Var köper man kolloidalt silver?

N

Ninne77

Min häst har fått strålröta och jag har under en tid försökt tvätta med jod och även virkon. Men jag lyckas inte få bort det ändå och har kollat runt här på Buke och sett att kolloidalt silver är bra mot strålröta.

Men jag hittar inte svaret på min fråga i någon annan tråd sen tidigare, var tusan köper man det?

Är det en färdigblandad lösning eller någo man löser upp själv i vatten?

Ja ni som behandlat strålöta med kolloidalt silver kan ni inte berätta hur ni fick bästa effekten för mig?

Tack på förhand :bow:

Sv: Var köper man kolloidalt silver?

'Rensar Strålen'.

Finns i många hästsportbutiker.
Hette tidigare 'Trush Buster'

/Mike

Det viktigaste är att man tar bort grundorsaken o rensar strålen ordentligt. Fixar man inte detta spelar det ingen roll hur starka medel man använder.
PL

Tack för ditt svar!

Vad rekomenderar du att använda?

Beror på. som flera sagt så du kan använda vad som helst utan resultat om du inte får 'ner' det dit det behövs. Dvs första steget - be hovslagaren skära rent strålen.

Sen, olika strålröta svarar bäst på olika saker. Men jag har kommit lååångt på att skära bort angripen stråle. Spola rent och skura med vatten + hård borste. Spola ur med väteperoxidlösning (3%, finns på apoteket), spola tills det slutar bubbla. Använd en spruta utan kanyl att få ner det om det går långt ner i strålen. Låt lufttorka. På med thrush buster/rensa strålen.

Om man är ihärdig och behandlar 1 - 2 ggr/dag brukar det ge med sig ganska snart.

Förra året hade jag någon mardrömsstrålröta dock (mitt i sommaren med), då fick jag ta till kopparsulfat (mkt motvilligt, men..) det rensade upp det på en vecka.

Hovslagaren var här för knappt 3 veckor sedan och skar rent strålen och så men jag tycker redan att det har blvit mer löst i mittfåran eller vad den nu heter :o Och sålänge det finns så kommer jag väl inte åt grundproblemet väl?
Borde nog ringa ut honom igen och be honom rensa ännu mer va? Det här regnandet vi har fått nu gör INTE det mycket lättare att hålla efter!

Känner att jag mäste verkligen komma åt och lyckas behandla det NU!

Det viktigaste är att man tar bort grundorsaken o rensar strålen ordentligt. Fixar man inte detta spelar det ingen roll hur starka medel man använder.
PL

Tack för ditt tips!
Ska prova detta, jag tror nog tyvärr att det är just den mardrömsstrålrötan du oxå haft som min häst har fått...

Vill bara lyckas få bort den så snart som det bara går!

Beror på. som flera sagt så du kan använda vad som helst utan resultat om du inte får 'ner' det dit det behövs. Dvs första steget - be hovslagaren skära rent strålen.

Sen, olika strålröta svarar bäst på olika saker. Men jag har kommit lååångt på att skära bort angripen stråle. Spola rent och skura med vatten + hård borste. Spola ur med väteperoxidlösning (3%, finns på apoteket), spola tills det slutar bubbla. Använd en spruta utan kanyl att få ner det om det går långt ner i strålen. Låt lufttorka. På med thrush buster/rensa strålen.

Om man är ihärdig och behandlar 1 - 2 ggr/dag brukar det ge med sig ganska snart.

Förra året hade jag någon mardrömsstrålröta dock (mitt i sommaren med), då fick jag ta till kopparsulfat (mkt motvilligt, men..) det rensade upp det på en vecka.

Som sagts tidigare, du måste skära bort det sura, annars får du inte till det.
Köp en hovkniv och be din hovis visa hur du kan skära rent utan att göra skada. Blir dyrt att ta ut hovis typ varannan dag :crazy:

Ja det ska jag göra, ska ringa hovis idag så han kommer ut och hjälper mig igen och då får han visa mig hur jag kan skära rent själv.

Som sagts tidigare, du måste skära bort det sura, annars får du inte till det.
Köp en hovkniv och be din hovis visa hur du kan skära rent utan att göra skada. Blir dyrt att ta ut hovis typ varannan dag :crazy:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Kan vi ha en sådan? Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika...
2
Svar
35
· Visningar
3 789
Senast: HrafnKatla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!