var finns glädjen?

H

hegg

har sett så många som kommer till stallet stressade och sadlar på och ger sig ut i padocken rider helkoncentrerat och sammanbitet,surar när allt inte funkar eller kör nhövningar med en häst som är på bushumör,svär och blir arg för hästen inte lyder minsta vink
men hallå,var finns glädjen och kärleken till hästen :confused:
tror att dessa människor skulle må bra av att sänka kraven och ha lite roligt emellanåt,för visst är det meningen att det ska va kul att umgås med sin häst:love:

Sv: var finns glädjen?

Har du någonsin tänkt på att dessa människor kanske tycker att det är roligt att träla på ridbanan?
Man behöver väl inte sakna glädje och kärlek för att man tycker om att "rida helkoncentrerat och sammanbitet".
Jag tycker inte om när hästen inte lyder, jag tränar dressyr på ridbanan nästan varje dag.. Och jag tycker att det är toppen!

Alla har olika mål med sin ridning, en del vill lulla i skogen och bara ha det mysigt, en del vill galoppera fort i skogen och en del vill träna, träna, träna.

:confused:
har du inte läst lite väl hastigt nu?

jag tolkar det inte som TS har ngt som helst emot huruvida man rider på banan eller ej.
observationen är ju folk som är uppenbart stressade och på dåligt humör och helt tydligt utan glädje eller ro när de väl rider.

Läs igen? :confused:

TS: jag håller med. Jag tror det är viktigt i dagens samhälle när man jobbar massor och det är tider och plikter som ska passas och man dessutom ska få ihop tiden till sitt stora intresse, hästen, att stanna upp och tänka till. Inget går snabbare för att man stressar. och man missar kvalitets tiden och den mentala "vilan" som det ska innebära att vara runt, och på, hästen.
Jag tycker det är jätteviktigt att tänka på, och gör det till en uppgift att vara medveten om för mig, när jag ska vara i stallet och när jag ska rida. Att inte överföra stress på hästen, eller låta andra saker komma emellan att vara DÄR med hästen, just då, och kunna nyttja ridpasset fullt ut på bästa sätt. Man rider nämligen inget bra om man är stressad och på dåligt humör. Det är mental träning att kunna släppa det, innan man ger sig upp på hästen, tycker jag, och det är jätteviktigt!

Det var så jag tolkade TS iallafall, kanske jag tolkade fel.
Men jag uppfattade att det dels var stressen som du pratar om men även det andra med träning osv.

Det var så jag tolkade TS iallafall, kanske jag tolkade fel.
Men jag uppfattade att det dels var stressen som du pratar om men även det andra med träning osv.

du tolkade mig helt fel,även jag gillar att träla i padocken ibland
det jag menade var att det inte på nåt vis syns att de gillar det de gör,de glömmer helt enkelt bort att det ska va kul.nu menar jag inte att man måste sitta med ett leende i sadeln hela tiden
och jag tränar nh och vill ha en lydig häst men när hästarna ibland busar till det kan jag ta det med lite humor också

Ja, ibland känns det som folk gör vissa saker för "man måste". Hästar har också liv och dåliga (eller väldigt bra) dagar, de lever och upplever. Klart det inte kan gå perfekt varje dag! Nä, ska man kalla sig hästmänniska ska man kunna släppa loss lite och acceptera att hästar är hästar och inga viljebefriade maskiner som alltid är likadana.
Sen kan jag inte säga att jag är en ängel balnd hästar alltid, jag har också dåliga dagar. Men det går aldrig (peppar peppar) ut över hästen om han är "olydig"! Jag accepterar att min häst är som han är och han får finna sig i att jag är den jag är. Jag begär inte mer än vad jag känner han klarar för dagen, ibland blir det mycket ibland ingenting.
En spark i baken till alla som glömt bort (eller aldrig känt av?!) glädjen i att bara umgås med hästarna!

Tidigare var jag lite småstressad i stallet, allt skulle gå fort och i plan.JAg njöt ju ibland men ibland hade jag inte mycket tid så det var att småstressa då.
NU kan jag inte det med min nya häst som jag haft i lite över 1 år. Stressar jag blir hon galen. Så jag måsta helt byta inställning. Börja slappna av i stallet. Nu har hon lite börjat vänja sig men ibland märker jag att de blir för mycket för henne.

En parentes:
Häromdagen red en tjej min häst, tänkte inte så mycket på det före.Men hon satte sig upp och hästen bara sprang och var nervös.Började fundera och prata med tjejen. Hon är stressad i naturen och det funkar inte med henne och där såg man skillnanden.
Det var synd att hon stressa upp sig och de blev lite små rörigt men samtidigt intressant att se vad lätt min häst stressa upp sig....

Jag håller med dig, jag var sån förut. :o

Nu har vi börjat med PNH och insett hur mycket bättre allt blir om vi tar oss tid och gör det som är rätt just idag.
Om jag är på dåligt humör, ja, då mockar jag och låter hästen vara ifred. I samma stund jag mockat klart så brukar jag vara på bättre humör, kanske att man slapp lite press när man bestämde att skita i att rida?
Sedan leker vi lite markgrejer på banan och kollar vad hästen är på för humör, och när allt känns rätt sticker vi ut! :love:
Nuförtiden tar allt längre tid, men vad mycket skönare det är :bow:

Jag började rida som vuxen, på ridskola, och har alltid känt att jag håller på så långe som det är roligt. Det blir så lätt att prestation är det viktigaste, att svälja sin rädsla och bita ihop när det är svårt/tråkigt etc.

Jag förstår att det finns de som tränar/tävlar som sport, men jag är glad att jag kan ta ett par djupa andetag och se det som rekreation. Jag inbillar mig att hästen känner skillnad också.

du tolkade mig helt fel,även jag gillar att träla i padocken ibland
det jag menade var att det inte på nåt vis syns att de gillar det de gör,de glömmer helt enkelt bort att det ska va kul.nu menar jag inte att man måste sitta med ett leende i sadeln hela tiden
och jag tränar nh och vill ha en lydig häst men när hästarna ibland busar till det kan jag ta det med lite humor också

Ja men då ber jag om ursäkt :)
Och håller med dig, roligt ska man ha!

Intressant tråd ;)
Precis så var det för mig när jag skaffade min senaste häst. Har levt väldigt forcerat öht, med jobb, intressen, häst och allt som SKA göras, tills jag fick mer insikt att allt hänger på HUR man gör det. Efter det har jag fått otroligt mycket bättre relationer med alla, och framförallt med mina djur. Och jag märker också att jag inte behöver prestera efter mina skyhöga krav....
Känns faktiskt toppen såhär i efterhand att djuren kan lära en så mycket, just att vara här och nu. Numera är ridningen meditation ;)

Fast är det inte just det som är dressyr; att kunna hantera hästen i oavsett om den har sand eller mossa under hovarna? Och hästen lär ju inte bli säkrare av att gå på banan och aldrig vänja sig vid skogen. (Har dessutom mycket svårt att tänka mig att hästar är rädda för naturen, de bor i naturen. Det är nog snarare att hästen "flippar ur" och ryttaren tappar kontrollen, eller att ryttaren är rädd, inte hästen.). Inget personligt mot dej, så halshugg mej inte, utan mer lite ventilation av tankar.

ja tyvarr ar jag nog lite en utav dom stressade personerna, har pojkvan som inte forstar/tycker om att jag spenderar tid hos hastarna och jag har liksom alltid ett daligt samvete som foljer med mig vart jag an gor...ett maste ha tid att gora allt annat ocksa...

det ar som om jag inte kan lata mig ha roligt med hastarna for jag har daligt samvete och jag har alltid hans sista kommentarer i oronen " nar kommer du tillbaka" det ar som om jag ar pa ett strikt tids schema...usch....
maste nog flytta ifran honom:(

kul att så många håller med mig,forsätt ha kul med era hästar och må bra:love:

Jag kan säkert se oerhört sammanbiten ut när jag rider, jag gör det när jag koncentrerar mig på något. Är dessutom inne i en fas då jag behöver börja kräva lite mer av hästen för att komma vidare i vår utveckling, och ibland blir det då ett visst motstånd från hästen. Men det jag tycker är roligt med att hålla på med hästar är just själva utvecklingen - att gå framåt och bli bättre tillsammans med hästen! Då måste man ibland igenom "motståndsperioder", samtidigt som man givetvis också alltid måste låta hästen göra sådant den kan bra och gör med lätthet, för att behålla arbetsglädjen och motivationen.

Jag har faktiskt inte den minsta lust att "sänka kraven och ha lite roligt", just därför att det jag tycker är riktigt roligt är att jobba mot HÖGT ställda mål!

Jag kan säkert se oerhört sammanbiten ut när jag rider, jag gör det när jag koncentrerar mig på något. Är dessutom inne i en fas då jag behöver börja kräva lite mer av hästen för att komma vidare i vår utveckling, och ibland blir det då ett visst motstånd från hästen. Men det jag tycker är roligt med att hålla på med hästar är just själva utvecklingen - att gå framåt och bli bättre tillsammans med hästen! Då måste man ibland igenom "motståndsperioder", samtidigt som man givetvis också alltid måste låta hästen göra sådant den kan bra och gör med lätthet, för att behålla arbetsglädjen och motivationen.

Jag har faktiskt inte den minsta lust att "sänka kraven och ha lite roligt", just därför att det jag tycker är riktigt roligt är att jobba mot HÖGT ställda mål!

ok,men som du s själv du tycker ju det är roligt ,visar du aldrig det då?

Jättefint att du vet vad du vill, och det låter ju som att du (och hästen hoppas jag) har roligt under tiden. Så du är egentligen helt i linje med oss andra ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
Islandshäst Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett...
Svar
17
· Visningar
2 308
Senast: kryddelydd
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 855
Senast: ymazee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama