Var kan man köpa selen?

Sv: Var kan man köpa selen?

Som jag skrev så "rasar magen på honom " han blir lös och fiser mycket ( gaser)
Eftersom vi provat de flesta prod. som ska kunna stabilicera magforan utan resultat , så hade vi endast microbalans kvar ( hade gett mag/tarm ,men fick inte tag i ngt nytt ) Pratade med tillverkarna som sa att vi skulle plocka bort mineralerna och ge 2 mått/dag.
Magen stabiliserade sig fort och efter 4 veckor satte vi in mineralerna , efter 24 tim = fisandet var tillbaka 48tim=lös avföring.
Plockade bort mineralerna och efter 1 dygn var fisandet borta och högarna finare.

Tänkte om det var något mer än magen som det hade visat sig på, eftersom jag inte hört någon mer än min egna tidigare som reagerat så var det lite intressant att jämföra symtom med.

Intressant - man undrar ju vad det är i de mineralerna som han inte tål? Är det som du ska ge istället (biomag, fosforbalans mm) mer naturliga mineraler eller?

Jag har ju inte heller gett min pålle mineraler på länge eftersom han också varit dålig i magen. Nu undrar jag om jag verkligen ska ge Miner som jag tänkt?! Kanske han inte heller tål dem? Men det är väl bara att prova antar jag :confused:

Glömde ju:
jag gav min pålle alger för några år sedan, det ska ju vara naturliga mineraler och enligt min EQ så ska dessa vara bättre än vanliga mineraler som ofta är syntetiska (någon som vet hur det är med Miner?). Men jag har läst här på buke att det kan vara farligt att ge alger så det känns inte heller som någon bra idé.

Senast ändrad av en moderator:

Det har inte märkts på ngt annat sätt förutom med magen , ger du din/dina hästar ngn form av mineraler nu?

Det han får nu är i foderväg är lucern och soja utöver höt. Till det får han nu i ren form, fosfor, kisel och E-vit m. selen. Detta har fungerat bättre än ngt. annat jag provat under det 1.5 år jag haft honom.

Innan gick han helt utan tills han blev bra i sin mage och hud och sedan försiktigt provade jag dessa rena produkter, och peppar, peppar. Men jag får INTE ge han ngt. fullfoder för då förstörs det direkt igen.

Det är jodinslaget folk över lag är rädda för. Men har man lite koll på jodinslaget i resterande foder man ger så är det ingen fara. Algerna är även mycket renande så hästarna kan få vissa besvär under en period när de börjar eller har ätit algerna en stund, men de problemen är övergående.

Har bara positivt att säga om alger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30