Var/hur lägga ut bilder på internet?

Fodong

Trådstartare
Har några bilder på hårddisken som jag skulle vilja lägga ut på internet för att kunna länka till.
Var finns det ställen att lägga ut dessa och finns det gratis-siter? Vad kostar det på de som kostar? Vill förstås inte att det skall bli problem med att länka tex. hit som det ju tydligen blir på vissa servrar.
Kan ingenting om datorer, hur gör man när man lägger ut dom?
Tacksam för hjälp.
 
Många gratisställen tillåter inte att man använder dem som lagringsplats, utan kräver att du gör en hemsida med riktigt innehåll, annars tar de bort ditt konto, så kom ihåg att läsa villkoren ordentligt.
Betal-ställen bryr sig mindre, där har du betalt för utrymmet och för göra nästan vad du vill med det (det brukar finnas restriktioner för porr m.m), de brukar inte heller ha några spärrar mot att länka till bilder från en annan site (det är ju det du vill göra)
Många operatörer ger även hemsidesutrymme tillsammans med internetabbonnemanget, så kolla det, de brukar 'räknas' som betalställen (du betalar ju internetabbonnemanget).
De seriösa ställena brukar ha information om hur du laddar upp filer till ditt konto hos dem, hos en del kan du browsa direkt till din hårddisk, hos andra måste du använda något FTP-program, som du måste ha/installera på din dator.

http://1asphost.com/ är ett gratisställe där du kan browsa på hårddisken, men de är stenhårda på att du får inte använda dem bara som lagringsplats, och du får inte ha en sida som bara visar en massa bilder utan du måste ha en sida med riktigt innehåll. Har du bara få bilder kan du ju skriva en liten historia och använda bilderna som illustration, så borde det gå bra.
 
Tack så mycket.
Vad jag förstår har vi ju fått "en sida" var med vår jobbadress, men det är ingen som vet var :crazy:
Kanske borde kolla upp det ordentligt.
Då det gäller en hemsida vore ju det jättekul, men jag vet ju inte hur man gör... Om det bara vore som att göra ett word-dokument så vore det ju enkelt nog, men jag har förstått att det inte är så enkelt... :cry:
 
Ska du inte göra någon avancerad sida med komplicerad layout eller länkar till andra sidor så går det bra att göra ett word-dokument, lägg in bilder där du vill ha dem osv. Spara dokumentet så att du har det att bygga vidare på när du vill ändra websidan.
Sedan väljer du (fortfarande i word) 'save as webpage', det finns i alla fall i word 2000, har du inte det alternativet under file-menyn så väljer du istället 'save as' och väljer filtyp 'web page', filnamnet ska sluta på .htm eller .html, då gör word om dokumentet till en websida genom att flytta ut alla infogade objekt (t.ex. bilder) till en egen mapp (som läggs på samma ställe där du säger att html-filen ska läggas) och lägger in html-taggar (en massa onödiga kan man tycka, man får snyggare html-kod om man kodar själv, men det funkar).
Öppna den nya html-filen i din browser så ser du hur det kommer att se ut på internet. Ladda upp html-filen till internet tillsammans med mappen som skapades (själva mappen också, inte bara innehållet) och det är klart.
Döp html-filen till index.html (eller index.htm) så behöver besökarna inte skriva in filnamnet när de ska se din sida.

Word är inte så jättebra på konverteringen, den tappar en massa formetteringar, men för enklare sidor funkar det.
 
Jag rekommenderar Star Photo - har flera album där. Färdigt album, du kan enkelt lägga upp bilder, det är gratis och du kan länka till bilderna hur du vill :D Det album jag använder mest är det här - har haft det i ett par år nu. (Men inte uppdaterat på lääänge :o)

Mvh Cissi
 
Hej.
Star photo är en trög sida och är lite dumt att länka bilder de kanske inte alltid syns då.

Sökte och hittade denna sida: http://www.picturetrail.com/ och om man bara skall ha 36 bilder max är den gratis att använda. Det dumma är att man inte kan skicka upp fler bilder efter provtiden som är en månad om man inte betalar.

Men det går säkert bra att lägga upp ett nytt, fast då kanske man behöver en annan epost adress.
 
Tack så jättemycket för alla tips! :love:
Jag tycker det verkar jättesvårt alltihopa :o ändå ser jag inte mig själv som korkad :crazy:
 
Star Photo

hejsan, läste att av dina inlägg...
nu har ja en adress på starphoto,
men hur läggaer ja in bilderna?
vart går ja hän??
Tacksam för svar... :confused:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 687
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 982
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 499
Senast: Sol
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 820
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp