Var i ena ögat

Jolanta

Trådstartare
Arvid är nu 10 dagar gammal, och för några dagar sen så började hans ena öga att vara, nu är det alldeles igenmurat. BVC tanten sa att det förmodligen var trånga tårkanaler, men det ser så hemskt ut att han inte kan öppna ena ögat. Jag har rengjort med lite ljummet vatten, men baar några minuter senare så är det fullt igen.

Finns det något mer man kan göra?
 
Sv: Var i ena ögat

koksaltlösning kan ofta vara bättre att tvätta med än bara vatten. Köp på apoteket eller koka upp en vatten med 8g salt per liter vatten och låt svalna.
 
Sv: Var i ena ögat

Ring BVC igen och hör då. Vår son hade också så när han var bebis, vi fick ögondroppar utskrivna och då blev det bättre.
 
Sv: Var i ena ögat

kan vara ögonkatarr eller e-koli.... lätt hänt... bajsbakterie i ögat dottern hade det i 2 månader.... man fick trycka ut gegga hela dagarna, var noga med handhygienen....
fick en salva som inte funka, den mot katarr funkade bra!
 
Sv: Var i ena ögat

Nu vill jag inte skrämma upp dig men min förstfödde fick så när han var ca en vecka gammal och det visade sig att han hade fått en klamydiainfektion :crazy: jag hade alltså haft det utan att veta om det när han föddes.

Ring bvc och be att de kollar upp det ordentligt.
 
Sv: Var i ena ögat

Menar du att han ska ha fått det av mig då?

För jag är nyligen testad för det, det är standard här när man blir gravid, och det testet var negativt
 
Sv: Var i ena ögat

Men det testar man sig för i början av graviditeten, och har man då samma partner (och denne varit trogen) är det nog ganska liten chans att det är det.

Jolanta: du var lite snabbare att svara.. :)
 
Sv: Var i ena ögat

Ska dit på onsdag för vägning, ska passa på att fråga då, vll ju inte att själva ögat ska ta skada

BVC tanten var här idag på hembesök, men då var det knappt något var alls, bara pytte lite, sen direkt när hon hade gått så var det som att vrida på en kran, hela ögat fylldes på bara några minuter :crazy:
 
Sv: Var i ena ögat

Jao! :)

Skulle det nu mot all förmodan vara klamydia så vet då jag vem jag ska klippa kulorna på! :D
 
Sv: Var i ena ögat

Menar du att han ska ha fått det av mig då?

För jag är nyligen testad för det, det är standard här när man blir gravid, och det testet var negativt

Tur att det går framåt med utvecklingen :bow: på min tid så gjordes inte det.



Då behöver du inte oroa dig för det iallafall :idea:


Pssst.. kan upplysa om att jag hade antagligen burit på det i nästan 5 år innan. ;)
 
Sv: Var i ena ögat

koksaltlösning kan ofta vara bättre att tvätta med än bara vatten. Köp på apoteket eller koka upp en vatten med 8g salt per liter vatten och låt svalna.

Lite förenklat:

En dl vatten + ett kryddmått salt, kokas upp, förvaras kallt och är hållbart i 24 timmar.
 
Sv: Var i ena ögat

tycker det låter exakt som det lova hade... kan du trycka med en bomullstuss typ på tårkanalen mot näsan? kommer det mer gul/grönt klegg då? det forsade formligen på Lova.... läskigt....
 
Sv: Var i ena ögat

Tack!

Jag satt precis och kliade mig i skallen och undrade hur i all världen jag skulle kunna hitta en våg och väga upp 8 gram salt! :D
 
Sv: Var i ena ögat

ja typ ögon vrån som är mot näsan fast lite mer mot näsan.... om du liksom trycker försiktigt där (utsidan av näsan... gud vad bra jag förklarar... hahaha)? På bvc tog dom prov som visade på ekoli (bajs) fick receptfri ögonsalva som inte hjälpte men på 2-mån läkarkollen skrev läkaren ut salva mot ögonkatarr som tog bort klegget på 10 dagar.....
 
Sv: Var i ena ögat

Vincent var kladdig i ögonen i flera månader. Trånga tårkanaler sa bvc.
Gjorde inget annat än tvättade rent varje dag.
Det var mest ena ögat som kladdade. Vissa mornar var ögonfransarna helt fulla med torkat gegg.
 
Sv: Var i ena ögat

Jag baddade min bebis öga med borvatten då han var 3-4 mån (finns att köpa på apoteket här i Finland iaf), hjälpte bra.
 
Sv: Var i ena ögat

Tack!

Jag satt precis och kliade mig i skallen och undrade hur i all världen jag skulle kunna hitta en våg och väga upp 8 gram salt! :D

Sorry!! Jag jobbar på lab och för mig är det normalt att väga små mängder... 8 g i min värld är MYCKET!!:D:D
Tänkte inte att man kanske inte har en precitionsvåg hemma...:o:o
 
Sv: Var i ena ögat

Eskil hade trånga tårkanaler på båda sidor. Han var kletig i 1½ år :p Man lär sig se skillnad på det vanliga tårsekretet (som blir som klistrig mascara och gult när det torkar) och när det dessutom blir en infektion - då blir ögat mer svullet och irriterat.

Det går över, om det är trånga tårkanaler alltså!

Det är meckigt att tvätta rent hela tiden, men det är inte farligt och det växer bort.

n661642687_131375_8201.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 309
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 248
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 309
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp