vår hundvalp

B

Buster

Hej hej
Vi har en Rottweiler valp på 12 veckor han är jätte fin o hur snäll som helst...

Men han smånavsar redan jätte mycke på fingrar o så o tar allt som kommer i hans väg som blommor o så,, vad beror det på? hur vänjer vi han vid att inte navsa??
 
Sv: vår hundvalp

Med tanke på rasen så får man tidigt börja visa valpen hur man uppför sig. Nafsar han efter fingrar, fötter osv, säg ett ordentligt "Nej!" och hytta med fingret åt honom. Se till att aldrig leka med händerna. Eftersom han är en valp så ta bort sånt han skulle kunna tänkas komma åt förutom hans leksaker, upp med blommorna på blombänkar, inga kläder på golvet osv. Det är ganska naturligt att små valpar tuggar på saker och ting, de vill gärna veta vad både det ena och det andra smakar :angel: och använda sina tänder.
 
Sv: vår hundvalp

Tar man inte reda på sånt innan man får hem hunden, när man skaffar en sån potent ras???
 
Sv: vår hundvalp

Alla valpar nafsar. Det hör liksom till..

I övrigt, så håller jag med PIRU här.
Man bör ha en del raskunskaper innan man skaffar hund + att det alltid är bra att ha en god kontakt med valpens uppfödare, som oftast har goda kunskaper om sin ras och som kan komma med tips och råd angående just din valp.
 
Sv: vår hundvalp

Alla valpar Nafsar, Men det är bara att säga ifrån.. Precis som PIRU säger.
 
Sv: vår hundvalp

Ska man "vokalt" hindra sin hund från att smaka på sakerna i ens hem, blir det lätt att livet blir ett enda "Nej!" "NEJ" "NEEEEJ!!!" dagen lång, och det blir ingen glad av. Testa "fy-spray" (minns inte vad det heter), en spray som smakar jättebeskt och som gör att valpen helt enkelt inte VILL tugga på bordsben, skor och dylikt. Så stoppar man ovanan innan den blivit en vana.
Jag vet, hos oss ryker både telefoner, kuddar, mattor, böcker, skor och kläder, soffdynor, etc etc etc i en hastighet som inga "NEEJJJ!!!" kan hänga med i!
 
Sv: vår hundvalp

Vilket larv!!!

Du behöver aldrig ens säga nåt åt valpen i detta läge utan bryskt men schysst visa han att det är inte okej o bita mig.
Använda massa genvägar med sprayer o allt möjligt ger inte alls samma resultat som en mänsklig korrigering.
 
Sv: vår hundvalp

Hm. Tycker du? Jag tycker det är okej att se till att konflikterna blir så få som möjligt. Att han inte får käka upp MIG är självklart däremot!
Små valpar smyger gärna undan och gnager i diskret tystnad på dörrkarmar och annat när man inte ser. Smakar dessa pyton så slipper man det problemet. Hela huset och allt man äger kan man ju inte spraya givetvis men jag tycker ändå att ju färre konflikter ju bättre, bitandet går över så småningom. Men för sjuttsicken, jag kan ha fel!!:angel:
 
Sv: vår hundvalp

jag har haft två ruskigt aktiva valpar nu 5 och 1år gammla bitit extremt lite hemma men de alltid varit aktiverade under dagarna. Så dom har varit tillfredsställda hemma sen. Har dom rört nåt o man sett dom korrigerat dom rejält för det dom gjort. Men har hellre friat än dömt om du är med hur ja menar, alltså ta dom på bar gärning då fattar dom fort vad dom blir bestraffade för.

Sen var jag inte hundra på vad du mena för spray heller. Trodde du mena att man skulle spraya hunden varje gång man kom på den. Men det du mena kan jag väl go ta och ha på möbler o.s.v. det är väl inga fel.
 
Sv: vår hundvalp

Kan hålla med till viss del, tex att spraya möbler etc med fy spray. Dessvärre funkar det ju inte på alla valpar/hundar! Det här med ett konstant nejjande kan jag förstå din poäng i , men jag tror inte att man behöver säga nej mer än en gång om man verkligen ser till att mena det första gången. Sen brukar iallafall jag alltid berömma önskvärt beteende om det så bara råkar vara att hunden ligger lugnt och stilla på golvet och har gjort det självmant, eller låt säga inte springer och far som en tok när man ska gå på promenad..
Tex! På så vis blir det både "braande" och "nejjande" utan att för den sakens skull bli tjatigt.
 
Sv: vår hundvalp

Jag har hafy rottweiler o en schäfer tidigare
så jag vet hur man skall fostra dem, men det kan kännas skönt med lite andra tips, ursäkta om jag låter lite irreterad men ditt svar kändes som om jag köpt något jag inte vet något om..
det kan väl inte vara fel med lite olika tips från folk?
 
Sv: vår hundvalp

Jag har hafy rottweiler o en schäfer tidigare
så jag vet hur man skall fostra dem, men det kan kännas skönt med lite andra tips, ursäkta om jag låter lite irreterad men ditt svar kändes som om jag köpt något jag inte vet något om..
det kan väl inte vara fel med lite olika tips från folk?

Då borde du också veta att Bita är ett sätt för en valp/unghund o utforska o testa sig fram och vart gränser går. Du får vara hur irriterad du vill men har man så pass mycket hundvana borde denna fråga vara en självklarhet i sammanhanget.
 
Sv: vår hundvalp

kanske låter lite irrterad nu men haft schäfer och rottweiler tidigare men alltid bra att få mera tips från andra, inget fel i det
 
Sv: vår hundvalp

det vet jag också men som jag skrev tidigare så finns där många knep att visa hunden till rätta o det kan vara bra att få tips o råd
annars kan jag hålla med dig om att dem raser som bl a Rottweiler o schäfrar o även Pittbull kan bli väldigt fina familjehundar med rätt ägare
 
Sv: vår hundvalp

Alla hundvalpar biter! Det har ingenting med vissa raser att göra. Hade hon sagt att hon haft en tax i kopplet, hade ni hoppat på henne som ni gjorde nu då? "..man ska veta vad man har i kopplet" Det tror jag nog att hon visst vet! Jag tror inte att det står i några rasböcker att just Rottweilern (..eller några andra raser för den delen) skulle bitas mer än andra.

Själv har jag en Border Collie/Labrador på snart tio veckor som är glad i att bita i fingrar och ben, men så fort man säger till honom så slutar han. I början, innan jag fann en metod som fungerade så blev han bara ännu mer "på" och det är typiskt för Border Collie. Det går inte att ryta åt en Border Collie, utan min metod genom att "..här.. ta leksaken i stället" fungerar bättre.

Man bör ta undan allt som ligger på golvet och som den kan nå, för de testar att bita i allt (..hela tiden) och sedan när den naffsar i fingrar och så, distrahera den med en leksak.
 
Sv: vår hundvalp

Man bör ta undan allt som ligger på golvet och som den kan nå, för de testar att bita i allt (..hela tiden) och sedan när den naffsar i fingrar och så, distrahera den med en leksak.

Det där ställer jag mig lite frågande till.. Att komma till hem där folk plockat bort alla saker som naturligt finns på golvet (exempelvis skor) bara för att valpen inte ska ha sönder det. Och det fortsätter upp i åldern och till slut står man där med en vuxen hund som aldrig fattat att det faktiskt är FEL att tugga sönder prylar..
Är det inte bättre att forma valpen efter hemmet och inte tvärtom?
Korrigerar man hunden på rätt sätt så lär den sig ju, även om man får ha tålamod (men det gäller ju allt när man har med valpar att göra).
Ingen av mina hundar har tuggat sönder saker hemma. Kanske försökt, men inte mer än så. Däremot så har jag förståelse för att man kanske inte lämnar de dyraste finskorna framme om valpen är själv hemma, men att ta bort allt. Nej det gör jag inte!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 855
Senast: AraSlei
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 274
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp