Var jag dum nu?

K

kladdkakor

Hade släppt ut pållen utan täcke i hagen, mellan klockan 9 och typ 2 på dagen. Han har inte så jättemycket vinterpäls men det var fint och soligt väder, temperaturen låg väl på runt 5 grader. Ingen blåst eller sånt.

Då kom det fram en kille till mig och sa att jag var dum mot min häst som släppte ut honom utan täcke i hagen.

Liksom, var jag dum mot honom? :crazy: När jag tar in honom och han vill komma in så brukar han komma traskandes mot grinden. Nu stod han bara i solen vilandes och såg ut att ha det jättebra...

Sv: Var jag dum nu?

Varför skulle du varit dum? Är väl tvärtom snällt att låta hästen gå naken när det är 'finväder'? Hade han frusit hade det ju varit en annan sak. Och i det där vädret går även min mest frusna naken.

Så, strunt i okunniga kommentarer, du var inte 'dum' alls, tvärtom.

För det är det att killen är inte okunnig alls, han har ridit mkt längre än mig och kan mkt. Har haft egen häst, sålde den nyss för att han blivit för stor.

Jag tyckte själv inte att jag var så dum mot honom, pållis såg ju ut att ha det bra och njöt. Men han tyckte tydligen att han frös sååå mycket. :crazy:

För det är det att killen är inte okunnig alls, han har ridit mkt längre än mig och kan mkt. Har haft egen häst, sålde den nyss för att han blivit för stor.

Jag tyckte själv inte att jag var så dum mot honom, pållis såg ju ut att ha det bra och njöt. Men han tyckte tydligen att han frös sååå mycket. :crazy:

Man kan, tyvärr, pysslad med hästar i 50 år utan att vara kunnig inom vissa områden. Och att tycka det är dumt mot hästen att släppa ut en häst i solskeni plus fem och vindstilla, det är okunnigt.

På vintern, när det är sol och vindstilla och plus i solen, tar jag av även helklippta FRYSLORTAR täcket för de ska få lufta pälsen och sola ett tag. Brukar vara mycket uppskattat. Och de fryser inte (däremot så får man passa lite, går solen i moln blir det ju snabbt mkt kallare)

Klart att du inte var dum. Under den här tråkiga täckesperioden tar man ju varje chans att låta hästen få lufta pälsen och bli solvarm om ryggen en stund.

så länge det är sol och relativt lite vind så kan en torr klippt häst gå ute väldigt länge i minusgrader så den killen måste verkligen ha förväxlat några grejjer eller så är han bara j***igt knäpp:devil:

Förresten, så min fryslortsvalack, står i stallet heeelt naken stackarn. Och det är plus två här... (Han gick med fleecefodrat regn med halvhals ute, som jag helt sonika slet av honom när han kom in. )

det beror ju helt på hur tjock päls din häst har och hur tjockt täcke den är van vid att ha! :idea:

Jag hade blivit skitförbannad om någon sa till mig att jag var dum mot min häst eftersom jag inte lagt täcke på den vid så fint väder.

För det första har inte någon annan rätt att uttala sig på det sättet, jag gör vad fasen jag vill med min häst.
För det andra, till och med min frusna lille häst älskar soliga, kalla dagar. Att han skulle må dåligt att gå utan täcke,är ta mig f*n skrattretande.

jag håller med dom andra jag brukar ha täcket av på dagen när det är fint o varmt väder.skönt för dom o lufta pälsen;)

Önskar det fanns fler som gjorde som du..
Som Alex.W sa, det finns massor av "hästmänniskor" som hållit på med hästar i 50 år som tyvärr inte vet bättre..

Tycker inte alls du gjorde något fel. Tror tyvärr att vi människor kan ge hästen mänskliga känslor. Om vi fryser, fryser hästen. Du vet om din häst fryser om du ser h*n stå och skaka. Låt du din häst sola sig du utan dåligt samvete.

Jag håller med alla andra.. Du har inte alls varit dum mot din häst.. Tvärtom.. Det är hur skönt som helst för hästarna att få av sig täckena en stund när det är fint väder.. Fortsätt så... Kan inte förstå alla dessa människor som har täcke på sina hästar jämt, jämt, jämt även om det är hur fint väder som helst.. :)

mår bara bra av att luftas och solen ger viktiga vitaminer som hästen tar upp via huden....säg till han det!!!!!!
En del har ju bara täcke på sina hästar för att de tycker det ser proffsigare ut och att de tror att hästen verkar mer värdefull då...hehe blåsta med andra ord!!!!

Då måste jag vara fruktansvärt dum - Då min nyklippta (Halvklippning) islandshäst går naken i detta väder! Bara skönt för hästarna att få gå nakna när det är finväder. //Linda

Förklarat för knasbollen detta: En häst har sju gånger så mycket kropp som en mäniska, dvs vikt, men bara 2,5 gånger så mycket yta. Dvs hud.

Det är genom ytan som värmen försvinner. Är det bara kallt och torrt så kan tex 1-2 kg extra stråfoder ersätta ett täcke i princip ner till 10 minus.

Såvida det inte regnar och blåser, då försvinner ju värmen på två sätt dels genom vinden plus att den blöta pälsen inte isolerar som den brukar. Här blir täcke nödvändigt.

BASTA!

Först när jag läste detta trodde jag att du drev med oss... men det gjorde du visst inte. Den grabben har nog lite annan syn än de flesta på täckesbehov kan man nog säga :angel:

Jag måste ju vara djurplågare big-time annars. Min häst har i princip aldrig täcke och han går ute mellan kl 7 och kl 20 ungefär. Visst, blir det kallare än minus femton/tjugo kanske han får täcke på sig och om det regnar och ligger kring nollan kan jag tänka mig att kasta på ett också. Men annars har han ju PÄLS!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Smurfoff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 022
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka