Var går gränsen för "mitt ansvar"?

ameo

Trådstartare
Moderator
Börjar med att nämna att detta är en helt hypotetisk fundering.

OM jag hyr ut en hage, som ligger ett par hundra meter från gårdscentrat, till en bekant och hen bygger ett skjul där för att använda till lösdrift åt några hästar. Räknas då hens hästar in i mitt antal hästar, vad gäller tillståndspliktigt antal? Eftersom de finns på min fastighet. Eller är det separat eftersom det är en annan djurhållare som har ansvaret?

Någon som vet?
 
Börjar med att nämna att detta är en helt hypotetisk fundering.

OM jag hyr ut en hage, som ligger ett par hundra meter från gårdscentrat, till en bekant och hen bygger ett skjul där för att använda till lösdrift åt några hästar. Räknas då hens hästar in i mitt antal hästar, vad gäller tillståndspliktigt antal? Eftersom de finns på min fastighet. Eller är det separat eftersom det är en annan djurhållare som har ansvaret?

Någon som vet?


Jag tror att du skulle räknas som djurhållaren om du hyr ut hagen då med tillhörande krav vid visst antal djur totalt på fastigheten el marken. Känns som att det då räknas som vilken annan förvaring som helst i box eller hage oavsett om det är dina djur eller inte där det finns vissa krav på hur många djur man får hålla och säkert oavsett avstånd till tex stallet. De står ju på din mark el tillhörande fastighet.

Gissar.. Men det känns som att många lagkrav annars enkelt skulle kunna struntas i.
 
Beror nog lite på vad avtalet säger. Är det ett arrende och att det hamnar i den lagstiftningen kommer det inte att räknas in till din gård utan blir en egen enhet. Men att hyra ut och hamna i hyreslagstiftningen kan nog göra att det kommer att räknas in i ditt antal.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 848
Senast: Pudlan
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 806
Senast: mackan
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 268
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp