Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

Sv: Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

Sherry skrev:
Ja och att han var oädel kan man ju inte annat än att hålla med om..;)
Läste denna "artikel" om Irco marco som jag tyckte var väldigt intressant.

Det kanske finns någon som orkar läsa den:p

Historien bakom Irco marco är en fascinerande men också tragisk
berättelse.

Den handlar om ett svenskt par i England, Ann och Lars Gustavii, som blev

förälskade i en liten oelegant tjock tvåårshingst, en hingst som längre
fram i tiden skulle komma betyda mer för svensk avel än vad någon hade kunnat ana.

Historien handlar också om deras svåra väg att få honom till en godkänd avelshingst i Sverige.

Ann och Lars såg Irco Marco redan som tvååring men hade vid den tidpunkten inte råd att köpa honom av den dåvarande ägaren Fergus Graham utan köpte då en annan hingst vid namn Any Questions….Två år senare, 1975, hade de äntligen lyckats skrapa ihop pengarna som krävdes för att få köpa honom.

Året därpå ville de försöka få sin hingst godkänd i Sverige…
På den tiden hade vi inte det som man idag kallar bruksprov utan det gick i princip ut på att hingsten leddes framför en jury som sedan bestämde om hingsten skulle bli godkänd eller inte.

De året som Irco Marco visades var tyvärr samma år som Olle Kjellander var stallchef på Flyinge och överman för Svenska stamboks Föreningen.
Det var uppenbart att han kunde välja ut de hingstar som han ansåg skulle vara det bästa för hans stuteri men också eliminera de privat ägda hingstarna som ansågs vara ett ”hot” mot Flyinges egna hingstar…

Ann och Lars fick rådet från Olle Kjellander att sälja sin hingst, han sa till dem att han aldrig skulle godkänna en sådan häst!
Enligt honom var Irco Marco allt annat en än sporthäst!
Trångsyntheten från Olle Kjellander skulle Ann och Lars få bemöta ännu en gång när de året 1978 åter igen gjorde ett försök att få sin hingst godkänd … Fram till dess hade Irco Marco presterat otroliga resultat på tävlingsbanorna. Ann hade då tävlat honom upp till 150 och därefter förhöjdes hans internationella prestationer av ryttaren Paul Weier som tävlade honom upp till 160!

Enligt reglerna ur den svenska stamboken ASVH (Avelsföreningen för Svenska varmblodiga Hästen), så var hans prestationer nog för att han skulle bli godkänd som hingst för allmän betäckning.
Kjellander blev då tvingad att ge Irco Marco ett tillfälligt betäckningstillstånd; men detta betydde inte att han
var godkänd. Han fick användas för betäckning men hans avkommor kunde inte bli registrerade….

Kjellander tänkte inte ge upp, utan fortsatte sin strid mot Ann och Lars Gustavii…
Den 30 mars 1979 så skrev han ett brev till Jordbruksdepartementet; ”Denna hingst motsvarar inte de avelssyften som är fastställda för det svenska halvblodet” och vidare; ”Det är av stor betydelse för det svenska
halvblodets rykte att hingstar av Irco Marcos typ inte blir godkända för svensk avel”

Ann och Lars Gustavii ansåg att Olle Kjellander hade fel och kämpade för att få sin protest registrerad. ”Det var en tjock dossié och vi gjorde inga framsteg fören 1982 då Irco Marco till slut blev B-premierad i Sverige, alltså i den lägsta klassen”. Detta året vann han också det svenska hoppchampionatet och hade då 22 segrar i internationella klasser.
Detta var alltså sex år efter det att IrcoMarco blivit visad för första
gången…

Under dessa sex år hade dom varit i kontakt med Jordbruksministern ett flertal gånger och han hade gjort allt i sin makt för att klämma ur ett godkännande ifrån Olle Kjellander och ASVH. När Irco Marco till slut blev godkänd så blev även de avkommor som blivit födda under dom sex åren innan, då Irco Marco inte var godkänd, också registrerade i ASVH. Utan den här retroaktiva åtgärden hade hästar som Marcoville inte fått
möjligheten att hålla fanan högt för ASVH….
Det var en liten söt historia, om än dock lite väl friserad. Riktigt så gick det inte till när han kom till sverige :banana: :banana: :banana:

MVH Poloplayer (som var stablemanager/studgroom hos Fergus och Paula Graham vid den tiden)

Sherry skrev:
Ja och att han var oädel kan man ju inte annat än att hålla med om..;)
Läste denna "artikel" om Irco marco som jag tyckte var väldigt intressant.

Det kanske finns någon som orkar läsa den:p

Historien bakom Irco marco är en fascinerande men också tragisk
berättelse.

Den handlar om ett svenskt par i England, Ann och Lars Gustavii, som blev

förälskade i en liten oelegant tjock tvåårshingst, en hingst som längre
fram i tiden skulle komma betyda mer för svensk avel än vad någon hade kunnat ana.

Historien handlar också om deras svåra väg att få honom till en godkänd avelshingst i Sverige.

Ann och Lars såg Irco Marco redan som tvååring men hade vid den tidpunkten inte råd att köpa honom av den dåvarande ägaren Fergus Graham utan köpte då en annan hingst vid namn Any Questions….Två år senare, 1975, hade de äntligen lyckats skrapa ihop pengarna som krävdes för att få köpa honom.

Året därpå ville de försöka få sin hingst godkänd i Sverige…
På den tiden hade vi inte det som man idag kallar bruksprov utan det gick i princip ut på att hingsten leddes framför en jury som sedan bestämde om hingsten skulle bli godkänd eller inte.

De året som Irco Marco visades var tyvärr samma år som Olle Kjellander var stallchef på Flyinge och överman för Svenska stamboks Föreningen.
Det var uppenbart att han kunde välja ut de hingstar som han ansåg skulle vara det bästa för hans stuteri men också eliminera de privat ägda hingstarna som ansågs vara ett ”hot” mot Flyinges egna hingstar…

Ann och Lars fick rådet från Olle Kjellander att sälja sin hingst, han sa till dem att han aldrig skulle godkänna en sådan häst!
Enligt honom var Irco Marco allt annat en än sporthäst!
Trångsyntheten från Olle Kjellander skulle Ann och Lars få bemöta ännu en gång när de året 1978 åter igen gjorde ett försök att få sin hingst godkänd … Fram till dess hade Irco Marco presterat otroliga resultat på tävlingsbanorna. Ann hade då tävlat honom upp till 150 och därefter förhöjdes hans internationella prestationer av ryttaren Paul Weier som tävlade honom upp till 160!

Enligt reglerna ur den svenska stamboken ASVH (Avelsföreningen för Svenska varmblodiga Hästen), så var hans prestationer nog för att han skulle bli godkänd som hingst för allmän betäckning.
Kjellander blev då tvingad att ge Irco Marco ett tillfälligt betäckningstillstånd; men detta betydde inte att han
var godkänd. Han fick användas för betäckning men hans avkommor kunde inte bli registrerade….

Kjellander tänkte inte ge upp, utan fortsatte sin strid mot Ann och Lars Gustavii…
Den 30 mars 1979 så skrev han ett brev till Jordbruksdepartementet; ”Denna hingst motsvarar inte de avelssyften som är fastställda för det svenska halvblodet” och vidare; ”Det är av stor betydelse för det svenska
halvblodets rykte att hingstar av Irco Marcos typ inte blir godkända för svensk avel”

Ann och Lars Gustavii ansåg att Olle Kjellander hade fel och kämpade för att få sin protest registrerad. ”Det var en tjock dossié och vi gjorde inga framsteg fören 1982 då Irco Marco till slut blev B-premierad i Sverige, alltså i den lägsta klassen”. Detta året vann han också det svenska hoppchampionatet och hade då 22 segrar i internationella klasser.
Detta var alltså sex år efter det att IrcoMarco blivit visad för första
gången…

Under dessa sex år hade dom varit i kontakt med Jordbruksministern ett flertal gånger och han hade gjort allt i sin makt för att klämma ur ett godkännande ifrån Olle Kjellander och ASVH. När Irco Marco till slut blev godkänd så blev även de avkommor som blivit födda under dom sex åren innan, då Irco Marco inte var godkänd, också registrerade i ASVH. Utan den här retroaktiva åtgärden hade hästar som Marcoville inte fått
möjligheten att hålla fanan högt för ASVH….

Kan du även svar på varför Cortez inte fick de av hans avkommor godkända retro. som föddes under två år(? ) ? Var det innan han blev godkänd? Avkommornas typ är väl då som nu, att man tar en hingst som passar ens sto. Det står någonstans att man bör ta ett sto med bra skritt till Cortez Om det är en hopphäst man vill ha spelar inte skritten nå´n roll däremot galoppen. Att Roffe inte tyckte om Irco Marcohästar så gjorde Maria Gretzer det desto mer. Smaken är som baken.

olgaklara skrev:
Ja detta skriver jag under på. Att ha fullblod på mammans sida. Men detsamma gäller ju i allra högsta grad Robin Z också
Även de klumpiga Irländarna som som var "inne" ett tag. Frans männens hästar är också så´na(nu lite lättare) men hoppar som gummibollar.

Jag tror att reglerna sedan ändrades. Irco Marco, och även Any Questions om jag inte missminner mig, godkändes först interimistiskt, och sedan när de blev godkända blev alla deras avkommor det också. Däremot så råkade Cortez ut för samma sak som Irco Mena något år senare, de avkommor som tillverkades de år hingsten inte var godkänd blev inte godkändas i efterhand. Irco Mena blev ju först inte godkänd p g a att han hade Irish Draught i stammen.

axel skrev:
Även de klumpiga Irländarna som som var "inne" ett tag. Frans männens hästar är också så´na(nu lite lättare) men hoppar som gummibollar.

Ja men irländarna har alltid kunnat hoppa oavsett hur de ser ut i kroppen. De är ju inte godkända än i svensk avel :crazy:

tror faktiskt att hingstar som clover hill hade kunnat gjort mkt i svensk avel men men de är ju utstängda.

Nej, kan tänka mig att berättelsen är något vinklad och kanske lite överdriven..
Hade varit roligt att få reda på hur det verkligen var. Men visst måste det vara ganska mycket sanning i berättelsen då den publicerats som en artikel.

Jag håller med många här om att Irco Marcos avkommor är relativt oädla och klumpiga. Men har sett en del avkommor med Irco Marco som morfar som varit både vackra och välhoppande. Kanske gör han sig bättre i andra och tredje led? Tycker i vilket fall att han tillfört mkt positivt till svensk hoppavel oavsett om han typ är uråldrig.

rat_and_cat skrev:
Överlag rider de sina hästar i ett högre grundtempo än vad europeér gör och därmed tar de oxå hem en väldans massa tidshoppningar och titlar. Det närmsta vi kommer dessa ryttare i europa är Neco med son och de är även de från andra sidan atlanten. Titta vad som händer när de svenska ryttarna försöker skruva upp tempot i omhoppningar, det är väldigt ofta det fälls ner bommar under resans gång eller så landar de på en tid långt bakom alla andra.

Saken var den att Casanova ej var van vid detta. Det var inte många månader efter det att han hade sålts.

Du säger att vi är 20 år efter de andra förbunden, men man kan ju jämföra lite med stoantalen - Sverige 5.000 Holland 14.500 Hannover 12.000 Frankrike 14.500, det är de stora nationerna. Trakhener är också ett litet förbund med 4.000 ston och det finns inte så många framgångsrika trakhenare, Oldenburg 5.000 ston, Belgien 6.000.

Jag tror också att nu kommer vi ikapp snabbt, många av landslagshästarna vi hoppar är svenskuppfödda, många har också gått på export och klarar sig bra.

Ja tack och lov för Irco Marco, annars hade inte min ögonsten funnits!!!:)

Dessutom rätt så hårt mot Kjellander, som vad jag vet gjorde ett rätt bra jobb för svensk avel!

Att Roffe inte tyckte om Irco Marcohästar så gjorde Maria Gretzer det desto mer. Smaken är som baken.

Det fanns ju en stor orsak till det. Roffe hade ju betydligt fler hästar än vad Maria hade på den tiden som han användes som flitigast.

Roffe var ju den som anlitades till bruksproven och unghästtävlingar och därför passerades en väldigt massa IM avkommor hemma hos honom.

Överlag så var de ganska "kalla" i fötterna dvs 4 felare, dock med kapacitet.

De IM man sett ute på tävling är ju många av dem de som känner lite på bommarna, man hörde direkt om det var en IM genom detta.

Roffe gillar inte hästar som hoppar på det sättet så det är ju ganska så förståeligt att han inte gillade de flesta av dem.

Nej, kan tänka mig att berättelsen är något vinklad och kanske lite överdriven..
Hade varit roligt att få reda på hur det verkligen var. Men visst måste det vara ganska mycket sanning i berättelsen då den publicerats som en artikel.

Jag håller med många här om att Irco Marcos avkommor är relativt oädla och klumpiga. Men har sett en del avkommor med Irco Marco som morfar som varit både vackra och välhoppande. Kanske gör han sig bättre i andra och tredje led? Tycker i vilket fall att han tillfört mkt positivt till svensk hoppavel oavsett om han typ är uråldrig.

Själv håller jag med Olgaklara och tycker Irco marco hästar är "extremt" fula och väldigt "typiska" (dvs man kan nästan direkt se att den är e IM utan att se stammen), och har tyvärr inte sett många med IM som morfar så där kan jag inte säga om de är snygga eller inte...

Men det kan jag inte helt hålla med om. :D
Om man skall hålla sig till "kända" hästar, kan jag inte säga att jag tycker att tex Feliciano och Irco Mena tex är så fula...
Chouman hade ju en härlig utstrålning på den tiden det begav sig med. :love:
Irco Mac kanske inte är den vackraste att se idag, men den killen var otroligt snygg i yngre dagar...
Jag kanske har haft tur som har sett många trevliga hästar efter honom, och även där han ligger som morfar.
De hästar e honom, med lätt på stosidan har varit otroligt snärtiga och läckra.
Mvh

Men det kan jag inte helt hålla med om. :D
Om man skall hålla sig till "kända" hästar, kan jag inte säga att jag tycker att tex Feliciano och Irco Mena tex är så fula...
Chouman hade ju en härlig utstrålning på den tiden det begav sig med. :love:
Irco Mac kanske inte är den vackraste att se idag, men den killen var otroligt snygg i yngre dagar...
Jag kanske har haft tur som har sett många trevliga hästar efter honom, och även där han ligger som morfar.
De hästar e honom, med lätt på stosidan har varit otroligt snärtiga och läckra.
Mvh

Feliciano är ju en rätt så tung hingst i mitt tycke, många av avkommorna till honom blir ju lite lågställda men dock betydligt finare än Irco Marcos egna avk. Man rek dessutom Feliciano till högställda ston just eftersom hans avkommor blir lite lågställda.
Men å andra sidan så är ju Irco Marco bra som morfar tycker jag.

http://www.asvh.se/document/forarvning.pdf

Irco Mena har ju så oerhört mkt fullblod på mödernet så det vore ju konstigt om han inte var av lite lättare modell.

Chouman var ju rätt lågställd men som du skriver väldigt fin på den tiden, i dag så är ju den typen gammalmodig ;)

Hmpf!;)

Fille som är så söt!

Här är min egen Fille-unge, u ett högställt sto efter Ceylon med 48% fullblod. Jag tycker inte att han är lågställd.

P1010040.jpg

Inser att det blev trippelpostat, sorry!

Senast ändrad:

Det blev visst dubbelt. Låt gå för att fölis är söt, men det räcker med en gång;-)

Senast ändrad:

Men nu var det ju inte moderniteten jag hade åsikter om.
Det säger ju mer om uppfödarna än om hingsten? Vad man väljer som passar det egna materialet.
Vet man inte vad som finns bakåt i hingstarna, skall man kanske inte avla alls? Det är ju säkert ingen tillfällighet att man tryckte i trekhener i honom. Det gjorde vi ju här med i samma period, för att lätta upp våra köttbullar.
Men det har ju med uppfödarnas omdöme och smak att göra.

Det var
Irco marco hästar är "extremt" fula och väldigt "typiska" (dvs man kan nästan direkt se att den är e IM utan att se stammen)
som jag invänder mot. Tycker inte att de hästar jag nämnde är extremt fula.

Jag såg bara tex Chouman under sadel, så jag kan inte uttala mig om hans exteriör.
En som jag tycker är läcker är tyske Shutterfly. Men med ryttare och sadel tack.
När en av hästtidningarna hade med honom i en exteriör artikel, så kände jag inte igen honom, trots att jag visste att det var hopphästar saken gällde...

Jag kan faktiskt inte komma på så många högställda hopphingstar på rak arm.....
Men att IM avkommor är extremt fula, tycker jag inte. Hade gärna haft en lämplig märr i stallet e honom.

mvh

Jag har inte skrivit att han skulle ge extremt fula avkommor???

Men de flesta hingstar idag är av modernare typ

ASVH rek tom att man använder högställda ston till Feliciano och jag har sett betydligt fler lågställda avkommer av honom än av andra hingstar

Sorry, var lite otydlig.
Det var Corzettes citat jag tog, och det var det jag vände mig mot!
Den extrema fulheten...

Javisst är IM inte den modernaste av hingstar, men med tanke att han är född 71 så är det inte så konstigt?
Aveln skall ju gå framåt. Barn och barnbarn borde ju egentligen ha varit äldre än de är idag. Han bör ju vara mest representerad i tredje och fjärde led idag?

Gaspari hade säkert inte heller använts idag, pga sin typ. Men jag tycker inte han är extremt ful heller! ;)

mvh

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24