingen vidare ridbarhet. Eftersom Karin absolut inte vill att hon skulle bli vandrginspokal, och chasnerna att hitta ett bra hem var små, så vlade hon att ta bort stoet. STARKT tycker jag!!!!

Åringen har hon försökt sälja sedan i höstas, men inte hittat någon vettig köpare. Eftersom hon inte vill att den ska bli vandringspokal heller, och hon själv är gravid i 6 mån, så var hon nu tvungen att göra sig av med den oxå. Slaktad, men ovilligt alltså.

SÅ, nu när ni har fått fakta så kan ni ju fortsätta disskutera hur hemsk hon är...... :angel:
Jag återkommer inte...
Och jag tycker att hon gjorde helt rätt. :bow:

En häst lider inte av att bli avlivad. Hästägaren hade all rätt att göra detta med sina hästar. Jag kunde troligen gjort samma sak om anledningen (tyvärr) fanns.

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka