Vår första dressyrtävling. Kläder?

Inka-90

Trådstartare
Jag har nu anmält oss till vår första dressyrtävling! Och jag är redan nervös!!
Min häst är stressad utav sig och jag blir så nervös därför har vi inte tävlat tidigare, men nu vill jag så görna så jag har anmält oss till en klubbtävling i dressyr och vårat mål är att ta oss genom programmet.

Kan ni ge mig några bra tips inför min första tävling?
Vad ska jag tänka på? Ha med mig?
och vad ska jag ha för utrustning, kläder?
det är inte så noga på en klubbtävling väl?

Sv: Vår första dressyrtävling. Kläder?

Jag har inte så bra praktiska tips mer än att det är jättebra att börja på klubb/träningstävlingsnivå så man slipper vara så "korrekt". Jag tänkte extra noga första gångerna jag var ute med unghästen att detta var träning och det absolut viktigaste var att han fick en positiv upplevelse av att tävla. Att fokusera på att ha kul med sin häst isället för alla måsten helt enkelt, försök tänk på det :laugh:

Ex så blir jag, även om jag typ alltid rider utan spö hemma, rädd att han inte ska gå fram innanför staketen. Han brukar ha bjudning så det räcker och blir över i alla andra fall men de första starterna dog han totalt och jag slängde i panik på mig ett par sporrar en start. Ok, det gick ju att bära runt honom med dem på men mer var det banne mig inte. Men det gav mig en jäkla aha-upplevelse, vad fasen gjorde jag på ryggen egentligen? Jo, satt och försökte klämma fram honom vartenda steg, vilket han dels inte är van vid alls och dels så är det snarare väldigt likt hur jag rider när jag försöker bromsa honom. Stackars lilla häst :crazy:

Då fick jag tänka om och återgå ännu nogrannare till tänket att ge honom en positiv upplevelse, att DET var det viktiga, inte hurvida han inte gick fram ordentligt första starterna. Vilket resulterade i att jag slutade panikklämma med benen och som vanligt lätt honom gå av sig själv och bjudningen kom som ett brev på posten.

Dessutom är jag en sådan som berömmer mkt med rösten, det får man ju inte göra på banan eg. Men om det hjälper er ens hälften så mkt som det hjälper oss så rekommenderar jag dig att göra det lite nedtonat i lägliga tillfällen :angel:

Så fokus: Positiv upplevelse! Jag red ex lätt första programridningen, bara att fråga domaren om sådant :)

Tack för ditt svar.
Ja jag tänkte att vi skulle försöka på en klubbtävling, jag är 24år och har ridit och tränat sen jag var 6år, hästen jag ska rida är 20år och jag har ägt henne i 8år så vi är väl samspelta och känner varandra.
Men jag blir så nervös och hästen är lite stressad i huvudet och superpigg. och när hon blir stressad så låser hon sig så lätt och då kan vi ha lite svårt med fattningen till höger galopp. Men vi ska försöka får vi se hur det går, jag har laddat länge och det kommer aldrig släppa om jag inte tar första steget..
Så jag har anmält oss till en LB:1 till och börja med.

Men vad ska jag tänka på mer kring själva tävlingen?
vad behöver jag ha med mig? visst behöver jag inte ha med mig licens, vacc, grönt kort och sånt på en klubbtävling?

Vad ska jag ha för utrustning?
jag har ju dressyrsadel då, har ett fint vitt schabrak med våra namn broderat på. Jag har en wintec cair dressyrgjord, den är ju lite större "nästan" som en hopplatta, jag har den för att hästen har lätt sadeltvång och går skitbra med denna gjord.
Sen har jag sprenger BB stigbyglar och en mattes fårskinnspad.

Träns använder jag ett kandar som jag tar bort stången så det blir ett vanligt träns. och har ett 3-delat bett med fasta ringar.

Får hästen ha denna utrustningen på tävlingen? det är ju den hon är van vid och funkar bäst på.

Sen är det ju jag då:
Jag har en marinblå JW och en grå gpa hjälm, vilken ska jag ha?
måste jag ha kavaj? jag har en marinblå med guld detaljer på,
eller kan jag ha ett vitt pololinne och en svart V-ringad långärmad tröja?
sen har jag svarta MH läderstövlar.
får jag ha sporrar? när jag tränar har jag alltid ett par mässingsporrar som är ca 35mm, får jag ha dem?
sen så är det ridbyxor, jag har inga vita.. får jag ha mörka ridbyxor?

Senast ändrad:

På klubbtävling får man oftast ha på sig vad som helst!
Så kavajen kan du lämna hemma om du känner för det, ibland känns det kanske bättre att ha dina "vanliga" kläder på dig och intala dig att det bara är träning;)

Hästens utrustning verkar inget konstigt med. Vaccinations intyg brukar man behöva visa, eventuellt också att du är medlem i klubben. Licenser och grönt kort behövs inte.

Försök att bara fokusera på dig själv och hästen. Titta inte för mycket på alla andra förren du har ridit klart. Koncentrera dig bara på att rida igenom programmet och glöm inte att andas!:laugh:
Blir något fel så är det inte hela världen, då vet du ju om det till nästa gång;)
Lycka till!

Tycker elins svar var bra, men grönt kort kan nog behövas hos vissa klubbar, kolla med dem :laugh: Finns det någon proposition eller så ute? Där brukar det viktigaste vad gäller sådant stå.

Hästens utrustning är absolut godkänd även för vanli tävling. Sporrar vet jag inte om det finns maxlängd på häst? Jag rider utan än så länge nämligen.

Dina kläder funkar oavsett hjälm, kavaj/inte och färg på ridbyxor. Nemas problemas. Rid i vad du tycker är bekvämt och snyggt, det viktigaste är att du trivs :)

Ang galoppen om du känner att det kan bli ett stort problem (typ inte få någon galopp alls eller dylikt) så kan du ju alltid prata med domaren innan klassen och berätta det och be att ev får rida en volt eller dylikt. Om du känner att det hade kunnat hjälpa.

Min häst var knappt galopperbar på smal bana och jag räknade kallt med att det skulle bli lite galopp någon långsida men han galopperade precis där han skulle. Han har en förmåga att känna när det gäller och ställde upp till 110 % precis som han gjort på unghästvisningar tidigare. Kanske blir din häst oxå sådan :bump:

Det är upp till klubben att bestämma reglerna, så kolla med dom vad som gäller.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 073
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka