Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

Sv: Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

JAG tycker de är fula...

Och visst jag skulle heller aldrig använda Irco Marco eller Fille i min avel... Nog för att mitt sto skulle ge "bra" avkommor med dem ändå (hon lyckades ge en "fullblodsädel" avkomma med Cortez och en "lättare halvblod" med Nactus, så hon lämnar ädelt)... Men ingen av dem har DET som jag vill ha i min avel... Och det är ju ändå tur att smaken är som baken för då får ju alla en möjlighet att välja de hingstar de vill :)
Och att IM och Fille hästar hoppar är det ingen som sagt nåt om...
Men hingstar som ger hopphästar finns det massvis av, och de är dessutom enligt mej ljusår snyggare ;)

Sen avlar jag inte för enbart hoppsidan, utan för en snygg, trevlig individ som kan både föra sej gångartsmässigt OCH hoppa. Dvs jag försöker hålla mej på en BRA nivå till rimlig penning och för vad svenska plånböcker kan betala för... (min Nactusavkomma är för eget bruk till dressyr på en annars hoppstammad märr ;) därav det valet)... Där var Cortez outstanding som ju gett både dressyr och hopphästar oavsett om han var "andrahandssortering" från tyskland... (jag är också en stor fan av Cortez)..

Men det kan jag inte helt hålla med om. :D
Om man skall hålla sig till "kända" hästar, kan jag inte säga att jag tycker att tex Feliciano och Irco Mena tex är så fula...
Chouman hade ju en härlig utstrålning på den tiden det begav sig med. :love:

*kl*

Tycker inte man kan klassa Irco Mena som en typisk IM-avkomma, tycker han var både snygg o mer fullblodslik...:love:

F-låt, svara lite fel :D men ni fattar nog poängen...;)

Ja detta skriver jag under på. Att ha fullblod på mammans sida. Men detsamma gäller ju i allra högsta grad Robin Z också

Vi har ett mkt fint hoppsto i stallet som är Irco Marco-fullblod. Smidig som en katt och river sällan. Kvalad till junior-sm och youngrider-sm. Så IM-fullblod kan jag mkt väl tänka mig är en bra kombination. IM-halvblodssto har jag dock inte sett tillräckligt många av för att uttala mig.

Däremot har jag sett en del riktigt fula Robin Z avkommor som varit riktiga "träben".

Det ligger mycket i det! Vår avel går inte framåt bara för att vi använder andrahandssorteringen av de framstående blodslinjerna! Spermaimporten ger stoägare möjlighet att istället använda de mest framstående individerna istället.

Instämmer!

Ett tips till alla intresserade är att läsa Kurt Graafs bok om den svenska halvlodsaveln!:bump:

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24