Var har ni fått inspiration till era barns namn?

Sv: Var har ni fått inspiration till era barns namn?

Det var samma sak med min syster, hon föddes i februari -89 och fick namnet Sara. Vi kände ingen alls som hette Sara, senare visade sig att Sara blev det populäraste namnet det året.

Finns en del bra sidor på nätet, bl.a. på gravid.se tror jag...

Första tjejens namn bara ploppade upp på BB, vi hade pratat om massor av andra namn innan, men när hon föddes så var hon en Madeleine

Andra dottern fick ett av de namnen vi hade pratat om redan till första barnet (Matilda), mest för att det gick så bra ihop med storasysters namn, men även för att vi på så sätt fick in ett släktnamn (min morfarsmor hette Matilda)...

Till killar hade vi pratat om Rikard, Dennis, Arvid, Jens, Jesper, Markus och Joakim

Haha, såg nu att jag skrivit mutologin! Mytologin ska det ju vara!:p

Finns en del bra sidor på nätet, bl.a. på gravid.se tror jag...

Första tjejens namn bara ploppade upp på BB, vi hade pratat om massor av andra namn innan, men när hon föddes så var hon en Madeleine

Ett mycket vackert namn :D:laugh:

//Madde :p

Lånar knapp av mig själv.
Även fast jag än inte är gravid :cool:

Vi har runt sju tjejnamn och.. inget killnamn :D Vi får hoppas att det bara blir döttrar annars får vi problem ;)

Det största felet är att alla killnamn jag tycker är fina, Mio, Sigge m.fl tycker inte han om men han kan inte komma på något själv och ge som förslag (funderar på att strunta i vad han tycker och döpa ungen själv om han ska vara så velig).
Han har kläckt ur sig ett namn, som jag absolut aldrig kan döpa ett barn till då en gubbe på jobbet bär samma namn och.. nä :crazy:
Klart iallafall är att om vi får en son får han heta _ Karl Gunnar då de två sista är släktnamn från bägges sida.

Jag hittade på ett killnamn efter mig själv (heter Julia i mellannamn efter farmor) som jag tyckte var helfräsigt, Julius :idea:
Men det ratade han också, han såg framför sig en unge som ser ut som Karlsson på taket med tjocka glasögon och fingret i ena näsboren när jag sa det :(:p

*kl*

Eftersom både jag och dotterns pappa är data/tvspelsnördar så hade vi bestämt lååååångt innan jag ens blev gravid att fick vi en dotter skulle hon döpas efter min favoritkaraktär i vårt favoritdataspel, var det en pojke skulle den döpas efter hans.

Och som tur var så passade hon superbra till namnet och hon var nummer 13 i Sverige som heter det i första namn (tror det finns ca 80 som har det i andranamn) så hon är ganska ovanlig, på gott och ont...:)

*kl*

Inget av våra barn men vi känner en liten lintott som heter Justus, gulligt namn :)

Dottern fick sitt tilltalsnamn från farmor, eller en variation av farmors namn. Farmor heter Mona Viola och där satte jag ner foten och sa "now way" så sambon fick välja mellan Moa & Monia.
Han valde Moa. I andranamn heter hon efter min mamma, Christina.

Sonen kunde vi innan förlossningen inte komma överens om någonting, det var först när han var ute och vi satt/låg i något rum medans jag återhämtade mig lite efter snittet som vi började diskutera saken. Vi kom fram till iallafall ett tilltalsnamn den natten, Jonas (en variation av min pappas namn, Jonny)
Andranamnet Peter är en variation efter sambons pappa, Peder.

*kl*

Sonen kunde vi innan förlossningen inte komma överens om någonting, det var först när han var ute och vi satt/låg i något rum medans jag återhämtade mig lite efter snittet som vi började diskutera saken. Vi kom fram till iallafall ett tilltalsnamn den natten, Jonas (en variation av min pappas namn, Jonny)
Andranamnet Peter är en variation efter sambons pappa, Peder.

Just nu lutar det åt Peder faktiskt. Tack för tipset Glamoroza :bow:

Svårt med namn innan de har kommit ut.
Vår pojke dröjde det ganska lång tid innan vi visste vad han skulle heta, men tillslut blev det Felix, ganska vanligt. Men det funkar på många språk vilket var ett av kriterierna.
Vi hade också Alex, Max, Morris och Morgan som förslag.

Sambon och jag har inte alls samma smak vad det gäller namn. Trodde aldrig att vi skulle hitta ett som vi båda gillar, han gillade inte mina förslag och jag gillade inte hans. Men så föreslog han Maja en dag. Blev helt paff för jag trodde inte han gillade det namnet så jag hade inte ens föreslagit det, så jag blev jätteglad att han gillar det. :love:

*knapp*

Saga Gallie Elionor är döpt efter min gammelmormor. Gallie kommer från hennes farmor och Elionor efter min farmor som heter Eleonora..

Med min första kollade jag upp namn på internet. Sedan fick han heta Peter efter min styvfar som ställde upp jätte mycket för mig under min graviditet och sedan Vincent som hans pappa tyckte var fint. Sonen heter med andra ord Christoffer Vincent Peter

Men min andra så heter min sambos bäste vän Alex och det tycker vi är fint så det blev det och sedan ville sambon att han skulle heta Rooney efter en fotbollsspelar i Manchester United och sedan fick vi namnet Dexter från en serie på Tv...:o

namnet blev Dexter Alex Rooney

Saga är verkligen jättefint. Men nu väntar vi ju en pojke, och Peder tyckte jag också var fint. Vi har Alfred och Mårten på förslag, men inget känns riktigt rätt. Men jag tror det visar sig när han väl kommer ut, så tycker jag det ofta är när man döper djur t ex det tar ett tag innan man bestämt sig för vad det är för filur egentligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka