Var går gränsen?! När ska man anmäla?

V

vovicockokanon

Hästar som ej blir fodrade av ägaren utan av en god vän till mig. (Enbart dåligt hö finns. Sent taget. Kraftfoder finns inte) Inte avmaskade på några år. Skodda o verkade 3 max 4 ggr/år. Ägaren rider ut stupfull, även i mörker utan reflexer.
Har funderat mycket runt detta. Hästarna är inte just nu synbart vanvårdade, men detta är väl hemsk vanvård. Är det anmälningsbart nu eller måste jag vänta tills det "syns"?

Sv: Var går gränsen?! När ska man anmäla?

Beror ju på varför din vän fodrar, är det för att de annars inte får mat så är det ju försummelse och därmed anmälningbart men om det är en överenskommelse mellan ägaren och din vän så är det ju ingenting?

Vad gäller hovvården så tror jag inte du kan anmärka på det, jag vet flera som verkar ännu mer sällan. Djurskyddslagen säger ju bara att de ska hållas i "skick"

Häst räknas ju som fordon i trafiken så "rattfylla" borde ju räknas? (vet faktiskt inte) Men oansvarigt är det ju oavsett.

Jag vet inte vad du ska anmäla dem för? För sent skördat hö och inget kraftfoder är ju inte straffbart, dessutom så syns det ju om hästarna är undernärda, vilket du nämner inte är synbart nu?

Till saken hör den att ena hästan har gått ner ca 100 kg på två månder och fortsätter rasa då han bara blir sporadiskt matad. min kompis gör det för att de inte får nåt efter ordning annars. sist vi kollade var de utan i tre dygn. de har även börjat smita ur hagen pga hunger. det jag menar är; måste jag vänta tills hästarna är i hemskt skick eller kan man anmäla nu pga det jag skriver. ägaren är svårt alkoholiserad och klarar inte av att ha djur!

Du kan anmäla för att hästarna rymmer ur hagen om det sker upprepade gånger. Tyvärr (känner en djurskyddsinspektör) så krävs det ganska mycket för att de ska göra något. men det skadar inte att anmäla redan nu, även om de inte kan göra något så kanske personen skärper sig? Du kan vara anomym om du vill.

hej tycker att du ska ta kontakt med någon i eran kommun som har hand om djurskydds frågor...finns kanske någon som har jand om just hästfrågor..det har vi i våran kommun..tycker personligen inte att du ska vänta..för då kanske hästarna är i så dåligt skick att dom måste avlivas

har tagit kontakt med SHV och väntar svar. har pratat med den hästansvarige på kommunen och de kan inte göra så mycket i det här skedet.

Men de kan väl åtminstonde åka ut och kontrollera? Det är deras skyldighet. Då kanske personen ifråga skärper sig.

Att de inte får mat och undermåligt staket måste de väl ändå agera på?

skulle tycka det...

Djurskyddsinspektören i den kommun hästarna står i ska ut och kolla om man får in ett klagomål!!! En häst (och vilket annat djur som helst) skall ha tillsyn minst en gång per dag. De ska ha vatten och foder i tillräcklig mängd. Fodret och vattnet skall vara av hygienisk godtagbar kvalité. Hovarna skall verkas vid behov, kan kanske räcka det han gör, men inte om hästarna är skodda.
Så jag tycker att du ska ringa till kommunen igen och fråga om de har varit ut och kollat. För de ska göra det!!!

Om du vill läsa på lite om lagar och regler, gå in på
www.djurskyddsmyndigheten.se
Och sen under regler och lagar finns det lite att läsa...

Lycka till!!!

jo just det...
Djurskyddsarbetet skall vara i förebyggande syfte. Inget djur skall behöva lida! Och därför måste man försöka att göra nått åt problemet innan det går för långt. Tex innan hästarna är undernärda så att det syns.

Djurskyddsinspektörerna behöver allmänhetens ögon! Anmäla bör man göra då man är rädd att ett djur vanvårdas, misshandlas etc. Så det är bara att klaga på =)

Tycker frågan är tvåsidig. Man ska anmäla om man misstänker vanvård. Men det är inte kul att bli anmäld utan anledning. Enligt djurskyddsinspektören jag känner, så är 90% av anmälningar antingen på grund av grann osämja eller okunskap.

japp, tyvärr så är det mkt obefogade klagomål oxå. Och det är inget kul att bli anmäld!!! Men jag tycker att de där 10 % som är befogade är tillräckligt mkt för att man som djurskyddsinspektör skall ut på klagomål för att kontrollera!

vovicockokanon skrev:
har tagit kontakt med SHV och väntar svar. har pratat med den hästansvarige på kommunen och de kan inte göra så mycket i det här skedet.

Pratade du bara med den hästansvarige eller gjorde du en anmälan??? En anmälan ska följas upp.

om jag va du skulle jag anmäla på engång.
i mina ögon e det där vanvård av häst.
bättre att anmäla en gång för mycket än att inse att det e försent...

Klart du ska anmäla om du är orolig. Man behöver inte vara säker på att det kommer att leda till åtgärder, det räcker gott med att man är orolig, sen är det tjänstemännens sak att göra en bedömning om det ska ske åtgärder eller inte. Rent generellt tycker jag att djurskyddslagen är så tandlös :cry: , så vi borde reagera oftare än vi gör, för att kanske få till en änding så småningom...

jag gjorde an anmälan via deras formulär som finns för detta ändamål på nätet. har dock fortfarande inte hört av dom!!!

jag tycker att du ska ringa och prata personligen med djurskyddsinspektören!! Du behöver inte uppge namn, du får vara anonym! Ring nu!!!!

Jag har kontaktat SHV när en häst nära mig blev vanvårdad. Jag gav dem en noga vägbeskrivning tom, de kom aldrig, så hästen dog av sina skador.
Den hade fång, troligen mask också, var svårt undernärd och hovarna var långa.
Ska inte shv värna om hästarna? Det märkte jag inte i det fallet :mad: :mad:

Ring nu och igen och igen och igen om det inte händer något.jag räddade själv en häst från en säker svält död i våras.det är inte enkelt men skam den som ger sig.På dom bara ring till alla du kan tänka dig(och helst några till)Lycka till och kämpa på för hästarnas skull.Kan jag så kan du.

Liknande trådar

Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 295
Senast: Sol
·
Foder & Strö Jag är intresserad av hur ni hästvänner resonerar i en fråga. En häst på ca 500 kg som jag känner till, får ca 3-4 kg hö/dygn. Samma...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 078
Senast: daphna
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka