Var går gränsen

tinna

Trådstartare
Var går gränsen till personliga påhopp. Med tanke på en del trådar här på Buke undrar jag hur mycker man får/bör tåla. Det är ju svårt att sätta gränser. Alla har ju individuelle nivåer för hur mycket man fixar. En del vill verkligen få mothugg och diskutera medan en del bara vill ha medkänsla och goda råd. Hur resonerear ni moderatorer?....och ni andra med givetvis.

Sv: Var går gränsen

Det måste väl bero på vad tråden innehåller. Man måste ju kunna känna in om det är en "diskuterartråd" eller bara "medkänsla/rådtråd"

Ibland är det viktigt att folk öppnar ögonen och ofta behövs det lite mothugg. Ju längre tid man tillbringar på forumet desto lättare lär man sig att känna av hur folk är och hur mycket de tål.

Jag upplever det ungefär så här: 95% är solklara, snälla inlägg. Någon enstaka procent är solklara fall av påhopp. Sedan finns det en flytande gräns med resterande 4% där jag gör en bedömning beroende på eget humör, andra användares anmälningar och ryggradskänsla. Om det är enkelt? Inte alltid...

Nej, det kan inte vara enkelt. Min fråga var bara en...ja just det, undran.

Det svåraste är att få igenom när man är skämtsamt ironisk.
Det finns många som uppenbarligen tar illa upp och även blir otrevliga och läser in andra saker i det som man skriver än vad som verkligen står skrivet.
Det är nog det som kan vara jobbigast här, speciellt när man kanske riktar det mot en person som man vet kan ta det men någon annan kommer och retar upp sig på det....:crazy:
Det kan vara rätt så påfrestande...:)
Som sagt var det kan vara bra att tänka på vem ett inlägg är riktat till innan man skickar ett otrevligt svar till den som skrev det.....:angel:

/Carina :eek:

Jag tycker faktiskt också att det är mycket påhopp.
Verkar lite av en sport att klanka ner på andra för att visa hur duktig man är själv.
Men i många av påhoppen kan jag undra om de verkligen har häst själva...
Känns ibland som om de inte har det utan bara vill få till det som att folk ska tro det... Vissa fall är ju solklara..
De värsta påhopparna kan man nog ta med en nypa salt.... :rofl:

Finns en tråd i detta forum som stämmer alldeles ypperligt på vad jag skrev i mitt förra inlägg....:crazy:

Jag tror det är ännu viktigare att tänka på att det som skrivs i ett forum är offentligt. Det går inte att rikta sig till enbart en, andra läser och tar till sig ändå.

Dessutom finns en gyllene regel för forum: Ironi funkar inte i skrift.
Okej då, det funkar ibland, men man måste vara grymt övertydlig för att det inte ska tolkas som sarkasm.

Försöker vara så neutral som möjligt. Jag blir själv väldigt lessen om jag får påhopp. Det är så lätt hänt att inlägg misstolkas.
Har jag lärt mig iallafall.
Bara för att man "pratar" med andra på ett forum tycker jag inte att man får säga vad som helst, utan försöka tänka efter innan man postar inlägget.

Jag tycker gränsen går när man från att diskuterat ett ämne till att börja kritisera personen bakom åsikten.

Lenita skrev:
Som sagt var det kan vara bra att tänka på vem ett inlägg är riktat till innan man skickar ett otrevligt svar till den som skrev det.....:angel:

Jag var inte otrevlig på något sätt men jag tycker det är fel av inte bara dig utan av flera användare att hoppa på Pelle_P, det finns flera användare på Buke som faktiskt också kan vara elaka och plumpna mot andra. Jag hade dessutom ingen aning om att du känner Pelle_P.

Det är jättesvårt att skriva ner sina känslor i ett inlägg det håller jag med om, jag känner själv att du tror att jag skrev mitt inlägg för att vara elak med dig och du tror att jag var arg på dig, så var det inte.

Jag tog ditt inlägg ganska ironiskt men det pekade ändå ut Pelle_P, oavsett vad jag tycker om honom och om du känner honom eller ej så tycker inte jag att man skriver sånt på Buke, det är offentligt och vill du att bara han ska svara på dina inlägg så skicka ett PM.

Jag hoppas att detta gör att disktionen är slut för det känns som att du förstår mig helt fel.

För mig kändes ditt svar otrevligt eftersom jag över huvudtaget inte trodde att någon annan skulle bry sig om vad jag riktat till P...:crazy: Dumt av mig tydligen...
Ironiskt ja, men jag försökte ändå få till det så det skulle kännas vänligt menat, bla med hjälp av smileysarna. Funkade uppenbarligen dåligt..:(
Ska komma ihåg att skriva (obs! skämtsam ironi) nästa gång jag känner att det kliar i fingrarna att skoja till det med någon :idea: , låter det bra?....:p

Jag postade en tråd för ett par veckor sen. Den började bra men spårade ur snabbt. Jag försökte styra upp det, men det gick inte då vissa hade "bestämmt" sig att inte lyssna/läsa...! Himla trist! Jag valde att inte skriva mer i tråden pga de påhoppen jag fick..

Det roligaste är jue med påhoppen är att människorna som skriver dem är inte ett dugg bättre. Jag tänker mest på alla trådar med ridfilmer och ridbilder. Jag har sjäv valt att inte skriva något i sådana trådar då jag inte känner att jag har "behörighet" att göra det! Men hur många är det som känner som jag? Sådana dumma kommentarer kan förstöra mycket. Nu är jag stark och kom över de påhoppen jag fick, men om man inte är det kan det vara jäkligt jobbigt! Jag är skapad så att jag hör de negativa komentarerna och kommer ihåg de mer än de snälla posstiva sakerna.. Man tar åt sig..

Svammligt, men ni fattar nog!=)

Har läst den tråden och det jag ser är att när du får (förtjänt) kritik för vissa saker i din ridning, så går du direkt i försvarsställning och vill inte riktigt ta till dig vad de övriga i tråden skriver. Du fick många bra tips och råd, som jag tycker du ska tänka över. Många var dessutom positiva i sin kritik och peppade dig..Missade du det?

Lägger man in en sådan tråd och ber om folks åsikter, så får man räkna med att det kommer att komma en hel del negativa åsikter också och inte enbart positiva...

Gosh! Inte visste jag att jag skulle få skit här ockå..!:smirk:

Jag tog till mig, funderade, tänkte och skrev svar till varför jag gjorde som jag gjorde i ridningen. (vad mer skulle jag gjort?)

Jag tog till mig de övningarna folk tipsat om och testade, har inte skrivit något om det då jag inte testat allt.

Men när en skrev att jag inte passade, att jag inte kunde rida, att jag var dum mot min häst så tar jag det negativt, hur hade du tagit det? "Oj förlåt, jag ska genast sälja min häst och inte rida mer eftersom EN person tycker så" ?

Jag har också märkt av sånt där!

Sen märker man tydligt vilka som är i "inne-kretsen" på Buke... När de lägger ut ridbilder/filmer så sitter alla och säger "åååh. va fint du rider!" och sånt där... Samtidigt som det ibland ser ännu värre ut än hos någon annan som många hoppat på...

Ok, jättebra om du tog åt dig och funderade, men det verkade faktiskt inte som om du gjorde det, att döma av dina inlägg i tråden. De som läser i tråden uppfattar ju bara vad du skriver och inte vad du tänker. Men när du skriver som du gjorde i inlägget ovan så framgår det på ett annat sätt att du funderat över kommentarerna du fick.

ninsan skrev:
Men när en skrev att jag inte passade, att jag inte kunde rida, att jag var dum mot min häst så tar jag det negativt, hur hade du tagit det? "Oj förlåt, jag ska genast sälja min häst och inte rida mer eftersom EN person tycker så" ?

Så skrev hon ju inte. Inlägget. Jag tycker det är ett väldigt bra inlägg, och du har fått en massa bra svar i tråden. Men igenom hela tråden skyller du faktiskt allt på hästen i stället för att ta till dig det som skrivs.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 061
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 906
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka