var finns glädjen?

Sv: var finns glädjen?

Mycket intressant inlägg med en bra poäng.

De dagar jag har vart stressad/haft ont om tid har jag genast märkt det på hästen. Inget funkar lika bra, hon vill inte kela osv. När jag haft en bra vecka med mer tid är hon helt annorlunda.

Jag är övertygad om att de flesta problemen på ridbanan beror på stressade ryttare, inte hästen.

Jag har alltid glädje av mina 2 hästar :love:
Jag har turen att ha dom hemma och även om båda är köpta av mej och till mej, så har nu hela familjen börjat engagera sig i dom.
Vi har ett varmblod och en ponny och då jag oxå har 4 barn och min sambo 2 egna så finns det ju dagar när man egentligen inte hinner så mkt, men eftersom alla engagerar sig så lyckas vi få ihop det att vi bara behöver rida när vi känner för det.

Sambon rider på varmblodet och jag på ponnyn. Vi gör nåt kul ihop och han är mer intresserad av att hjälpa till med allt runtomkring när han e kompis med hästarna. När inte jag hinner så rider 15-åringen varmblodet ihop med 11-åringen som rider på ponnyn. Och när 15-åringen inte känner för det så tar jag varmblodet.

Jag tränar ju nu inte utan rider bara i skogen och ute på grusvägar , men vi har underbart snälla hästar och dom ger mej mer kärlek och lycka än jobb i slutändan :love:

ok,men som du s själv du tycker ju det är roligt ,visar du aldrig det då?

Jag rider nog sällan omkring och ler, om det är det du menar. Sedan känner jag inget behov av att "visa upp" att jag tycker något är roligt. Jag gör det jag gör med hästen - tränar, tävlar, sköter om osv, och det ger mig oerhört mycket. Det "syns" väl i den tid och det engagemang jag lägger ner, om inte annat...?

du tolkade mig helt fel,även jag gillar att träla i padocken ibland
det jag menade var att det inte på nåt vis syns att de gillar det de gör,de glömmer helt enkelt bort att det ska va kul.nu menar jag inte att man måste sitta med ett leende i sadeln hela tiden
och jag tränar nh och vill ha en lydig häst men när hästarna ibland busar till det kan jag ta det med lite humor också

Jag håller med dig. Det är inte ofta man ser någon sitta och skratta på hästryggen :D. Min tränare är underbar, han påpekar jämt att det ska vara roligt att rida och att många här i Sverige ser ut som dom varit på begravning under ridpasset. Man är alltid glad när man rider för honom och han kan vara lättsam men ändå få fram sitt budskap i ridningen. Klart att man ska kunna vara koncentrerad, men har man övat på något som är ansträngande/svårt för häst eller ryttare så är det viktigt att man kan låta hästen sträcka ut emellanåt som tack för bra arbete.
Har vi övat samling med början till tramp så kan man "busrida" ett varv eller två efter det för att sedan begära samling igen. Detta funkar kanon för mina hästar. De tröttnar inte och behåller gnistan.

Många är väl stressade idag, även jag har svårt att få tiden att räcka till med barn o familj. Då känns det bättre för mig att rida ett mindre krävande pass i stället för att börja härja med hästen. Det är svårt att kunna koncentrera sig om man är trött/stressad.

*kl*

Detta är väl egentligen bara en spegelbild av hur hela samhället är. Stress och perfektion.

Man stressar till dagis med barnen, stressar till jobbet, stressar hem för att hämta barnen, stressar för att laga mat, stressar iväg till stallet för att kunna stressa hem och fånga dammråttor innan de rymmer. Som om dammråttorna skulle rymma.

Vart man än vänder sig så möter man krav. Man ska prestera på jobbet och som förälder och helst då också som ryttare. Till detta ska man ha ett hem som ser ut att vara taget ur en modetidning med hemmahosrepotage hos någon rik människa.

Nä jag tycker det är viktigt att man inte stressar i stallet både för ens egna skull och hästens. Har jag kort om tid en dag så kanske jag bara kelar och myser lite. Jag kräver minst 2 timmar i stallet om jga ska rida tex. För då har jag gott om tid för det och kännetr jga att hästen inte fungerar riktigt den dagen tar vi en promenad i skogen och bara myser i ridningen.

Jag tror att människan generellt måste börja tänka på att sänka kraven både dem som man har själv på sig och dem som man har på omgivningen. Ha kul med era vänner!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
Islandshäst Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett...
Svar
17
· Visningar
2 308
Senast: kryddelydd
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 855
Senast: ymazee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama