Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Swat

Trådstartare
Jag avlivade min gamla tant i somras och funderar lite i banorna att skaffa en ny liten kattunge på sikt.

När jag funderar i dessa banor hamnar jag alltid på spåret att jag skulle vilja ha en katt som har samma/liknande teckning som "wiskas-katten" dvs ljusgrå med mörkgrå ränder. (Min gamla tant hade dessa färger och för mej är det den klassiska "bondkatts-färgen"!)

Har tittat lite smått i annonser, men hittills inte hittat en enda katt med "rätt" färg. Ni som kan mycket om katter, är detta en ovanlig färg numera?
Som liten så kommer jag ihåg att merparten av katterna hemma i byn var just denna färg!

/Swat
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Det du letar efter specifikt är en blåsilvertigré. Det är inte en supervanlig färg på huskatter, svartsilver är vanligare (där mönstringen blir svart och inte mörkgrå).

Men är inte whiskaskatten ibland en tabby?? :confused: Kommer verkligen inte ihåg...

Svartsilvertabby:
ns22.jpg


Hur som helst, störst chans till en katt med rätt färg och bra färg (den ska ju ha bra kontraster för att faktiskt se sådär snygg ut, och det kommer inte ofta i random kull) är att leta bland Européuppfödarna. (Katten på bilden ovan är en Europé). De avlar på grymt snygga mönster, Europén är ju kattens "lantras" där man eftersträvar looken hos våra gårdskatter innan de blev uppblandade med allt annat.
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

whiskas.jpg

Är inte det här whiskaskatten som den alltid har varit typ?

Mina svärföräldrar har två "bondkatter" med exakt den färgen :)
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Jo, Whiskaskatterna är/var svartsilver. Sen verkar det som det byts lite mellan mönstren? I "Let it Snow"-reklamen är den spotted.
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Svar till flera!

Sassy: Katten på din bild är inte "randig" för mej... Den är mer "rosig"/fläckig.
Men kanske är det just hos europé-uppfödare jag skall söka min eventuellt blivande katt!

REIN: Exakt! Så där såg min gamla tant ut...dock var hon 20 år och lite mer "rund om magen" och grå om nosen. :love:

MonteRose och Cirkus: Jag har tyvärr inte ett hem som är "acceptabelt" hos katthemmen. Dels har jag en liten bäbis - vilket de helst ser att man inte har - plus att mina katter lever som inne-/ute-katter med valmöjligheten att komma och gå genom en kattlucka (Vi bor på landet med ett rel långt avstånd till närmsta större väg.)

Tack för alla tips i alla fall!!

/Swat
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

vad synd att du bor så långt i från, jag har precis fått en sådan liten kisse på min gård,runt 6 månader tror jag,Förmodligen en sommar katt :-( Underbart gosig och snäll, Kan ju tyvärr inte ta in den för min egen kisse är 15 år och lite dålig just nu, men lillkisse får bo i stallet tills jag hittar ett nytt hem till henne.

Tesora
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Fast att hänga upp sig på transportsvårigheter ska man inte :D Folk åker kors och tvärs över Sverige varje dag. Finns ofta någon som har möjligheten att ta med en extra passagerare i bara farten. Googla på "djurtransport" första sidan är kanon för sådana förflyttningar, fick ner min fd guldhamster från sthlm tack vare den sidan :D
 
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Jag har nästan en whiskaskatt (blev tyvärr mesiga färger i bilden, hon är mörkare egentligen):
DSC_8575-1.jpg

Gröna whiskasögon har hon också :D tyvärr är dom svåra att få till på bild

Hon är en helt vanlig huskatt med så gott som okänd stam. Hon kom till i en oplanerad kull från min första katt, i samma kull fanns en till katt som hade samma färg fast i en ljusare nyans. När jag la ut henne på blocket (den ljusare alltså, katten på bilden har jag kvar) så blev hon tingad på mindre än 15 minuter (såldes till dem senare samma dag) och det ringde hur många som helst som ville bjuda över p.g.a. den fina färgen, så det kanske är en något ovanlig färg nu för tiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Var hitta "wiskas-färgad" kattunge?

Hittade en ungkattsbild på henne som bättre visar färgerna:
boll005.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Marty
·
Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp