Var går gränsen?

E

Expensive_Hobby

För att det går att sälja en häst med tidigare skador och sjukdomar? Jag har en häst som ständigt stått skadad och sjuk och nu har jag tappat sugen alldeles. Men ingen vill ju ha en skör individ så hästen är ju osäljbar? Åtminstone till ett pris som åtminstone är i närheten av vad jag har gett från början för hästen. Vi talar om en förlust av större pengar här. Och jag vill ju ha råd att köpa en ny häst...

Bita i det sura äpplet och ge bort hästen och ta ett lån för att ha råd med en ny häst som förhoppningsvis är friskare? Eller vad gör man? Måste ha en förändring innan jag tappar lusten helt för hästar.

Hur gör folk som har sköra hästar? Hur orkar man kämpa vidare? Jag har haft en häst som har stått skadad mer tid än jag har kunnat rida den. Det är hela tiden nya skador och sjukdomar och jag har nått min gräns nu. Det är inte roligt längre att betala mer i veterinärräkningar per månad än vad uppstalllningen kostar.

På våren när jag hade köpt hästen fick den fång, och det är ju obotligt så redan där har jag ett stort bekymmer. Sen har det varit många olika sårskador och nu står hästen igen pga av hälta.

Jag kanske rider för dåligt för att få ha häst?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var går gränsen?

Jag förstår om det känns tungt just nu men ge inte upp..
Du kan inte prata med veterinären om att få hästen utdömd för då får du ju ut pengar på försäkringen för hästen,, är den ändå sjuk hela tiden så mår ju inte hästen heller bra..
men du får inte tro att det är för att du rider för dåligt.. vissa saker kan man som hästägare inte rå för.. även den bästa ryttaren i världen har hästar med skador.. den som sköter sin häst efter alla konstens regler kan få en häst med skador.. det bara är så.. det är precis som med människor, man kan bli utsliten i leder osv utan att man kan rå för det..

Peppkramar iaf..

Tack! Det är inte samma skada som återkommit utan det har hela tiden blivit nya skador, annars hade det kanske gått att döma ut. Möjligen kan det vara ryggen som spökar och ger hältor lite då och då, det vet jag inte.

På våren när jag hade köpt hästen fick den fång, och det är ju obotligt så redan där har jag ett stort bekymmer. Sen har det varit många olika sårskador och nu står hästen igen pga av hälta.

Jag kan förstå att det känns jättejobbigt att den är skadad hela tiden. Fång är jättejobbigt och det är klart att man mäste tänka på foder, bete mm. Men en stor katastrof behöver det inte vara alla gånger. Men jag antar att det bara är en skada i raden.'
Jag vet inte om jag hade velat sälja en sådan häst. jag tror att risken är stor att den börjar vandra runt bland allt mindre seriösa hästägare. Jag hade nog övervägt att ta bort den i stället.

tråkigt när det kommer så mkt problem hela tiden. Jag vet hur det är. Köpte mig en pålle för ett år sen ungefär. Han var halt när jag var o kollade på honom. Men, jag fastnade för den söte jäveln (:angel:) och köpte honom iaf. Renoveringsobjekt med andra ord. Ibland undrar jag om jag var riktigt nykter när jag köpte han. Jag menar, vem köper en halt häst? :crazy:

iaf så har han sedan dess haft mkt olika problem. Allt härstammar från tiden innan jag köpte. Om han någonsin blir frisk får framtiden utvisa.
Kan ju berätta vad vi fixat till hittills - sned bakvagn vilket vi fortfarande behandlar för med hjälp av equiterapeut, 2 hovbölder varav den ena var gigantisk, kotledsinflammation bf. Sen förutom det så får han massor av sår hela tiden och snubblar o har sig. Hästen borde nästan inte få vistas ute utan skyddsdräkt. :crazy:

Jaja, nog med svammel från mig. Det jag vill ha sagt är att jag hoppas din häst blir bra snart. Och jag vet precis hur du har det.
Jag har själv haft tankarna att jag inte orkar mer. Men jag har samtidigt inte velat ge upp.
Man kan dock inte hålla på hur länge som helst med en häst som aldrig blir bra. Det finns så många friska hästar där ute som man kan hålla på med. Det gäller bara att hitta dom. (och inte göra som jag o köpa mig problem)

Jag hade tagit bort hästen. Inget nöje att ha kvar den säger ju du själv, och jag skulle inte velat sälja en sån häst och riskerat att den hamnat hos oseriösa köpare som säljer vidare etc. Tar du bort den kan du väl få ut försäkringspengarna.
Alternativt för mig hade varit att skänka hästen (eller gett bort för en symbolisk summa) till någon som vill ha en sällskapshäst tex.

Man får inte ut några försäkringspengar om du väljer att avliva din häst, utan ett veterinärintyg som "bevisar" att det är bästa utvägen.

Inte får man ut på försäkringen om inte veterinär godkänt utdömningen utan man bara på eget bevåg vill ta bort hästen? :crazy:

du kan väl sälja den som sällskapshäst om du är så trött på den.

men bara för att du haft "otur" så är det inte alls säkert att hästen nånsin kommer bli skadad igen hos en ny ägare. det är ju bara tillfälligheter, alt. felaktig skötsel/träning som avgör om hästen blir skadad. den behöver inte vara "skör".... fång är inte obotligt, med rätt skoning och foder kan hästen funka som tävlingshäst ändå, så sant den inte har väldigt allvarliga rotationer. och om det var fallet skulle du kunne ta bort eller t-märka honom och få försäkringspengarna så jag antar att så inte är fallet.

jag tycker det är lite lågt att sälja sin häst för att man inte får ridit så mkt som man vill men det är ju jag, för mig är inte ridningen det viktigaste.

men om det är så du känner så är det säkert bättre för hästen att den kommer till någon som inte har så höga krav på träning och tycker om att bara sköta om hästen eller rida en sväng i skogen. men pengarna får du såklart inte tillbaks. visst det är surt, men sånt är livet.

Inte får man ut på försäkringen om inte veterinär godkänt utdömningen utan man bara på eget bevåg vill ta bort hästen? :crazy:

NEJ det får man inte. Och även om du lyckas övertala din veterinär att döma ut hästen så kan försäkringsbolaget gå in med egen veterinär och neka att betala ut. Inte helt ovanligt om hästen har lindriga skador som skulle läka ut med lite tid och rehab...

läste inte hela tråden innan jag srev, trodde det var samma skada som hela tiden kom tillbaka. Då borde man väl få utdömt? Men självklart inte "bara för att man vill".

jag hoppas du addresserar TS eller möjligen Runaway som jag ställde kommentaren till, med den kommentaren och inte mig :D jag har full koll :)

Hur länge har du haft hästen? Har du pratat med den förra ägaren om alla skador? Hon är kanske villig att ta tillbaka hästen fast till ett annat pris?

Annars får du som någon föreslog sälja den billigare till endast lättare ridning / sällskap och spara ihop till en ny häst. Det lär ju gå rätt snabbt när du slipper betala stallhyra plus vet kostnad varje månad...

Köp en ettåring, de är inte så dyra och tiden går snabbt till inridning osv. och unghästar är faktiskt roliga! Det händer så mycket med dem.

Jag menar, vem köper en halt häst? :crazy:

Jag :angel:. Så du är inte ensam. Jag har nyss köpt en med pålagringar runt om, deformerade hovben och en gammal ryggskada för att nämna några av hans problem :angel:
Det är nog det mest korkade jag någonsin gjort men jag älskar hästen så vad gör man :confused:

TS: Ja man kämpar vidare, hur tungt det än är ibland. Jag har bara haft skadade och (för det mesta) oridbara hästar de senaste 8 åren. Men skulle aldrig göra mig av med dom. För mig är inte ridningen det viktigaste.
Och bevisligen så går det då att sälja skadade hästar.

Jag :angel:. Så du är inte ensam. Jag har nyss köpt en med pålagringar runt om, deformerade hovben och en gammal ryggskada för att nämna några av hans problem :angel:
Det är nog det mest korkade jag någonsin gjort men jag älskar hästen så vad gör man :confused:

TS: Ja man kämpar vidare, hur tungt det än är ibland. Jag har bara haft skadade och (för det mesta) oridbara hästar de senaste 8 åren. Men skulle aldrig göra mig av med dom. För mig är inte ridningen det viktigaste.
Och bevisligen så går det då att sälja skadade hästar.

haha, okej. Det är alltså fler än jag som är så "korkade"! :angel: Men vadå? Han hade ju bläs! :love::D:angel:

Sårskador och hovbölder kan vilken häst som hellst få. Det är väll hältorna som är oroande i så fall. Men vrickningar och sånt kan man inte heller komma undan. Du kanske har en dålig hovslagare? Över utfodrar ? En kompis hade en hast som var konstant skadad upp till 7 års ålder men sen blev den skit bra. Vissa är väll otursfåglar.

Expensive;
Vet lite hur det är.. har befunnit mig runt "skadisar" ganska länge..

Hur gammal är pållen, vilket kön - och vilken ras?

Fång behöver eg inte vara ett problem sålänge hovbenet sitter som det ska.

Visst tusan är det tråkigt med en häst som bara slår sig - och inte tusan tror jag att det är du som är för "dålig för att ha häst"! Så FÅR du inte känna! Kämpade med en sån känsla när jag var yngre efter att ha råkat på två mkt speciella och titt som tätt aggressiva hästar (bra å ha när man är 16-17.. >.<) Man kan skydda hästen från allt utom hästens inneboende "dumhet".

PM:a lite info om hästen och skadorna. Kanske kan hjälpa dig..

/Fia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Bison
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 098
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka