Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Barnen är hemma hos min man när jag är i stallet.,
Om jag inte ska rida brukar den stora följa med och mocka och greja.
De är 2 flickor, den ena 5 år och den andra 7 månader.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Våra flickor är snart fyra respektive snart två år gamla.
De vill oftast väldigt gärna följa med till stallet eftersom det där är fullt tillåtet att gegga, slabba med vatten och rusa runt i spånet.

De "mockar" gärna. vilket ofta blir både irriterande och i längden dyrt eftersom de väljer ut allt riktigt rent spån och kör ut i sina små skottkärror. Att fylla på vatten respektive mat till katterna är en verklig höjdare...speciellt om de testar varianten att blanda maten och drycken.
Kraftfoder är också kul...häromdagen testades kattfoder på alla hästarna..som var måttligt roade.

Och att cykla (vinter som sommar) brukar hålla dem sysselsatta länge länge och har vi dessutom insett är fostrande och härdande för unghästarna som efter barnens framfart tål i det närmaste vilket
oljud som helst.
Vi vågar däremot inte ta in eller ut hästarna eller spola benen på dem eller på annat sätt hantera dem med barnen annat än fastspända i tvillingvagnen eller i bilen eftersom det är omöjligt att begära att barnen skall komma ihåg hur de skall förhålla sig till hästarna.

Med femton hästar hemma...och två otroligt livliga och vilda barn får man ibland trolla med knäna för att få dem att orka igenom mockningen och det andra dagliga pysslet..

Just nu underlättas det hela med våra alldeles nyfödda lamm som finns i "stallet" intill och som barnen ser som deras. De pysslar och matar och fixar och tar det hela på stort allvar...
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Eftersom jag driver ett företag med mina hästar som bas så är det tillåtet. Annars går det inte såklart.

Hur kan det skilja så mycket på vart man bor? Som arbetslös
med en son på 5 år har jag rätt till 15 timmar/vecka..:confused:

_________

När jag är i stallet är min son med, leker utanför oftast,:bump:
men han är så stor att han klarar sig själv.( Vi har en gård utan trafik ) Jag har dessutom ett litet stall med bara två boxar och dörrarna direkt på varje box..
Han har fått en shettis som han borstar och rider :D (med ledare),
men ska jag rida så är han inne med min sambo, kvällstid.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hur kan det skilja så mycket på vart man bor? Som arbetslös
med en son på 5 år har jag rätt till 15 timmar/vecka..:confused:

Det gäller nog i hela sverige, men om man JOBBAR får man aldrig ha någon extratimme, inte ens vi som pga skift jobb båda två ibland inte har barna på dagis på över 2 veckor... sjukt system tycker jag...

Men för att återgå till stallfrågan:angel: Tycker ja inte att barna brukar vara till problem, men så finns det ju en snäll shetlandsponny i stallet som dom får göra vad dom vill med...(det blir mycket toffsar:rofl: ) Ridbanan ligger precis breve stallet, så att det går att ta korta pass när dom är med, då håller dom sej sysselsatta med lite leksaker och gungor, dom är sträng inpräntade med att absolut aldrig gå in till en häst när inte jag är med och det har funkat kanon bra!

Sen så har jag skaffat en combisadel från h**ks så det kan bli skritt turer i skogen om bara en ska med, kanon mysigt!
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hur kan det skilja så mycket på vart man bor? Som arbetslös
med en son på 5 år har jag rätt till 15 timmar/vecka..:confused:

På dina 15 timmar som arbetslös får du göra vad du vill men det FÖRUTSÄTTS att du söker jobb på dessa timmar.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hahaha, mina hästar oxå otroligt välhärdade, de rör inet en min när en unge kommer springandes, skrikandes skramlandes etc :-)
Väldigt praktiskt miljöträning....
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Skulle den yngsta acceptera att sitta i bärsele på din rygg? Vår son (som bara är nio månader) är nästan alltid nöjd om han får hänga på ryggen. Jag hoppas att han ska gilla det även när han kan gå själv, för då vet jag var jag har honom.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Lia är tre och tycker det är superkul att ge mat, mocka och hjälpa till med allt som bara går. I sommar hade hon hink och spade och satt mitt i ridbanan, så länge nu ingen red, och grävde och flyttade material runt. Hmm bra sandlåda:angel: Hon höll även till på stallplanen och flyttade småsten i hinken. Sen brukar hon alltid hitta någon som hon kan prata och fråga drygt 1000 frågor på en gång. Det brukar gå jätte bra men lite extra uppmärksamhet krävs det att man har. Sen har vi en B-ponny som hon åker och kör.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaStesia
Hm, hur funkar det? Här där jag bor får man endast ha dagis/fritids de timmar man yrkesarbetar...skulle aldrig våga utnyttja det till annat eftersom man då kan förlora platsen

Citat:
Ursprungligen postat av athena
Eftersom jag driver ett företag med mina hästar som bas så är det tillåtet. Annars går det inte såklart.
______________________________________________

Var det ingen som förstod vad jag skrev sen eller??:confused:
Jag sade inget om eget företag, utan antal timmar man har rätt till dagomsorg, och eftersom Det översta inlägget tydligt säger att MAN FÅR ENDAST HA DAGIS DE TIMMAR MAN YRKESARBETAR och jag sade att jag är arbetslös och har 15 h/v., kan det väl för f*n inte vara relevant att svara
"Att vara arbetslös och driva eget företag är väl inte riktigt samma sak... eller ." Och att "det FÖRUTSÄTTS att jag söker jobb" hade inte heller med saken att göra, vad mina timmar används till är helt ovidkommande om diskussionen gäller hur många timmar hon hade resp. vad jag hade?? Sluta hacka och se vad man skriver!
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Min lillkille är 5 månader...han är ofta med i stallet, ligger o sover i vagnen när man longerar. Rider jag så är han hos mormor. (Hästarna står hemma hos henne)
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hej!!
Vilken bra tråd :rofl:
Vi har två barn en dotter på 3.5 år och en son på 2.
Vi har stallet hemma. När jag går ut o fodrar/släpper ut hästarna så lämnar jag barnen inne. Den lille sätter jag i spjälsng fylld av leksaker. Våran dotter tittar alltid på film. Stallet är precis utanför min dotters fönster så blir lillebror ledsen öppnar hon förstret o säger till mig. Självklart är jag bara ute några få minuter.
På kvällen när deras pappa är hemma så mockar/rider jag mm.
Men ofta få de ju vara med där ute och hjälpa till också. Har med liten grep o liten skottkärra. Vi har dessutom en shettis som är dotterns. Snäll så han är dum :love: . Så hon brukar bosta honom när jag håller på med min häst.
Bra tips att låta barnen ha pickning!!! Vi har minibord o mini stolar ute i stallet med. Sen har sonen en mini traktor med släp som de åker runt på o lastar på spån/hö mm.
Visst går det kombinera barn o hästar. Men det är ett pussel!!!
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

läs vad hon skriver.

företaget, alltså hennes jobb, är hästarna.
Vilket innebär att ridning = jobb =godkänt att ha barnen på dagis.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

:o har inte läst i tråden på lääänge.

Men visst kan man korta skaftet på en redan befintlig i minimodell. Har bara inte kommit mig för att göra det än. -rädd om de två grepar vi har ;)
Nä skämt å sido... Får bli att vi gör tre i sådana fall så de inte slåss om vem som ska mocka...

Gira :banana:
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Mina barn har alltid varit med i stallet! Visst har man sprungit o det har ibland tagit dubbelt så lång tid att göra allt, men de lär sig vad de kan o får efter ett tag o då kan man släppa kollen lite mer!

När jafg stod uppstallad var vi några stycken som hade barn o då hjälptes vi åt att kolla varandras barn. Funkade superbra!
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Min pålles uppfödare har en dotter som är 2 år.
När hon rider så ställer hon barnvagnen bredvid ridbanan,
där sitter dottern med papper o massor av pennor.
Brukar bli väldigt mycket fina teckningar :D
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Som sagt var, som Pontevecchio skriver - ridning är yrkesarbete för mig, i den meningen, så därför är det helt ok att ha barnen i barnomsorg när jag rider.

Du svarade ju mig så jag måste ju få svara dig?
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

*kl*

Detta var en superbra tråd.. Vilka bra tips och ideer ni har.. Har ju inte barn eller häst nu, men häst är på kommande och kanske barn i framtiden, så man läser så gärna.. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Jag har också mina hästar som ett företag, men inte heltid utan jag har ett jobb upptill. Tror du det finns möjlighet för mig med att ha barn på dagis någon timmer per vecka medan jag rider?
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Jag jobbar också "som vanligt" och driver hästverksamheten vid sidan om. Eftersom jag uppfyller Skatteverkets krav om vinstsyfte, och min vinst de facto ökar om mina hästar rids och utbildas, så skulle kommunen bara våga vägra mig dagistid :devil:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 693
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 844
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 702
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp