Vår lösning för lunchfodring mm till fånghäst

Sv: Vår lösning för lunchfodring mm till fånghäst

Jag förstår inta vad ikea påsar har i denna tråd att göra.

Jag tyckte mig se att TS precis skrev att varesig Hönät eller IKEApåsar är inget alternativ för oss.

Är det inte då ganska respektlöst och uppvisande av trådkapning att inte ens noterat det. TS kanske vill att sin tråd ska avhandla ämnet lösning på lunchfodring och foderautomater/vidareutveckling av "manicker"?

Om TS enbart vill visa upp automaten, så är kanske ett diskussionsforum illa valt. Nu tycks TS inte ha några problem med att det blev sidodiskussioner.

Det blir ju ofta det i trådar, du själv är ju en mästare på att segla iväg, så du har säkerligen överseende med att foderautomater i allmänhet diskuteras om du anstränger dig lite =) För även diskussionen om hur TS häst beter sig vid skoning är ju utanför tråden.

Nästa "generation" som nu är under konstruktion/tillverkning kommer att bli betydligt vassare i alla avseenden, både vad gäller antalet timerställda utfodringar, ingående material mm med andra ord ett helt annat utförande och då naturligtvis en helt annan prislapp (billigare).

Härligt att den ändå kan äta såpass stor grovfodergiva utan att bli överviktig =)

Lite nyfiken ang det citerade. Ska det stå billigare prislapp verkligen? Och avser du/ni att sälja automaterna sedan när ni hittat 'rätt slutmodell'? Isf, till en prislapp högre eller lägre (teoretiskt) än de som finns på marknaden?

Huruvida vi ska tillverka och sälja automater framöver har vi inte funderat så mycket på så här långt. Vår ambition är nu först och främst att ge vår häst en bra och regelbunden utfodring när vi är på jobbet. Det här är bara ett första steg i att ta fram egna produkter för att förenkla och förbättra dom vardagliga sysslorna. Prototypen kommer så snart modell nr 2 är klar att placeras in till vår lilla shettisfröken:laugh:

Fundera lite på det där första, kanske utvecklas denna "manick" till olika våningsplan i utfodringen av grovfodret för att en överbelasning inte ska ske. Som noterats så har hästen behov av lång tuggtid och ättid, i nämda fall så är lunchgrovgivan 3 kg vilket på denna individ borde betyda minst 3 timmar konstant överbelastning på framhovarna.

Lite kul att du tar upp en utveckling som innebär flera våningsplan, då det är precis så vi har tänkt utformningen i den framtida foderautomaten.

Lite kul att du tar upp en utveckling som innebär flera våningsplan, då det är precis så vi har tänkt utformningen i den framtida foderautomaten.

Den som lilla shettisfröken ska inviga??? Plan 2 blir då lagom höjd för henne om man tänker på hennes belastning vid verkning fram. En sak e säkert,, hon kommer aldrig att slå huvudet i taket.

Skämt å sido,, mer hanterbara hästar och bättre kunniga hästägare som enträget söker förbättra den enskilda individens behov och välmående är svårt att finna. Talar inte enbart för egen del,, vi är 2 yrkesutövare som ser det som ett previlegium att få ta del av din erfarenhet, din man/sambo:s praktiska handlingsförmåga. ;)

Vilken underbar häst som tar så pass lång tid på sig att äta sitt hö! Skulle jag också vilja ha. Ett kilo hö går åt på en halvtimme här hos oss...:crazy:

En sån häst har jag emellanåt. Han fick stå inne igår natt, för han skadade ögat. Han fick då 3 kg hö vid 23 tiden. När jag kom till stallet strax innan 7 morgonen därpå hade han fortfarande en del hö kvar, skulle tippa på mellan 0.2 och 0.4 kg. Han hade inte rört halmen vad jag kunde se heller.
Höet låg i ett hönät med stora maskor.

Nu hade han ju i och för sig gått ute i hagen bara några timmar innan han fick kvällsmaten, så han var ju någorlunda nyäten.:p Men ändå, han äter inte särskilt fort, vilket jag är glad över!

Nu är det ju inte riktigt så att han äter lika sakta alltid, men han hör väl inte till hetsätarna precis. :p

Senast ändrad:

Skämt å sido,, mer hanterbara hästar och bättre kunniga hästägare som enträget söker förbättra den enskilda individens behov och välmående är svårt att finna. Talar inte enbart för egen del,, vi är 2 yrkesutövare som ser det som ett previlegium att få ta del av din erfarenhet, din man/sambo:s praktiska handlingsförmåga. ;)

:bow::bow::bow:

Även vi uppskattar verkligen den erfarenhet och de kunskaper som du och din kollega besitter. Bara vetskapen om att kunna bolla diverse frågor angående hästhållningen ser vi som ett stor trygghet som hästägare. Ni har ju trots allt funnits vid "vår sida" under ett antal år.

En IKEA-påse är rätt lätt slita sönder. Ska du göra en sån lösning är det nog bättre att du har någon form av mer hållbart lock. Mina skulle garanterat göra processen kort med IKEA-påsen.

Men som sagt, så länge det handlar om en häst, så är allra enklast att bara släppa ner uppifrån. De kan inte bryta sig in, inget att skada sig på och så vidare.

Jag hoppas och tror fortfarande att hö och halm allena ska räcka hela natten. Eventuellt bygger jag en låda för att få lite fördröjning på det hela. Men nu när han har hållt vikten så bra, så tror jag att jag kommer kunna fodra honom tillräckligt mycket grovfoder för att han ska vara nöjd hela natten, om det nu inte blir en extremsnöig vinter i år också.
Men min har ju aldrig riktigt spelat i samma liga som dina små "matmonster", så jag hoppas att höet blir bra i år och att det ska räcka hela natten ändå. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka