Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Benin

Jag har ju förstått här att det är många som har småbarn och hästar samtidigt. Men hur gör ni?
Vi har en som är 3 och en som är 1,5. När jag är i stallet springer dom bara iväg. Jag har försökt att locka dom till att ha massa roliga saker där, men allt utanför stallet är tydligen mycket roligare. Ibland känns det som att det enda jag gör i stallet det är o letar efter barnen.

Jag har en sambo som jobbar ganska mkt framförallt på sommarn så då är jag själv med hästar,barn, hus, trädgård mm.

Jag har ändå bara två hästar, men vilken tid det tar att sköta dom när man knappt kan gå ut ibland.

Snälla!! Har ni några tips att dela med er???

Hälsningar Jenny
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Våra är ofta med i stallet.
Vi har köpt in så det finns redskap i deras stl. (grep har vi inte hittat nån). Sopborste, räfsa, kratta, skyffel och skottkärra.

Sen har vi lite spill från brädor och plank i sadelkammaren ihop med hammare och spik. Där gillar den äldste att hålla till. Då den ligger fristående från stallet och vi är benhårda på att spiken endast får vara där funkar det bra. Sadlarna har vi satt högt upp så vi inte riskerar att få ett "spikstick" i dom.

Vintertid, ja eller då det finns snö så är pulkorna framme. Annars så är det trehjuling som gäller.

Ska vi göra något där barnen lätt är i vägen och kan komma ikläm av häst så stänger vi helt enkelt in dom i en box under tiden. Alt. kan vi sätta dom i bilen och då lyssnar dom på nån saga på cd.

De gillar att hjälpa till att ge kraftfoder så det fixar vi på så vis att de får mäta upp i hink som vi tillsammans sedan går och tömmer i varje krubba innan insläpp. Att det drittlas en hel del får man ju räkna med. Så sådär ekonomiskt är det ju kanske inte att ha småbarn som ibland öser bredvid alt. slänger iväg en skopa över golvet. Fast sånt får vi ta.

Ska vi vara länge i stallet brukar vi ta med fika eller frukt, det håller dom sysselsatta en stund. De brukar gilla om vi dukar upp inne i hästsläpet på en spånbale, då har de picnick :D .


Gira :banana:
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Våra är ofta med i stallet.
(grep har vi inte hittat nån)
Gira :banana:

Hör absolut inte till saken men kan man inte såga av en sån där vanlig, lätt med mindre grep där fram på hälften så har de en sån oxå?
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Mina är 3,5 och 5,5, de är ofta med mig i stallet.

Jag har travare och jag har skaffat en tvåsitsig rockard så att jag kan träna hästar fast jag har barnen.
Den ena vill åka fort och skriker om man kör sakta och den andra vill bara åka sakta :D

Att åka till ridhuset och stå på läktaren när man löshoppar hästar är oxå trevligt tycker de.

En sandlåda utanför paddocken är perfekt om man behöver rida (jag brukar úndvika just ridning när barnen är med)

Har en snickarhörna i stallet, att sprika fast hästskor på brädor är kul och att bygga fort :bump:

Sonen gillar att klättra, spånbalar är perfekt.
Och att springa och dra grimskaft efter sig, gärna 4 st ihopkopplade så det blir långt.

dottern gillar att hälla upp krafftfoder så hon har fått ett dl mått som hon öser upp krafftfoder med och en msk som hon öser upp kattmat med.

att tvätta hinkar och vagnar med svamp diskmedel och vatten kan de göra i timmar men helst på sommaren anser jag för de blir blöta som bara den, men lyckliga:love:

De kan ge hö i boxen, de tar en näve full från en hög man lagt fram och springer 43 gånger till boxen...

Sen har jag en minsishettis som de gillar att pensla hovarna med vatten på och att borsta den.

I början klarade de av att vara i stallet kanske en kvart innan de blev uttråkade, numer aklarar de en hel timme:bump:
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Tack för alla tips. jag ska pröva dom. Nu tror jag iförsig det blir lite lättare ju äldre der blir. 3-åringen är mkt lättare att sysselsätta än den lilla. men alla knep är bra (utom de dåliga).

MVH Jenny
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Jag har sån tur, att jag kan rida tidigt på morron, när gubben skjutsar barn till skola o dagis. Men det blir stressigt. Ibland hinner jag göra i ordning mat o mocka då också. De dagar jag inte hinner, brukar jag gå ut på kvällen o mocka. Ibland får barnen hjälpa till, ibland leker de i sandlådan, som finns brevid. Ibland stänger jag in det minsta barnet i boxen, så får hon låtsas mocka där, medans jag mockar boxen brevid. På helgerna får gubben ta barnpasset. Ibland har han följt med oss med barn i rockard. De dagar som är totalt omöjliga, för ridning, brukar jag ha miljöträning eller annat med hästarna, medans barnen leker utanför hagen. Jag rider inte när ungarna är med. Den minsta har diabetes, så det går inte att ha barnvakt, så hon får följa med på det mesta jag gör.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Mina barn bor hos mig varannan vecka och är alltid med i stallet. De brukar kunna sysselsätta sig bra, en säckkärra kan vara rolig i 1,5 timma - likaså en burk med lite torv och vatten ;). De är 7 och 4 år.

Men visst får man springa och jaga dem emellanåt. Jag har dock tur och inga vägar eller nära grannar så det finns inte så mycket roligt att springa till.

Rida kan jag inte, det får jag göra när de är pådagis/fritids.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hemma med min man. Jag ser till att rida på söndagseftermiddagar då vi oftast inte har annat för oss. Men så är jag ju bara i stallet en gång i veckan...
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Mina små är 1,5 år och jag tycker att det är tufft att få till det ibland. De hjälper gärna till att hälla upp foder och kan sitta i vagnen och titta på när jag tömkör i vår corall. Eftersom jag har en snäll men väldigt lättskrämd och explosiv stor häst är det uteslutet att ha dem oskyddade runt hästen. Kanske det blir lättare så småningom när jag kan lita på att barnen gör som jag säger:crazy: (inträffar det någonsin?!:angel: :D :smirk: )
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Ja inte är det lätt att hålla de små liven sysselsatta :crazy:
Mina är 7 och 4 och rätt vilda...de brukar gilla att klättra i höet, det roar dem oftast tillräckligt länge för att jag ska hinna ta in hästarna, fodra och kanske borsta och kratsa min häst.
Vi har också satt upp en gunga på logen (i anslutning till stallet) och så har vi en stor 'svart tavla' med en massa kritor i olika färger som de kan rita på. Oftast håller de sig i skinnet, men ibland blir de för vilda och högljudda så man får säga till dem.
Rida eller på annat sätt jobba hästen kan jag glömma när ungarna är med...de skulle kuta iväg och försvinna, alt börja bråka och slå varandra :crazy:
Som tur är så är det bara jag och stallägarna i stallet, och de har också barn...annars vore det värre, skulle mycket väl förstå den som blev irriterad över mina små...hmmm...raringar :angel:
Men vad gör man...ibland har man ju inte annat val än att ta med dem...


Rida kan jag inte, det får jag göra när de är pådagis/fritids.

Hm, hur funkar det? Här där jag bor får man endast ha dagis/fritids de timmar man yrkesarbetar...skulle aldrig våga utnyttja det till annat eftersom man då kan förlora platsen :confused:
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Har stallet hemma på gården, men brukar ändå se till att helst vara själv - åtminstone om jag ska greja med någon häst. (En och en går an att ha med eftersom det blir stojigt med båda på samma gång)Vårt stall är så pyttelitet att det blir trångt och lätt att de är i vägen.
Men de sopar gärna, och mockar lite och ger små nävar med hö. De är så vana att jag går ut och donar att de inte tycker att det är någon grej och stannar gärna inne/är ute och leker istället.
Men nu är de ju större än dina snart 5 och 8,5 år. När de var i dina barns ålder så fick sambon se efter dem, oftast sena kvällar var stalltid.
Hade ju en incident också för ca 1,5 år sedan som fick mig att bli än mer restrektiv att ha dem med. Den lilla, då 3,5, var med mej i stallet och borstade och så på en av hästarna, jättekul tyckte vi båda. Dagen efter smet hon ut i hagen när jag var i stallet (trots att det var förbjudet och hon aldrig varit nära att gå dit någon gång). Vad som hände där får jag aldrig veta, men hon kom lerig, gråtandes gående från hagen. Hade jätteont, så det blev akuten. Hon hade sånär spräckt mjälten. Vi blev inlagda i nästan två veckor och jag har fortfarande samvetskval för att jag trodde att hon gått till lekstugan...
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Våra är ofta med i stallet.
Vi har köpt in så det finns redskap i deras stl. (grep har vi inte hittat nån). Sopborste, räfsa, kratta, skyffel och skottkärra.
Jag har köpt två stycken spångrepar med kort skaft och litet grephuvud. (rekommenderar Aubiose som är lättast rent viktmässigt, även om det finns andra fabrikat också) Sen gick en av mina vanliga av på mitten, så på den skruvade jag dit ett litet grephuvud.
Med andra ord, mina tre barn (5, 3 och drygt 1½) har varsin grep att mocka med! Och varsin skottkärra i barnstorlek. Fast Semla har vuxit ur sin, så hon har fått en 80-liters vuxenkärra :crazy: - det FINNS INGA mellanting! Jag har till och med hört med tillverkarna, som slutade göra mellanstorleken eftersom det inte fanns nån efterfrågan :smirk: :eek:

Våra barn är med i stallet när vi mockar¨och grejar. Och FÖRSÖK hindra dem från att köra spån, den som kan... :rofl: Allan (minst) öser en skopa spån i skottkärran, går in och tömmer, ut och ösa i EN skopa spån igen, in och tömma osv.. Och likadant när han mockar! :banana:

Däremot skulle jag inte ens tänka tanken att rida eller köra häst när jag är ensam hemma med barnen.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hm, hur funkar det? Här där jag bor får man endast ha dagis/fritids de timmar man yrkesarbetar...skulle aldrig våga utnyttja det till annat eftersom man då kan förlora platsen :confused:

Eftersom jag driver ett företag med mina hästar som bas så är det tillåtet. Annars går det inte såklart.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Jag har hästen i ett större inackorderingsstall.. Så det är mycket folk men inga andra barn..(vilket kommer ge reaktioner när han är äldre!)

Nu är han bara 5 månader.. o inte så rörlig än. Men han är oftast med i stallet o då sitter han i sin vagn alternativt babysittern.. Oftast kan jag mocka när han sitter i vagnen o stirrar på mig..
Men köra till gödselstacken med kärran o hämta foder (1 trappa upp)
kräver att någon, vem som helst gungar vagnen eller underhåller han på annat vis..

Vi har uppvärmt fika rum så amningen slipper jag iallafall göra ute i kylan..:D

Får se hur det går i framtiden:D
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Sambons barn är 10, 8 och 3. Vår gemensamma är 8 månader. De äldre barnen har ett russ som de tar hand om. Men när det är klart har de byggt en koja på loftet. De älskar att vara där. Vill sällan åka hem när vi är klara. Den minsta måste man underhålla mer. Men eftersom både sambon och jag är intresserade så är det enklare när man är två vuxna. Finns även två familjer till med barn under året. När vi ska rida hjälps vi åt att passa barnen.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

"Och FÖRSÖK hindra dem från att köra spån, den som kan... Allan (minst) öser en skopa spån i skottkärran, går in och tömmer, ut och ösa i EN skopa spån igen, in och tömma osv.. Och likadant när han mockar! "

*Fnissar* Jag har inet lösspån men väl balspån och att öppna en sån bal och sprida ut den kan roa kidsen i evigheter....Kruxet är väl att man måste klä av dem utomhus för det finns mer spån på barnen än kvar i boxen :D
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Jag har antingen med mig barnvakt eller så lämnar jag min dotter som är 13 månader hos min mamma.
Det är rätt kämpigt att få ihop det, min mamma bor inte nära varken oss eller stallet, som i sin tur ligger 2,4 mil från där vi bor, så jag kör 11 mil de dagar min dotter är hos mormor.
Jag är i stallet ca. 4 dagar i veckan, två vardagar och på helgerna då hon är hemma med sin pappa eller så följer de med.
Jag köper mockning och skötsel de andra dagarna då min häst är skadad vilket ju gör att ingen vill hjälpa till eftersom det inte går att rida. Nu får jag dock sätta igång honom och har som tur är hittat en person som vill hjälpa mig lite.

Tidigare hade jag alltid med mig henne, jag ammade ju mer så det var tvunget ändå, men det har blivit ohållbart då hon bara satt och grät och ropade mamma i vagnen utanför boxen när jag mockade trots att hon såg mig. Hon tycker att det är jättekul att vara med i stallet, men bara om hon får "vara med" hela tiden.
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Kanske inte legitimt att svara när man är barnlös. Men jag brukar ha ett par smottingar 2½ och 4 år med stallet (kusinbarn).
De älskar att hjälpa till med mockning, Mäta upp foder och fylla vatten med slangen. Sen hämtar de ryktborstar och grejer jag ska ha samt hjälper mig att borsta hästarna (jag håller upp dem naturligtvis, stå jämte jätte kusen på egenhand är ju inte precis att rekomendera). Har aldrig haft problem med spring och stim utan de är fullt upptagna med att vara duktiga och hjälpa till. Men då är de ju och andrasidan inte i stallet varje dag som säkert ens egna ungar skulle bli tvingade till:)
 
Sv: Var gör ni av era barn när ni är i stallet?

Hola,
Vår treårige son tycker om att få hjälpa till med mockspaden, det går åt mera torv då men jag vill att han skall vara nöjd.

Det brukar gå bra att få honom att fodra. Han älskar att springa måååååånga gånger mellan fodret och krubborna.

Han gillar att vattna hö oxå. Vattnar gärna lite allt möjligt.

Eller hämta hö på loftet.

Vi har eget stall så det går bra att låta honom vara med när stallsysslorna skall göras. Jag rider inte om inte pappan är hemma och tar hand om sonen.

Skulle jag ha hästarna uppstallade någonstans så skulle jag inte ta med sonen till det stallet. Många ogillar när stallet är "lekstuga" för barnen.

mvh Eva
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 693
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 844
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 702
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp