var lär jag MIG att köra?

S

sinner

vet inte om den ligger fel moderator, flytta den om den gör det..

jag är extremt intresserad av körning och har letat kurser nu ett bra tag. tyvärr så hittar jag bara kurser som förutsätter att man har en egen häst med sig..:(

JAG vill lära mig att köra, och tänkte då som så, att om man ska lära sig detta så måste ju det ultimata vara att göra alla fel och misstag med en häst som redan KAN köras ordentligt.. ungefär som man lär sig rida på en läromästare?
detta måste ju vara det bästa för både mig och min blivande körhäst?:bump:

men VAR hittar jag en sådan kurs???? jo visst, jag har hittat nåt i kalix, men jag har gård och barn, så det funkar ju inte..:smirk:

fick lite eld i baken nu, då jag har hittat drömjobbet, men inte kan köra, vilket var ett krav... så nu tänkte jag ta tag i det hela så jag slipper missa fler chanser..suck..

så nära, men ändå så långt ifrån:(:cry:

Sv: var lär jag MIG att köra?

Vet att Sindarve här på Gotland brukar ha körkurser på sommrarna, men det kanske är svårt att komma ifrån. Känner du ingen erfaren kusk där du bor som kanske kan hjälpa dig?

gotland känns lite jobbigt måste jag erkänna... det är ju en massa blött emellan..:D
förresten så är dom galna på gotland!!!:D

det är ju det som är mitt problem, jag känner ingen som kör häst....alls.
annars hade det ju varit enklare..

Ta kontakt med ditt närmaste körsällskap och hör med dom, det brukar alltid finnas nån vänlig själ som kan tänka sig att ta sig an en nybörjare :)

jo, tanken har slagit mig... men sen blir jag lite blyg.."hej kan du lära mig att köra din häst?" känns lite konstigt lixom...enklare att be om hjälp med tex inkörning...:S

Men kolla med snigel. Hon brukar ju ha något ute på Udden. Eller har du långt dit?

Senast ändrad:

dom hade ju tömkörning där ute, men jag har ju det där problemet med häst... visst kan jag väl tömköra lillen, men jag skulle ju vilja lära mig lite mer på en "färdig" pålle... de e ju de...
jag har väl en 7-8 mil dit tror jag..

Jag satte ut en annons om att jag ville lära mig att köra.
Först var det en som svarade som hade ett stuteri men det blev inget av för hon hade inte så mkt tid och det var så långt bort.
Sen svarade en annan...som skulle visa sig att jag kände lite från början eftersom hon hade varit på ett stuteri innan mig...Jag var på det stuteriet när jag var liten..Jaja men som sagt...vi körde in hennes häst tsm och nu har jag honom på delfoder med en annan :D.Så det finns allt chanser.

Hej,

jag vet vilket ställe i Kalix du menar, men det blir ju lite långt kanske. Det finns även ett ställe i Sollefteå, men det är ju inte alldeles nära det heller. Jag är inte så insatt i körning även om jag är väldigt intresserad, men finns det inget körsällskap eller liknande, där det ordnas kurser? Kan du inte försöka ta kontakt med någon körkunnig i närheten, och fråga om hon/han inte kan lära dig? Förstår att det kan vara svårt när man har familj, förstås... Hoppas du hittar något!

kanske vore nåt..."lär mig bli som hästmannen" typ..:D nä... men man kanske skulle testa..
värsta är ju att jag helst vill lära mig riktig brukskörning med redskap å grejjer... inte så många som pyllsar med det nu..:(

mmm..inte I kalmar direkt...

170 är ju lagom att pendla..:D

Flyinge har kurser där man kör deras hästar. Men den jag såg var på fem dagar med övernattning och stalltjänst och så. Men kolla där iaf...

Enligt hitta är det 1381,1 km mellan Kalix och Kalmar, och det är väl en lagom sträcka att pendla. Kan bli dyrt, men smakar det så kostar det ;)

jo, tanken har slagit mig... men sen blir jag lite blyg.."hej kan du lära mig att köra din häst?" känns lite konstigt lixom...enklare att be om hjälp med tex inkörning...:S

Jo men man kan ju formulera sig lite annorlunda, t.ex: "Jag hörde att du är duktig på att köra och jag är väldigt intresserad av att lära mig så jag undrar om jag kanske skulle få kunna vara med och kolla lite på hur du går till väga?"

När jag tog kontakt med den tjejen som jag kör ihop med nu första gången så ringde jag bara och frågade om hon behövde någon hjälp med sina hästar (jag visste att hon hade många) eftersom jag inte hade någon egen häst kvar så hjälpte jag gärna till om hon ville, och det ville hon gärna :)

Jag är ju nyfiken över jobbet, ska vi slåss om det kanske?

Vi kommer ha ungdomskurser senare, och då använda välkörda hästar. Kolla på Uddens hemsida bara.

sen finns det ju i vaggeryd kanonkurser där du lär dig köra landslagshästar av berömda världsmästarkuskar. Det är en jättebra kurs! Ring distriktsgrenledaren Gunilla. info finns på kuskringen.nu.

*knapplån*

Jag har spånat på en sak rätt länge... Framförallt nu när jag är arbetssökande och har tid i världen att tänka. Jag skulle vilja få in körning på ridskolorna (har planerat för vår ridskola i vindeln... undrar vad kommunen har att säga om saken :p) Kanske ha en eller ett par inkörda hästar i någorlunda samma storlek så det räcker med EN eller möjligtvis två vagnar beroende på föreningens ekonomi. Dugliga selar och övrig utrustning. Skulle inte det vara genomförbart? :D Jag har haft "visning" av körning på vår klubb och folk verkar ju tycka att det är intressant. Det kanske kan vara ett sätt att få in körningen i folks medvetande i tidig ålder? :idea:

Spånar vidare...

Jag är ju nyfiken över jobbet, ska vi slåss om det kanske?

Vi kommer ha ungdomskurser senare, och då använda välkörda hästar. Kolla på Uddens hemsida bara.

sen finns det ju i vaggeryd kanonkurser där du lär dig köra landslagshästar av berömda världsmästarkuskar. Det är en jättebra kurs! Ring distriktsgrenledaren Gunilla. info finns på kuskringen.nu.

haha...slåss, njä du utklassar ju mig direkt.... även om jag bor närmare:angel:

föreningen nordsvenska hästen i kalmar län planerar en körkurs i vår.
kolla på deras hemsida,kanske måste du vara medlem i FNH för att få delta.
det brukar ingå mycket brukskörning i kurserna som hålls av tex.föreningen nordsvenska hästen,föreningen skogshästen(alla raser) eller ardennerföreningen.
det borde inte vara svårt att hitta någon kurs eller någon som håller på med brukskörning i dina trakter.

jag var på FNH kalmar läns hästdag i mönsterås i augusti och fick se mycket av både skogskörning och jordbrukskörning med nordisar från kalmar län.

skall själv gå en kurs i brukskörning i april dock ej i kalmar bor lite längre upp i landet .
kör även en del redan då jag har hästar som kan detta.
det är riktigt kul att kunna ta hem ved från skogen,harva hagarna mm . mitt senaste projekt är att spänna för slåtterbalken i sommar.

/k

URF har ju ett flertal hästar som gått både enbet o par, men ridskolan är väldigt dålig på att informera om detta och jag tror helt enkelt inte de vill ha körning på schemat.

Nora vet mera, hon höll tom ridskolelektion med hyrd ridskolehäst för någon elev, men det kostade ju skjortan för ridskolan tog mycket mera betalt för körning än ridning.

Jag vill oxå ha mera körning åt de unga eleverna!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 163
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur