Vår lösning för lunchfodring mm till fånghäst

B

bernie96

Länkar till några bilder som vi lagt in på Youtube på det arrangemang vi tillverkade för lunchfodring till vår häst som fick fång sommaren 2008. Han hade även en liten fångvarning förra sommaren trots en minimal tillgång till gräs. För att i möjligaste mån undvika ytterligare framtida anfall så går han denna sommar i en hage helt utan gräs.

Huvudbehållaren ”laddas” med hö. På inställd tid (timerstyrd), öppnas sedan en lucka som släpper ner maten i det väderskyddade utrymmet på undersidan.
På foderstationens högra sida har vi även monterat en lätt monter/demonterbar krubba. På vänster sida en hållare för saltsten samt under den ett rostfritt kärl på ca: 40 liter som via en flottör alltid tillser att det finns friskt vatten att tillgå. Med andra ord, alla de faciliteter vår ”sjuke” vän behöver samlat på ett och samma ställe i den annars så karga hagen. Där han nu tyvärr till skillnad ifrån sina kamrater måste tillbringa sina dagar under sommarens betesperiod.
Allt är testat under drygt en månad och har fungerat mycket bra. Till stor glädje för oss när vi nu vet att han får mat regelbundet, trots att vi befinner oss på jobbet. Och naturligtvis inte minst för honom själv, den ”blå burken” i hans hage är mycket uppskattad.

http://www.youtube.com/watch?v=XpSpEVbpY20

Sv: Vår lösning för lunchfodring mm till fånghäst

Väldigt fin :love:

Men om jag får vara sådan, så borde väl det bästa vara att förlänga ättiden så mycket som möjligt? Magen mår ju bäst av att äta lite, ofta och länge.
Vi har haft foderautomater med galler, så de måste pilla i sig maten. Kanske är något att tänka på inför vidareutveckling? :idea:

Han har inte försökt att öppna den själv?
För ett tjugotal år sedan gjorde vi en liknande anordning med timer.
Efter bara ett par dagar hade ena hästen lärt sig hur man kunde bryta ner "golvet" och öppna lådan....:crazy:
Vi satte då upp den i en lång stång så att den hängde i luften där hästarna inte nådde den.

Till Skuggi:

Vidareutveckling av foderautomaten pågår för fullt, det blir en modell för en bättre fördelning över dygnet. Vi har även pratat om någon typ av galler just för att förlänga ättiden:)

Till Rie:

Tack och lov så har han inte lärt sig att öppna den ännu, och nu har den varit på plats i 1 1/2 månad. jag hoppas att det så förblir:)

Jag är lite intresserad av själva bygget. Hur lång tid tog det? Krävs det mekaniska kunskaper? Ungefärligt pris för materialet?

Har funderat på att skaffa någon form av automat, men eftersom jag vill kunna ha den i boxen så får den inte vara så stor.

Just nu lutar det mer åt att jag ska bygga ihop en väldigt enkel anordning som förlänger ättiten istället. Men det optimala hade ju såklart varit en automat.

I forntiden använde jag faktiskt min automatiska grindöppnare/lunchgrind att fodra morgonhö i boxen, hängde den högt, och så en modifierad IKEA-kasse. När tiden var inne släppte grindöppnaren ett 'handtag' på kassen, som då 'föll ut' och ner trillade höet.

Modifieringen är svår beskriva, men tänkt dig du skär bort kortsidorna ungefär, så att påsen blir som bara ett U, utan sidor. Ena handtaget satt fast däruppe på väggen, det andra satte jag i timern, på samma ställe man sätter en grind om man använder den som tänkt.

När den löste ut släppte den handtaget, och 'påsen' vecklade ut sig, och hängde sen platt mot väggen som ett lakan.

Jag har funderat på att använda den till de här två med, är ju en smal sak ordna så den släpper två likadana som sitter på varsin sida en mellanvägg. Haken är att L har bajsställe precis vid mellanväggen så risken är för stor släppa mat ner på bajshögar och det är lite taskigt ju. Men till 'bara' en häst fungerar det ju utmärkt. Jag har en fundering på hur jag med lite rep och taljor kan ordna så att två hönät släpps ner i respektive boxhörn på givet klockslag men inte tagit tag i det. Sålänge mor är sådär äckligt morgonpigg och kan tänka sig gå ner och 'hälla in' en förberedd IKEA-påse var åt dem så... :angel:

Nu kanske det är billigare att köpa en färdig/bygga en egen automat om man inte har en fodergrind eller iaf behöver/vill ha en sådan för att t ex sommartid använda för att släppa mellan hagar, men annars är de användbara små tingestar det där.

Supersnyggt jobbat! Även jag är nyfiken på själva 'mekaniken och tekniken' dock =)

Väldigt fin :love:

Men om jag får vara sådan, så borde väl det bästa vara att förlänga ättiden så mycket som möjligt? Magen mår ju bäst av att äta lite, ofta och länge.
Vi har haft foderautomater med galler, så de måste pilla i sig maten. Kanske är något att tänka på inför vidareutveckling? :idea:

En fråga till dig skuggi,, Vad vet du om denna hästs ättid?? Endast stressade hästar eller hästar som blir stressade av att att dom konstant får kämpa för varje strå mat genom ett galler kommer oxå uppvisa ätstörningar.

En häst som dagligen får tillgång till grovfodergivor, väl anpassade efter dygnets timmar och heller inte behöver bli stressad av hungriga hagkompisar kommer oxå ha en längre ättid med en större mångd grovfoder än en individ med flera små fodergivor.

Jag vet inte varifrån du fått tag i att flera små fodergivor skulle leda till längre ättid än färre större fodergivor. Ättidens längd beror enbart på hunger/stressrelaterade situationer. Den ensklida individens stress/hunger relation.

Jag har själv sett denna "manick" och tre saker anser jag som helt unika, fodret ramlar rakt ner under tak så även om det regnar så blir inte fodret förstört eller hamnar mitt i en lervälling, det finns inga galler som en häst kan trassla in sina hovar i så skaderisken är avsevärt mindre än alla andra försök till lösningar jag bevittnat. Slutligen finns tillgång till färskt 40 liter vatten i direkt anslutning vilket ledert till fritt val mellan foder vatten på samma ställe. Detta är bra för då behöver inte hästen känna stress över att lämna fodret för att dricka, många hästar som stressäter väljer att först äta upp allt foder och därefter transportera sig till vattnet vilket många ggr leder till stora vattenintag under för kort tidsrymd med koliksymtom som secundär följd.

Jag känner denna individ mkt väl och kan varmt rekomendera denna "manick" främst för hästar som inte kan gå på fritt bete sommartid. Denna lösning ger dom både friheten att dagligen gå i hage, få balancerade fodergivor helt utan risk för att dom "äter ihjäl sig" vilket är den största risken med fri tillgång sommartid på fritt bete.

Till TS En foderautomat i klass med Opera källaren. :d:bow:

Ättiden förlängs som jag ser det inte ett dugg oavsett X små mål eller Y större om totalmängden är densamma. Däremot kan man genom att splitta målen få en hanterbar tid utan mat mellan målen, och på så vis minska hungern.

Om jag ger min 2½ kg silage till frukost, eller ger ½ kg silage/mål uppdelat 5 ggr/dag, så ättiden blir lika tragiskt låg oavsett. Däremot så med 5 små mål är tiden utan mat mellan 2 mål mindre. Just för att han är 'lika hungrig' oavsett.

Däremot har man ju visat med forskning att det INTE är bättre att t ex ge mycket små mål var tionde minut jmf med att ge samma mängd foder delat på 4 - 5 mål. Men då är det lite vettigare totalmängd.

Så, jag håller med och förstår både dig och skuggi. Ättiden ändras inte av att samma begränsade giva delas på fler mål, sålänge den fortfarande är så begränsad att hästen är 'hungrig hela tiden'. Nu vet vi dock inget alls om TS givor, så precis som dus äger så det kanske inte finns minsta anledning att förlänga ättid.

Däremot, genom att förlänga ättiden - om den är kort - genom att sänka tempot hästen äter i, så får hästen mer tuggtid per dygn, och mindre tid utan mat mellan målen. Vilket är en vinst ur flera aspekter, inte minst att hästar behöver tugga en viss tid/dygn.

Personligen, och nu är det helt personligt 'tyckande' tror jag dock det är viktigt att hästen iaf någon gång per dygn kan få känna att den kan äta 'ordentliga tuggor', och få känna sig 'nöjd'. Att maten inte tar slut på 10 minuter - även om det kommer ny mat om 3 - 4 h. Att ge dubbelt så mkt mat gör förvisso att hästen kan äta i 20 minuter, men då blir det sålänge man inte ökar maten dubbelt så lång tid till nästa mål. Där kan dock halm vara väldigt bra för att ge 'både och'.

Så, två sidor av samma mynt som jag ser det, och jag anser att båda ofta bör/behöver kompletteras. Alldeles speciellt för de stackare som har hästar 'utan botten', som i princip aldrig slutar äta/blir nöjd ens med massor med mat.

Som uppvuxen i en uppfinnar/konstruktörs familj tycker jag alltid det är kul med tekniska lösningar på ett problem.

En sak jag dock reagerar på med er automat är säkerheten och den ergonomiska biten med det trånga "ätutrymmet" för en så pass stor häst.

Det ser ut som att hästens huvud nästan är lika stort som utrymmet den ska stoppa in huvudet i och det ser ut som att den kommer behöva böja hals, ben och kropp för att nå in längst in med en onaturlig ätställning som följd.
Jag ser även riskerna med att hästen vid plötsligt ljud etc riskerar att slå upp huvudet i konstruktionen med skarpa kanter och skador på både häst och manick som följd.

Jag hade hellre sett att utrymmet upp till apparatens tak var betydligt högre upp och bredare.

Men bra intiativ och jättevacker häst:)

Vad gäller ättidens längd, Coari, är jag benägen att hålla med Alexandra, och dina personliga påhopp är långt över gränsen för vad som är ok, det borde du själv inse.

Dock till saken.

För många är problemet att förlänga ättiden utan att behöva öka mängden, forskning visar som sagt att flera små mål per dag i själva verket kan vara skadligare för hästen än färre större mål.

Det hästen behöver är tuggtid för att skapa mättnadskänsla, det är inte mängden som ger det som hos människor, så tricket är att förlänga ättiden utan att skapa det du kallar ätstress, där håller jag med dig.

Hästen är ju trots allt gjord för att äta gräs , ett antal strån i taget med hög vätskehalt, istället ger vi dem färdighugget torkat gräs, det säger sig själv att det är lättare att få i sig en större mängd då på kortare tido och för många hästar och ägare blir det ett problem eftersom vi inte kan ge dem så mycket de behöver för att få en tillräcklig tuggtid eftersom de blir för feta.

Jag har själv det problemet med flera av mina och har av två dåliga ting hellre låtit dem vara för tjocka än att inte få tugga tillräckligt, men det är ingen ultimat lösning.

Jag tror dock som dig att det kan skapa en stor frustration och stress att inte få i sig tillräckligt, det har man ju också sett i prover med "godisar i boll", och jag gillar därför inte alls betesreducerare och liknande ting.

Jag tror att ska man begränsa tillgången/ förlänga tuggtiden med grovfoder måste man försöka hitta en balans där hästen får i sig maten i ungefär den mängd/takt den får när den betar naturligt, och det är inte lätt.

Med betet är det nog att försöka styra betesmängden/tillgången och kvaliteten på gräset som gäller, jag drömmer själv om naturbetesmark till ett flertal av mina.

Om jag ger 4 kg hö i en giva, så är ättiden för det max 40 minuter. Ger jag 4 kg hö splittat i 4 mål a 1 kg/mål så är ättiden 10 min/mål.

Fast det där är individuellt för varje häst.
Ger jag min häst 4 Kg så sätter hon inte i sig allt på en gång, skulle tippa på att hon äter 2 Kg sen pausar hon. Bättre upp för henne är att jag fodrar 6 Kg/mål, då är hon garanterad mättnadskänsla samt pausar själv på ett mer naturligt sätt när det ständigt finns tillgång på mat. Men som sagt, detta är ju individuellt för varje häst.

Till TS! :love:
Blir så fantastiskt glad när folk gör det där lilla extra för sina hästar.
Men jag hade som Abova skrivet försökt få upp hela ställningen så att hästen fick bättre plats att komma åt höet.

Fast det där är individuellt för varje häst.
Ger jag min häst 4 Kg så sätter hon inte i sig allt på en gång, skulle tippa på att hon äter 2 Kg sen pausar hon. Bättre upp för henne är att jag fodrar 6 Kg/mål, då är hon garanterad mättnadskänsla samt pausar själv på ett mer naturligt sätt när det ständigt finns tillgång på mat. Men som sagt, detta är ju individuellt för varje häst. .

Du missade ena delen tror jag, kanske var otydlig. Ättiden är densamma sålänge det är en hårt begränsad giva hela tiden. Hästen har alltså ett MJ-behov som tillåter motsvarande 4 kg hö/dygn. Och så länge det är på så hårt begränsade givor, så är det 'alltid hungrig' och samma ätfart.

Medan om man får vettigare (större) givor, så tror även jag man får mer ättid med färre stora mål, då de hinner äta sig mätt.

Men där är just haken med de extremt svårfödda, få ihop lågt behov av MJ med behovet av TS och tuggtid. Det blir omöjligt ge de stora målen, för ett stort mål = hela dagsbehovet.

Och det är ju där slow feeders och begränsa ättakten kan hjälpa till. (Även om jag personligen anser att inte ALLT foder ska ge i slow feeder/begränsare när det är en hårt begränsad totalgiva, dvs jag anser de måsta få någon möjlighet per dygn att ta stora tuggor och känna sig 'nöjd')

Jag har tyvärr ingen lunchgrind heller. Det var ju annars en smidig konstruktion. Den foderautomat som jag har varit mest intresserad av att köpa funkade på ungefär samma sätt.

Det låter som en bra idé att släppa ner ett hönät. Kan du inte lägga hönätet i ikeapåsen, med ett rep som är fäst i lämplig höjd så att det faller i lagom äthöjd. Så när ikeapåsen släpper trillar hönätet ner och hänger inom äthåll.
Tänkte att om det bara är ett hönät så kanske det lockar även om man hänger det högt. Din är ju både smart och matglad så han hade säkert hoppat för att få tag på maten. :devil:

Att få ner ett hönät är inga problem alls, jag är bara inte helt förtjust i hönät. Endera blir det helt skev ätställning (för hög), eller så blir det en skaderisk om det hänger lägre.

Så, sålänge mamma är snäll och fodrar dem vid 6 så är ju det enklast och säkrast =)

Spånar vidare...

Om man bygger en sån låda som vi pratat om, du har väl en rund. Och spänner upp tex. en ikeapåse eller annat över foderlådan. Så att det sitter fast i väggen, och någon form av fäste till timern framtill, och gummiband till väggen bakom, så att när timern släpper påsen (som är som ett tak över lådan) framtill så drar gummibanden in påsen till väggen.

Vet inte riktigt hur man skulle fästa timern i lådan, men om den inte är så stor så hade det nog funkat. Det hade ju varit en variant i så fall. :idea:

Vad avser den ergonomiska biten så är utrymmet större än vad det ser ut att vara på bild (bredd:0,7 m, djup: 0,6 m). Att öka på höjden görs lätt med hjälp av teleskopfunktion emot bottenplattan om man så önskar. I övrigt så är samtliga skarpa hörn skyddade med kantlist alternativt rörisolering. Detta är som sagt en prototyp, framtagen på kort tid för att lösa problemet med just lunchfodringen.

Nästa "generation" som nu är under konstruktion/tillverkning kommer att bli betydligt vassare i alla avseenden, både vad gäller antalet timerställda utfodringar, ingående material mm med andra ord ett helt annat utförande och då naturligtvis en helt annan prislapp (billigare).

Hästen i tråden fodras med 4 kg hö morgon, 3 kg lunch (i foderautomaten), 1 1/2 kg eftermiddag och slutligen 4 kg på kvällen. Så han har alltså 4 utfodringar per dag. Detta kommer snart att skötas helt automatiskt av den nya foderautomaten.

Det här är rätt alternativ för oss som vi fortsätter att utveckla. Mycket pga att prototypen har fungerat tillförlitligt. Hönät eller IKEApåsar är inget alternativ för oss.

Slutligen vill vi tacka Coari för dom goda omdömena:laugh:. Du kommer att vara en av dom första att få bedöma den nya automaten i skarpt läge:D

Spånar vidare...

Om man bygger en sån låda som vi pratat om, du har väl en rund. Och spänner upp tex. en ikeapåse eller annat över foderlådan. Så att det sitter fast i väggen, och någon form av fäste till timern framtill, och gummiband till väggen bakom, så att när timern släpper påsen (som är som ett tak över lådan) framtill så drar gummibanden in påsen till väggen.

Vet inte riktigt hur man skulle fästa timern i lådan, men om den inte är så stor så hade det nog funkat. Det hade ju varit en variant i så fall. :idea:

En IKEA-påse är rätt lätt slita sönder. Ska du göra en sån lösning är det nog bättre att du har någon form av mer hållbart lock. Mina skulle garanterat göra processen kort med IKEA-påsen.

Men som sagt, så länge det handlar om en häst, så är allra enklast att bara släppa ner uppifrån. De kan inte bryta sig in, inget att skada sig på och så vidare.

En IKEA-påse är rätt lätt slita sönder. Ska du göra en sån lösning är det nog bättre att du har någon form av mer hållbart lock. Mina skulle garanterat göra processen kort med IKEA-påsen.

Men som sagt, så länge det handlar om en häst, så är allra enklast att bara släppa ner uppifrån. De kan inte bryta sig in, inget att skada sig på och så vidare.

Jag förstår inta vad ikea påsar har i denna tråd att göra.

Jag tyckte mig se att TS precis skrev att varesig Hönät eller IKEApåsar är inget alternativ för oss.

Är det inte då ganska respektlöst och uppvisande av trådkapning att inte ens noterat det. TS kanske vill att sin tråd ska avhandla ämnet lösning på lunchfodring och foderautomater/vidareutveckling av "manicker"?

Bara som en liten notering till TS,, om vi nu har en fånghäst med "aktiv eller kronisk" fång så är allt intag av grovfoder från marken mer skadligt för hovarnas belastning än om den äter sitt grovfoder i "upprätt" läge. Läs i jämvikt. En häst i jämnvikt har som bekant sin belastning 60%fram 40% bak Din egen häst har jag noterat en belastningsförändring med 90% fram och 10% bak vid skoning fram då han efter fem minuter tröttnat och hänger med huvudet ner i golvet,, precis så som hans huvud är vid intag av grovfoder i från marken. Vid skoning bak så förflyttar sig hans tygndpunkt till 90% bak och 10% fram. Det senare har jag inga forskningsbelägg för mer än att han verkar gillar att sitta i knät på hovis.

Fundera lite på det där första, kanske utvecklas denna "manick" till olika våningsplan i utfodringen av grovfodret för att en överbelasning inte ska ske. Som noterats så har hästen behov av lång tuggtid och ättid, i nämda fall så är lunchgrovgivan 3 kg vilket på denna individ borde betyda minst 3 timmar konstant överbelastning på framhovarna.

Senast ändrad:

Är det du som bestämmer vem och vad som får skrivas i trådarna? Jag har liiiite svårt att tro det!

När det gäller ättid osv så är hästar anpassade att äta hela tiden. Om man har haft en fånghäst så inser man ganska snabbt att det finns aldrig några bra lösningar - bara mindre dåliga. Ibland kan man bli tvungen att minska fodergivan så att den inte kan få äta så lång tid som det anses att en häst bör göra för att bli mätt. Samtidigt är det viktigt att den får mat hela tiden så att magen och tarmarna har ngt att jobba med. Då kan man bli tvungen att ge dem mindre portioner utspridda över dygnet. Jag menar inte att det är en bra lösning men kanske den minst dåliga för en fånghäst och tråden handlar om fånghästar.

Jag blev tvungen att göra så med min IR fånghäst för att hon skulle gå ner i vikt. Det är över ett år sedan och hon har vad jag anser inte tagit ngn skada av det. Sedan kan jag hålla med om att det är tveksamt kanske om man ska rekommendera det på et forum eftersom det är att utmana ödet och man måste veta vad man gör. Jag tror fortfarande inte att du har haft en sådan häst som desa diskussioner handlar om men har ej fått ngt svar på den frågan trots upprepade förfrågningar. Om inte så var glad för det. Det är endast en uppgift för den som verkligen vill ha en extra utmaning i att göra foderstater och passa på sin häst.

Bara som en liten notering till TS,, om vi nu har en fånghäst med "aktiv eller kronisk" fång så är allt intag av grovfoder från marken mer skadligt för hovarnas belastning än om den äter sitt grovfoder i "upprätt" läge.

Du menar alltså att en fånghäst ALDRIG ska äta från marken igen :confused:? TS skriver ju:

som fick fång sommaren 2008. Han hade även en liten fångvarning förra sommaren trots en minimal tillgång till gräs.

Alltså har hästen inte haft vare sig akut eller kronisk (hur du nu i och för sig definierar detta?) fång på ett bra tag. Skadorna i hovarna borde väl ha vuxit ut för ett bra tag sedan? Antar att det inte blev några bestående men av förra sommarens "fångvarning"?

i nämda fall så är lunchgrovgivan 3 kg vilket på denna individ borde betyda minst 3 timmar konstant överbelastning på framhovarna.

Vilken underbar häst som tar så pass lång tid på sig att äta sitt hö! Skulle jag också vilja ha. Ett kilo hö går åt på en halvtimme här hos oss...:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka