Var går gränsen

Sv: Var går gränsen

Verkar som om jag tydligen inte får fram det jag menar med det jag skriver... Skitjobbigt, det blir det bara fel, eftersom folk tycker annat (och inte fattar det jag skriver såsom jag menat).

Detta har jag skrivit innan och gärna skriver igen. Jag skyller inte allt på hästen. Men en viss del kommer tillbaka till hur han beter sig. Hans beteende är till ALLT, är skepsis. Han är, vad kan man säga, .. högst upp på alla skalor, han är känslig, men ändå okänslig. Jag vet inte om detta är ett betende han haft genom hela livet eller om det uppkomit genom fel ridning (tror det är 50/50). Han har varit sådan som han är hela tiden, men det har blivit självklart bättre. Men hans skeptiska sida kommer alltid finnas där och göra sig påmind, därav hans tänk uppåt istället för framåt.

När han kom kunde jag inte ens rida rakt fram. Det funkade inte att rida ut, han stog på bakbenen. Jag tränade för tränare som inte kunde, men försökte hjälpa mig. Han lugnade ner sig betydligt efter 5-6 månader och det gick sakta bättre. Red rätt länge på hackamore, men efter ett tag fattade han hur man kom undan den med.
Har eg inte ridit dressyrdressyr förrens detta sista året, det har inte gått innan. Bla knockade han mig så jag fick ett blått öga. Det gick INTE att ta i honom, långa tyglar funkade, då ställdes inga krav, men såfort jag kortade dem var det samma visa. Det gick saaakta framåt.
För ett år sedan flyttade vi till nytt stall. Higgins blev lungare, ett trevligare stall. Jag började rida för en supertränare, hon konstaterade att vi samarbetade itne för fem öre.. Han tågade framåt och jag var som en mygga på ryggen.. Vi började i skritt, på halvlånga trygga tyglar. Det funkade fint och och vi avancerade saaaakta. Det är så man måste göra med Higgins, det går inte bara att börja begära en sak rakt av. Man måste ta det lugnt, prata, luuugna. När han är stissig blir han oridbar. Då är det halvlånga tyglar, böja lite och lugna ner. Tills det blir bra igen. Innan tog detta kanske en halvtimme, nu har det kanske ett par varv på volten.
Vissa hade kanske reagerat med att ge ett rapp i rumpan eller trycka in skänklarna, gör jag det på min häst har jag en häst som ställer sig. Och de vill jag inte ha.
Det är det svåra med honom. Han ger nästan ingeting tillbaka, så man måste tänka på hur man rider. Ni ser en ryttare med halvlånga tyglar som skumpar omkring- jag ser en ryttare som försöker vara så mjuk i handen och försöker hitta mellanläget i traven (vilker jag har hittat nu!) Min tränare sa att han ska vara så samlad (ta bettet) att han nästan är i sitt bakåtläge, det är där han arbetar. Men gränsen är så tunn att det gärna blir bakåt istället för framåt. Men det jobbas på och blir bättre varje gång jag rider=)

Jag trodde bara att den tråden och det som skrevs kunde läggas bakom. Jag trodde itne i min vildaste fantasi att jag skulle få förklara mig här med! Har mått dåligt över tråden, för det känns som om jag inte når fram med det jag menar. Och hade jag vetat detta skulle jag inte lagt upp en sådan tråd. Kommer aldrid att göra det heller.

Här håller jag med CHW, det har lagts upp trådar av de lite mer flitigare populärare medlemmarna, och ridningen kan vara kass, men endå skriver alla det det ser sååå fint ut. Men som sagt, jag skriver inte i sånna trådar då jag inte är utbildad ridlärare eller dylikt..

Det här är inte en tråd om din ridning eller om hästen utan om hur du blev bemött i tråden. Och jag tycker fortfarande att du blev bra svar.

Men du - vilka hade du trott skulle svara i din tråd, och vilken typ av respons isåfall? :confused:

Du skriver inte i andras trådar för du är inte utbildad ridlärare säger du. Men blir du sur för att andra som inte är det, svarar i din tråd? eller vad menar du? Buke är ett forum som INTE består av utbildade ridlärare som sina medlemmar, till 99%.

Jag tycker inte heller att du nånstans i tråden blivit påhoppad - då är du inte van vid Buke om du tycker det, det garanterar jag dig. tvärtom är svaren till dig i tråden mycket konstruktiva och sakliga. Men du är väldigt defensiv och verkar ha gått i försvars ställning på exakt en sekund i den tråden. Om du är så känslig så är det ingen bra ide att lägga ut bilder för kritik eller kommentarer - hur tänkte du runt det? :confused:

den kritiska tonen var för att du skyllde allt på hästen, även nu.
Han försöker komma undan....

Han har nog dåliga erfarenheter av ryttarens hand sen tidigare och försöker därför att bli fri.

Du var inte stilla med handen på filmerna för att du hade svårt att sitta ner. Du tyckte då att han skulle tåla det o vägrade att gå tillbaka till lättridning.

Din instruktörs linje lät konstig.
Skulle du rida framifrån?

Tycker bara att du skulle visa lite mer förståelse o ödmjukhet mot hästen, så kommer ni att "hitta" varandra.

Du har en jättefin häst o kan komma långt med en annan instruktör.

Menar du med att du har hittat mellanläget i traven att ni (du o hästen) kompromissar?

Tro mig. Vi ville er bara väl.
Vi kunde ha skrivit bara positiva saker o du hade trott att allt var bra.
Du visade på den sista filmen en enorm förbättring.
Med den takten på förbättring, kan det bli riktigt bra snart.

Lycka till o pussa hästen från mig
Mvh / Axel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 061
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 906
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka