Var hittar man?

M

Mos410

Var kan man få tag på klorhexidin?
det är något schampo för häst. Har varit på varenda hästaffär i närheten och hälften av apoteken...var hittar man det? ska kolla vidare i alla apotek.
Har fått det rekomenderat av vet då mitt varmblod har hårsäcksinflamation.

Sv: Var hittar man?

Klorhexidin är en form av sårrengöring och finns att köpa på Apoteket. Står nog under sår i hyllan.

Det ska finnas i Apotekets sortiment.
Annars finns ju Hexocilshampo, granngården brukar ha det

Desivon är samma som klorhexidin har jag bestämt för mig. Ev. att det innehåller någon tillsats.
Klorhexidin finns på apoteket.

Frågade du någon personal då på apoteket ? För klorhexidin är ju inte ett shampo, utan ett bakteriedödande medel. Det kostar 26,50:- på apoteket i stl 250 ml.

*delvis kl*

Tack för alla svar.
Ok jag får kolla på dom andra apoteken. :D

Japp det gjorde jag. gör jag gämt om det är något jag inte hittar.
Men ett av apoteken här har ju aldrig något så jag borde inte vara förvånad. Finns säkert på de större apotelen i stan. :) och tack!

klorhexidin är ju sår rengöring, men finns klorhexidin schampo som heter vetriderm, som finns på apoteket. Har använt det till min häst och det fungerade mot mugg iaf, är inte spec dyrt och räcker länge :)

Klorhexidinschampo är ett schampo som innehåller klorhexidin och rekommenderas vid vissa typer av hudsjukdomar.

Det finns lite olika varianter, t ex Vetriderms K-hex eller Virbacs Pyoderm. Båda brukar säljas av apotek och på djursjukhus/kliniker.

Att använda ett schampo är i det här fallet mer effektivt än att köpa lite Desivon och badda in. Tänk på att låta schampot verka 10-15 minuter innan det sköljs ur.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.