Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

axel

Trådstartare
började på allvar med Irco Marco och Cortez. Utan att dessa hingstars ägare hårdnackande kämpande mot premieringsnämnden hade varken vår avel eller tävlingsframgångar sett ut som idag. I Irco Marcos fall var det hans exteriör som inte dög. I Cortez fall vet jag inte. Jag tror att Robin Z togs in av Flyinge senare.

Sv: Vår framgångsrika inhemska hopphästavel...

Cortez har jag för mig att det hade med hans konstiga spattliknande rörelsemönster bak vilket i många fall kan ses på hans avkommor.

Jo, det är sant. Men vad vill du diskutera med det påståendet :confused:.

axel skrev:
Ifall att någon vet bättre.

Irco Marco ansågs väl för ful om jag minns rätt och ja Robin Z togs in av Flyinge senare.

olgaklara skrev:
Cortez har jag för mig att det hade med hans konstiga spattliknande rörelsemönster bak vilket i många fall kan ses på hans avkommor.

En Parentes. Jag såg Lisens Cortezhäst(har glömt namnet) som hon hade sålt på TV för några år sedan. Det var från USA. Det var stora hinder och :devil: var det gick undan. Jag tyckte synd om honom då han var van vid att läggas rätt. Den amerikanen var rena kamikazepiloten.

Det är väl inte den enda amerikanska kamikazepiloten i så fall! (För att fortsätta på parantesen).

Överlag rider de sina hästar i ett högre grundtempo än vad europeér gör och därmed tar de oxå hem en väldans massa tidshoppningar och titlar. Det närmsta vi kommer dessa ryttare i europa är Neco med son och de är även de från andra sidan atlanten. Titta vad som händer när de svenska ryttarna försöker skruva upp tempot i omhoppningar, det är väldigt ofta det fälls ner bommar under resans gång eller så landar de på en tid långt bakom alla andra.

Jag tycker att den svenska hopphästaveln började med Boheme xx och hans son Jovial! Kollar du tävlingsresultat från 50- och 60-talet är Boheme xx klart överrepresenterad i stammarna!

Irco Marco godkändes först inte eftersom han tillhörde den holländska stamboken som då inte var godkänd av ASVH.

Cortez godkändes inte för att han hade instabila hasar i skritten, det såg spattliknande ut! Jag såg honom själv på bruksprovet i mars 1985 då han inte blev godkänd. Jag har precis som olgaklara sett samma rörelsemönster på flera av hans avkommor.

Robin Z köptes av Interbreed som tvååring och ställdes upp på Flyinge.

Cortez godkändes inte för att han hade instabila hasar i skritten, det såg spattliknande ut! Jag såg honom själv på bruksprovet i mars 1985 då han inte blev godkänd. Jag har precis som olgaklara sett samma rörelsemönster på flera av hans avkommor.

Nu är det väl ingen större hemlighet att jag är förtjust i både Cortez och hans avkommor ;) - därför dristar jag mig även till att tycka att han har ju inte bara lämnat avkommor med instabila haser bak utan även lämnat ett stort antal avkommor till de högre klasserna i sporten och ändå upp till OS nivå i flera fall...:crazy:

Jag måste säga att så fort vi tycker och tänker om hingstarna så klankar vi oftast snabbt ner på dom och glömmer att framhäva det som är bra - vilket jag tycker är synd...Året är 2006 och han har bevisat sin nedärvning genom sina avkommor och fortfarande så pratar vi instabila haser :crazy: :angel: Inte undra på att aveln går långsamt framåt i Sverige och att vi ligger 20 år efter de andra europeiska förbunden :D När ska vi lära oss :confused:

Sådan här diskussioner får mig att uppskatta de hingstägare ännu mer som verkligen satsar flera miljoner för att köpa in hingstar till sporten och aveln med stoägare som diskuterar endast halva sanningen om en hingst nedärvning...

Helen:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har väl inte skrivt att Cortez nedärvt sitt rörelsemönster i skritt till alla sina avkommor :confused:

Jag tycker att det var rätt att ta in hoom i avel ändå, för han hoppade väldigt bra, men jag har ändå sett exakt samma röreslemönster hos flera av hans avkommr.

Jag tycker att det var rätt att ta in hoom i avel ändå, för han hoppade väldigt bra, men jag har ändå sett exakt samma röreslemönster hos flera av hans avkommr.

Jag tycker också att det var rätt at ta in både honom, Robin och Irco Marco i aveln - men vi måste lära oss av historien och gå vidare i diskussionen om aveln.

Det jag menar är att vi fortfarande år 2006, sitter och diskuterar instabila haser etc. hos dessa hingstar som har bevisat sitt värde redan som fadershingstar i sporten. Där tycker jag att diskussionen är snedvriden ( och på 80 - tals nivå ) utan jag vill vinkla den till att visst dem kan vara instabila i sina haser men historien har lärt oss att många av avkommorna till dessa 3 matadorer har gjort och gör bra ifrån sig i sporten...( jag är alltså ute efter att vidga diskussionen till vart vi befinner oss idag 2006 ...och inte att klanka på dig :crazy: ).

...Vi stoägare kan ju inte leva kvar i historien / en svunnen tid - när hingsthållarna kommer dragandes med hingstar som är inköpta för flera miljoner för att ställa till avelns och sportens förfogande...utan vi måste diskutera mer utifrån vad historien berättar kontra vad vet vi idag - och hur går vi sedan vidare...vore det helt rätt så skulle vi när hingsthållarna idag kommer med sina hingstar säga det blodet har vi redan i våra ston för vi har lärt oss av vår historia :D

Jag tror alltså att om vi lärde oss att diskutera lite mer om vad vi har lärt oss av historien och sedan agerade lite mer efter den kunskapen idag och istället planerade framåt så skulle vi inte vara 20 år efter de andra förbunden...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl självklart att man ska framhäva det som är bra med hingstar och dessa tre, Irco Marco - Robin z - Cortez, är tre avelsgiganter av sällan skådat slag, men vad vi om vad som händer med framtida generationer när man pratar om Cortez tuppspatts gång osv.

Att vi är 20 år efter i vår avel beror till största delen att sveriges uppfödarkår saknar kunskap och duperas av mer eller mindre i hemlandet utrangerade hingstar som har smaskiga härstamningar, som skickas till Sverige där någon svensk hingsthållare får delägarskap om man marknadsför hingsten. För dom riktiga stjärnorna är undantag när de uppstallas i Sverige

...så tror jag också att det är. Jag tror att vi behöver både mer kunskap och och en större försåelse för att det handlar om pengar och politik :smirk: och det är dessa villkor som är med och styr...

Helen

beror till största delen att sveriges uppfödarkår saknar kunskap och duperas av mer eller mindre i hemlandet utrangerade hingstar
:bow: :bow: :bow:

Er det i den her tråden det passer å nevne at vi har en Cortez-hingst i avl i Norge, som gikk en oppsiktsvekkende kvalitetsbedømmelse i høst? Den fikk 10 - 10 på hoppingen. Tobajo Picez e. Cortez u. Picina ue. Pik Trumpf.

rat_and_cat skrev:
...men vad vi om vad som händer med framtida generationer när man pratar om Cortez tuppspatts gång osv.
Vi vet väl inte mer än att vi ska ha det i åtanke i framtida betäckningsplaner med avkommor e. honom...

Helen

Det ligger mycket i det! Vår avel går inte framåt bara för att vi använder andrahandssorteringen av de framstående blodslinjerna! Spermaimporten ger stoägare möjlighet att istället använda de mest framstående individerna istället.

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24