Var lär man sig allt??

Lycanthrope

Trådstartare
Det är inte dags för mig att bli gravid än på länge men jag har lite funderingar.

Hur lär man sig allt som har med det att göra?
Jag kan inget om föräldrapenning, och hur gör man med jobbet? Kan man få sparken?
Gör det någon skillnad om man jobbar till "dagen före födsel", eller om man får ont/mår dåligt och inte kan jobba i 6 månaden tex?

Och sedan när det är dags för dagis osv, hur vet man allt det där? :p

Känner mig djupt okunnig :D

Sv: Var lär man sig allt??

Man behöver inte veta allt från början, Jag kunde ingenting om fp och allt när jag blev gravid men du skall inte vara rädd att fråga folk omkring dig och sedan får du ju en bm när du e gravid som vet himla mycket om allt så när du går hos henne så passa på att fråga så mycket du vill ha svar på :D

Börja med att läsa på Försäkringskassans hemsida om föräldrapenning och havandeskapspenning så kommer du långt och nej, arbetsgivare får inte ge dig sparken för att du blir gravid. Om din graviditet gör att du inte kan utföra ditt jobb ska arbetsgivaren omplacera dig och om det inte är möjligt har du rätt till havandeskapspenning (men tyvärr kan man få kämpa med Försäkringskassan där).

Sen om du jobbar på ett större ställe finns det stor chans att chefen kan med hur föräldrapenningen fungerar och om du har kollegor med barn kan de ofta ge något tips på hur det brukar gå till arbetsplatsen.

Mina kollegor skrev väl nästan hela min ansökan om havandeskapspenning åt mig t.ex:D

Sen så lär man sig! Antingen för att man läser själv eller för att omgivningen inte kan låta bli och ge råd;)

Fast om man behöver kämpa för havandeskapspenning beror helt på yrke, för mig som jobbade i äldreomsorgen var det aldrig något problem.
Men i andra yrken kan de anse att de inte är tillräckligt jobbiga.

Fast om man behöver kämpa för havandeskapspenning beror helt på yrke, för mig som jobbade i äldreomsorgen var det aldrig något problem.
Men i andra yrken kan de anse att de inte är tillräckligt jobbiga.

Jag jobbade i butik när det blev aktuellt med ansökan om havandeskapspenning och jag beviljades 50% havandeskapspenning eftersom FK tyckte att jag kunde sitta i kassan (vilket jag faktiskt inte alls kunde pga. foglossningarna). De ansåg inte att mitt läkarintyg faktiskt styrkte att jag inte kunde arbeta i butik trots att mina besvär med foglossningar var väldigt noga beskrivna. Tunga lyft var liksom inga problem att få dem att förstå var olämpligt, men foglossningarna... de trodde de nog bara var ljug.

Jo, som sagt så har de olika system för olika jobb. Ville bara påpeka att man inte alltid behöver slå sig blodig om man har ett tungt yrke! Just det där med foglossningar kanske de inte tog så hårt på för att folk som inte har problem av det kan sitta i kassan ända tills dagen de föder? Men eftersom du hade så stora problem så sjukskrev väl din läkare dig de andra 50%? Har hört om folk som har gjort det.
Jag tog nog bara upp tunga lyft och jobbiga förflyttningar i min ansökan (trots foglossningar och ryggbesvär), fast det säger sig väl själv att man inte kan jobba med jättemage när man ska lyfta en person på 100 kg.

Jo, som sagt så har de olika system för olika jobb. Ville bara påpeka att man inte alltid behöver slå sig blodig om man har ett tungt yrke! Just det där med foglossningar kanske de inte tog så hårt på för att folk som inte har problem av det kan sitta i kassan ända tills dagen de föder? Men eftersom du hade så stora problem så sjukskrev väl din läkare dig de andra 50%? Har hört om folk som har gjort det.
Jag tog nog bara upp tunga lyft och jobbiga förflyttningar i min ansökan (trots foglossningar och ryggbesvär), fast det säger sig väl själv att man inte kan jobba med jättemage när man ska lyfta en person på 100 kg.

FK godtog inte sjukskrivning för foglossningar. Jag fick varken havandeskapspenning eller sjukpenning för dem. Nu är jag gift med en man som tjänar så pass att de där andra 50% inte var så viktiga så jag struntade i att stånga mig blodig för att få ut sjukpenning utan gick hemma med bara 50% havandeskapspenning och tog hand om mig själv istället. Något jag på sätt och vis ångrar (av principiella skäl) men just där och då kändes det rätt.

Jag fick faktiskt igenom foglossning hos FK nu under september-månad. Mycket beror på vad man arbetar med, hur man skriver i ansökan liksom läkarens ord.

Jag har fått igenom foglossning hos FK från mitt stillasittande kontorsarbete. Min svägerska fick igenom det från vecka 9, hon var då arbetslös.

Jag tror mycket handlar om att läkaren ska skriva rätt saker i sitt intyg.

Man lär sig med tiden!
Nu har jag visserligen vart rätt nyfiken på saker under en tid trotts att jag inte var på vippen att skaffa barn. Men jag tror nog att lite nyfikenhet kommer när det börjar bli dags, ffa för dig som redan är en forumnörd :p
Man hänger helt plötsligt i andra trådar och snappar med tiden upp saker.

En sak som jag dock tror många missar är att barnaavlande inte är ett sprut och sen kommer graviditeten som ett brev på posten. Well det kan ju hända det också såklart, men jag läste någonstans att det i snitt tar 8 månader att bli gravid. Det kan vara rätt intressant att man faktikst kan läsa en hel del om bara barnavlandet :p och inte bara om graviditet, förlossning och det födda barnets utveckling.

Den viktigaste informationen får du iaf från barnmorskan. När man plussat ringer man till BM och bokar en inskrivning kring graviditetsvecka 8. (Håll koll på vilka datum du får mens, det är det man räknar från.) Sedan kan du alltid vända dig med frågor till BM. När vi skrev in oss så fick vi en hel drös papper och en liten bok om graviditet och bäbisen.
Ärligt talat så kommer nog det mesta med tiden. Du kommer få frågor och funderingar och tvingas ta reda på dem. Det löser sig, oroa dig inte! :)

Och efter BM så går man ju till BVC där du kommer att få fortsatt information:) Det är verkligen att bara fråga om allt! som har med ditt barn att göra, inget är för stort och inget är för litet.

Det står i manualen som man får på MVC? :confused: :o

Nej, förlåt. Skojar.
Jag kunde inte heller nåt om f-penning, försäkrinsgkassan har jättebra information och en lättanvänd sida, tycker jag som är en dummie på sånt.

Man jobbar så mycket man kan och orkar och tar dagen som den kommer. Ingen vet vad som händer. Man kan inte få sparken. :devil: Inte för att man är gravid i alla fall.

Jag kunde NADA om dagis och kände mig jätteosäker och rudis men tänk det ordnade sig också. :) Man pratar med andra som varit där förut och frågar de som tillhandahåller dagiset i fråga (det gjorde jag).

FK godtog inte sjukskrivning för foglossningar. .

Jag hade inga problem att bli sjukskriven för foglossningen - 3 månader före BF.
Jag var också beviljad HP fullt ut i och för sig men jag kunde i princip inte gå så det var liksom inte så mycket att diskutera. :o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 894
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter