Var hitta vuxen omplacering

Lejonelle

Trådstartare
Var tar alla mindre omplaceringshundar vägen? Jag har letat ett tag efter en vuxen omplaceringshund i "rätt" storlek och ålder (c:a 40 cm, 4-7 år) för att passa vår familj och vår andra hund, utan att få napp. Det som finns utannonserat är en väldig massa stora blandraser typ rottis+shäfer, amstaff+rottis och det är inte intressant. Jag har letat på alla ställen som jag kommer på (nej, inte ringt runt till alla rasklubbar, någon måtta får det vara) men hittar inget. Är svenskarna för noga med att tänka efter före, innan de skaffar hund, så att det helt enkelt inte finns särskilt många vuxna hundar till omplacering?? Måste man ta en spanien-hund för att hitta en vuxen hund till salu?

Sv: Var hitta vuxen omplacering

Går du in på rasklubbarnas hemsidor har många vuxna till salu eller omplaceringar. Cockerklubben har då den servicen på sin sida om du vill ha en cocker. De passar ju in på kriteriet runt 40 cm, men sedan beror det på vad du mer har för önskemål och förutsättningar. Adressen till cockerklkubben är www.cockerklubben.com Just nu finns det ingen som är i den ålder du vill ha, men det kan ju ändra sig fort. Du kan även själv lägga ut en annons där.

Sedan kan du titta runt på lämpliga rasers kennlarnas hemsidor. Där annonseras det ut vuxna till salu allt emellan åt. Dels är det avleshundar som har fått sina kullar och behöver få nya hem med mer aktivitet. Dels är det tilltänkta avleshundar som av någon anledning inte passar för avel. Sedan är det även "valpar" som får hjälp av sin uppfödare med omplacering även om de blivit några år.

Lycka till,
Duvan

Hej på dig! :) Det finns mängder av hundar i Sverige som behöver ett nytt och kärleksfullt hem (vilket jag vet att du kan erbjuda!).

Kontakta Hundstallet i Stockholm eller hittehund.nu. Det är mitt tips. Men det kan ta tid eftersom rätt hund ska hitta rätt hem.

Blev det dräktigt förresten?

Tack alla för tipsen, har redan sökt dessa vägar utan att hitta det jag vill ha. Rasklubbarnas hemsidor (de raser som är intressanta för mig) har hittills inte gett något napp. Pratade med Hittehund igår ang en av deras hundar men där fanns ev redan en ny ägare på gång. Är ej så intresserad av cockerspaniel då vår andra hund också är en pälshund och jag är rätt trött på att kamma och klippa. Därför helst en korthårig hund.

Till Philosophia: jajamensan, det sparkar i magen och växer som det ska. Kom och hälsa på om du har vägarna förbi i närheten.

Håll koll på blocket också, där hittade vi våran vuxna omplacering :idea: :love:
En springer spaniel :love:

När jag skulle omplacera min hund ville jag inte själv annonsera, utan letade både på blocket och vovve efter folk som annonserade att dom var intresserade av att köpa omplaceringshund. Jag svarade på flera annonser men fick aldrig något svar tillbaks, så jag utgick från att dom hade blivit överösta med svar... :confused:

Tack för tipsen. gjorde som du föreslog och jag får de mest underliga svar... hundar som inte matchar beskrivningen över huvud taget, folk som vill sälja valpar, folk som känner nån som känner nån som kanske har en valpkull... Det verkar finns gott om stora blandraser som folk vill bli av med. Men små och mellanstora hundar är inte samma utbud. Utom just Springer då, där det finns en och annan som verkar ha upptäckt att de är arbetande fågelhundar som kräver en del (=skälet till att vi ej vill ha just denna ras).

Men rätt hund dyker säkert upp så småningom. Ska titta på en senare i veckan..

Nu har vi hittat rätt hund och ska hämta honom imorgon. Det blev en Spanienhund trots allt men den finns redan i Sverige sedan en månad. Har varit i jourhem och fungerat mycket bra där. Det verkar vara en okomplicerad jycke, en svart blandras som ser ut ungefär som en liten flat och uppför sig ungefär så också. Fast bra mycket mindre. Vi ser fram emot att få hem vad vi hoppas blir en kär familjemedlem för många år framöver och en go' kompis till både oss och vår gamla hund.

Ifall någon undrar, så hittade jag honom på Blocket. Tack för alla råd och infallsvinklar!

/Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 517
Senast: Miks
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Denna tråden kanske uppfattas som lite kall men tanke på att jag nyss fått reda på att min hund är dödligt sjuk. Det är inte min mening...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 242
Senast: Theodor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel