Var har ni fått inspiration till era barns namn?

jennyjenny

Trådstartare
Vi har varit på ultraljud och fått reda på att det blir en pojke :bump: . Så grubblar vi på pojknamn och jag har kollat lite på några namnsidor på nätet, men de är ju väldigt mycket just de namn som är 100 i topp och det finns ju så mycket fler namn även om det inte är det allra viktigaste att det inte ligger på någon topplista.
Jag vet att det finns böcker i ämnet. Någon som kan rekommendera en bok så man inte köper grisen i säcken?
Eller har ni haft andra "metoder" för att hitta namn åt era barn?

Vi är ute efter väldigt klassiska namn, vi är inga liam-elliotföräldrar tror jag om.

Jätteglad för tips om var jag ska leta inspiration :)

Sv: Var har ni fått inspiration till era barns namn?

Grattis till killen :)

Gå igenom en vanlig kalender med alla namnsdagar, till exempel?
Svenskanamn.se är rätt bra, man kan söka namn på bokstav, topp-placering (inom/utom topp 100) osv.

När vi kom fram till vår dotters namn (och ja, de killnamn vi hade på förslag också), tänkte vi igenom namn vi tyckte om på varsitt håll, kollade runt på nätet, namnsdagsförteckningar (nu har vår Ronja dock inte namnsdag på något av sina förnamn, men hon överlever nog ändå), skrev upp alla vi tyckte om, och strök sedan över de på varderas lista som vi inte tyckte om, och ringade in de vi tyckte om båda två, och enades till sist om Ronja.

Vi hade lite namn förslag, kollade listor och blev inspererade från de. När bebisen väl kom ut så vart de vårt sista val som vi bara snackat lite om och som ingen av oss riktigt fastnat för.

Vikigt för oss var att ingen kompis hette samma sak :p

det finns en massa gravid sidor på nätet som tipsar om en massa namn. på vissa kan man även läsa vad namnet betyder.

Vi valde Loke för att vi är fascinerade utav asamutologin + att vi tyckte det var ett fint namn.

Satt förresten och lyssnade på Ultima Thule när vi väntade på tåget. Då kom vi på att Loke skulle heta så.

Jag viste vad min dotter skulle heta från det att jag plusade på graviditestestet. Och när jag fick se henne så var det så himla självklart.

Anna Li Vanja.

Alv. :)

Grattis, och lycka till i namnjakten!

Grattis till sonen!:love:

Det är jättesvårt med namn. Ett namn du tycker om kanske pappan har invändningar emot för att han hade en klasskamrat som alltid pillade i näsan som hette just det osv osv. i oändlighet!:D

Här har den blygsamma modern, vars namn innehåller ett I och ett M påtvingat sina barn namn som innehåller dessa bokstäver.
Jag tycker om namn som är lite annorlunda, helst unisexnamn, och de får inte ligga på topplistorna!

Namnen var dem givna tidigt i graviditeten (innan v. 18) och som tur var så passade dem även när vi äntligen fick krama varandra!

Första och andra barnet var lätta att namnge men den tredje var lite svårare. Fina unisexnamn med M och I är svåra att finna.
Men en kväll, precis när jag hade fått veta att det var en pojke till som skulle komma, satt vi och läste Mio Min Mio..;)

Precis som han längtade efter sin fader konungen så längtade vi efter honom.

Kanske kommer din sons namn till dig på samma sätt?

Senast ändrad:

Vi fick två tjejer på en gång och hade bara kommit överens om ett pojknamn....

Vår ena tjej fick heta Saga Ann Caroline (Saga Caroline efter en Maria Gripebok jag alltid älskat och Ann som släktnamn på min sida)

Vår andra tjej fick heta Engla Ingrid Cecilia (Engla hette min morfars mamma, Ingrid är släktnamn på pappans sida och Cecilia för att det är vackert).

För oss var det viktigt med 3 namn och att tilltalsnamnet var först.
Det är tråkigt att få kuvert med ett mellannamn som förnamn.

Jag gillar också att namnen klingar bra tillsammans, Sofia Katarina är ett exempel på namn jag tycker "följer" varandra vackert i språkmelodin.

Kanske ni kan få några tips av att kolla på någon släktforskning i släkten?

Jag tror faktiskt jag läste i almenackan och fastnade för några namn. Sen gick jag o funderade på det och då blev det bara Emil kvar :) Tur att det var en liten Emil som kom ut också! Det visade sig att min morfar hette Emil i andranamn så då tog vi sambons morfars namn till andranamn eftersom vi inte hade några andra förslag. Så John Emil heter våran lille gosse.

Om det hade varit en flicka hade jag förberett mig med namnen Emma Linnea men man kan ju inte veta om det hade varit en Emma Linnea även om det hade varit en flicka. De namnen har ingen som helst anknytning till släkt eller så (vad jag vet) utan det bara låter så fint tycker jag.

Väntar nu vårt andra barn och vad smidigt det hade varit om det var en flicka:) Har verkligen inga förslag om det är en pojke. Får nog ta fram almenackan igen och se om jag får några "träffar".

Jag tittade på en miljon böcker men köpte aldrig någon.... Fick en tunn en gratis med en mammatidning jag köpte och tittade igenom den.

Sam hade vi kallat magen hela tiden. Jag hade gärna velat Noah eller Isak annars, men det var en Sam som kom :D Och som flicknamn hade vi Alva för det låter likadant på engelska och svenska.

Jag skrev ner alla namn jag gillade och så fick sambon läsa och säga bu eller bä. Alva tyckte han också var fint, om det hade blivit en flicka! När Sam kom ut tyckte jag han såg ut att heta Daniel (på engelska då). Fast Dan är det så många som heter här...

Det är skitsvårt. Lycka till och grattis :D

Jag kollade på nätet, och köpte en namnbok som vi bockade för namn i.

Fast det blev ändå två namn som vi inte ens hade med på listan, någon av gångerna. Första namnet fanns i almanackan, och andra namnet tog jag då det fanns en gammal, gammal gubbe inom jobbet som hette så.

Jag var "dum blondin" och fattade inte att båda namnen faktiskt fanns på topplistorna, jag hade aldrig hört dom förr :o

Tack för tipsen (och gratulationerna)

På sätt och vis vill jag skjuta upp "problemet" och vänta tills lillen kommer ut och då hoppas på att namnet är sådär självklart. Men jag är ett kontrollfreak på flera sätt så jag måste nog ha en del bra alternativ redo.

Almanackan och släktforskning är två saker jag absolut ska ge mig på. De där namnsajterna som finns går så ofta ut på att man ska söka på ett namn. Men jag har liksom inget att söka på utan måste få förslag eller listor.

Jag har flera favoritnamn till en flicka, men ett som ligger mig extra nära hjärtat. Tyvärr ligger det namnet i topp på namnlistor och det känns lite tråkigt men är det en Emma som tittar ut (nu eller i framtiden) så kommer hon iaf att få heta Emma. Barnets pappa tycker också att namnet är ok och det fungerar på bådas språk.

Pojknamn är svårare, varken jag eller pappan har några direkta favoriter. Det blir att sitta och inspireras av namnlistor skulle jag tro.

Jag gillar klassiska, enkla namn. Stavning och uttal ska vara enkla och namnet ska fungera på flera språk. Sen gör det inget om det är typiska svenska namn men även personer från andra länder ska kunna uttala namnet.

när jag var gravid nu så kom jag på namn till både flicka o pojke, o dom håller jag fast vid..
vet inte varför det blev just dom, men tycker dom är fina o tjejnamnet har jag själv alltid velat heta..

Cassandra o Alexander

Jag drömde när jag var 3 månader gången, att jag skulle få en flicka som skulle heta YLVA.
Mycket riktigt blev det en flicka och trotts att vi tittade på flera andra namn var det bara YLVA som passade.
Det var nog bestämt innan hon föddes på något märkligt vis...:cool:

Lova kom till för att jag drömt att bebben i magen hette Lovisa. Sambon gillade inte Lovisa utan ville ha kortare namn. Då kom jag och tänka på "Lova" ett namn en flicka på ridskolan haft för typ 18 år sedan *skratt* har alltid gillat namnet för det är inte så vanligt fast det inte är ovanligt. Och ovanliga namn är jag allergisk mot... (fast ändå hade jag SIGGE och TODD som topp-två gällande pojknamn :angel: )

Elsy och Emelia som Lova också heter är efter min farmor respektive mormor, ett sätt att hedra dom och så är namnen vackra tycker jag :love:

Så många fina namn som dyker upp här! Men mest till tjejer ;) Är det bara jag och dps som tycker att det är mycket lättare att hitta fina tjejnamn?

Håller med dig. På ett UL i v 29 fick jag veta att jag väntade en pojke. Vi pusslade och funderade, helst inte på top 10, sa vi. Men det fanns nästan INGA som vi båda tyckte om! Sedan i v 35 på tillväxtUL sa BM att det inte alls var en kille utan en tjej :o Och då hade vi istället alldeles för många namn att välja mellan!

Hon heter Elina Elisabeth Minette

Elina för att det var fint bara :D, Elisabeth är ett släktnamn på både min och sambons sida, och Minette för att min sambos farfar är fransman, och för att vi båda är kattälskare, och Minette tydligen betyder typ 'liten flick-kattunge' på franska! Något som svärisarna hävde ur sig på BB, så vi la till det namnet efter att jag hört det.

Grattis till pojken!!

Vi letade namn pa natet...det finns hur mycket som helst om man googlar. Tyckte de bocker som fanns var lite begransade.

Vi gillar inte heller frasiga modenamn ;) sa det blev en Chloe Marie och en Amber Grace. Egentligen var det meningen att vi skulle ha svenskklingande fornamn som gick att uttala exakt likadant pa engelska men vi kunde inte enas och till sist blev det engelska namn som uttalas likadant pa svenska istallet! Bada fornamnen - Amber och Chloe - for att de ar fina, och Marie ar ett slaktnamn fran min sida och Grace fran makens sida :laugh:

I England har man bara 3 veckor pa sig efter fodseln att bestamma/registrera sitt barns namn sa de flesta har det klart innan fodseln. Jag (som ar fodd & uppvuxen i Sthlm) hade inget namn alls de forsta 6 manaderna :eek:, mamma och pappa kunde inte enas och kallade mig skruttan istallet :eek::D

Jag har en kompis som har 8 barn.
Första barnet har ett "vanligt" namn,
Näst kommande 6 barn har "ovanliga" namn, (mycket vackra namn) några av namnen är dom ensam om i sverige, och sista skruttan har inte fått sitt namn än vad jag vet;)

Vi döpte till Filip -90 eftersom det var ett namn som ingen vi kände hade... Pyttsan, sedan blommade det upp en Filip i varje klass.
Dock inte i "våran Filips skola" där är han nog ensam som hetat Filip under sin skoltid. dvs.9 år;)

* Jenny *

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka