Snurrfian
Moderator
Sv: Var på Dalsjöfors slakteri idag...
För det första kan du aldrig skriva ett kontrakt som juridiskt håller för att man har rätt att köpa tillbaka hästen, alltså är den idé helt bortkastad, är hästen såld så har man inga mer rättigheter oavsett hur väl man menar med det hela.
Hästen blir inte olyckligare av att man slaktar den, det är bara människorna runt omkring.
Och visst det kanske låter hårt att man inte har lust att stå med en häst som man inte kan göra så mycket med, men jag tror inte att så särskilt många hästar är nöjda med att bara gå i en hage och lalla runt, de behöver stimuleras och aktiveras.
Jag säger fortfarande att en död häst lider i vilket fall som helst inte, även om den skulle ha kunnat fortsätta leva. Men jag tycker mer synd om de hästar som stapplar fram i hagarna bara för att ägaren inte klara av att ta beslutet...
Liquid Diamond skrev:Jag tycker såhär:
Skaffar man häst/hästar så har man ju tagit ansvaret för deras liv och att det ska bli så bra som möjligt. Kan man sedan av någon anledning inte behålla hästen är det också ens eget ansvar att göra sitt allra bästa för att hästen ska få en ny, bra ägare. Det tycker jag inte är för mycket begärt!
Jag skulle göra allt som stod i min makt för att hitta den perfekta köparen och sedan kräva av denne att jag fick veta hur allt gick med hästen och OM den nya ägaren skulle vilja sälja hästen senare skulle det finnas kontrakt på att jag hade återköpsrätten.
Skulle man mot förmodan inte hitta den rätte köparen trots massor av jobb så måste man ju fundera på om hästen kanske måste avsluta sitt liv...om man nu verkligen inte kan ha kvar den...
Men det är hur jag resonerar. Smaken är olika...
- Miria
För det första kan du aldrig skriva ett kontrakt som juridiskt håller för att man har rätt att köpa tillbaka hästen, alltså är den idé helt bortkastad, är hästen såld så har man inga mer rättigheter oavsett hur väl man menar med det hela.
Hästen blir inte olyckligare av att man slaktar den, det är bara människorna runt omkring.
Och visst det kanske låter hårt att man inte har lust att stå med en häst som man inte kan göra så mycket med, men jag tror inte att så särskilt många hästar är nöjda med att bara gå i en hage och lalla runt, de behöver stimuleras och aktiveras.
Jag säger fortfarande att en död häst lider i vilket fall som helst inte, även om den skulle ha kunnat fortsätta leva. Men jag tycker mer synd om de hästar som stapplar fram i hagarna bara för att ägaren inte klara av att ta beslutet...