Var brister det?

V

vanilj87

Jag har helt tappat motivationen, jag har snart gett upp..! Har någon några tipps, idéer so what ever så kom gärna med dom:D

Jag och min unghäst är allt mer sällan överens; jag tror inte ens att hästen tycker om mig längre...
Jag kräver otroligt lite av honom och går fruktansvärt långsamt fram, men vad hjälper de.
Numera räcker det att vi skrittar på fyrkantsspåret o att jag böjer o ställer honom lite så tvärstannar han o börjar backa o tjura.. Tycker jag på honom går han rakt upp på bakbenen.. Man sitter o försöker lura honom åt olika håll utan medhåll. Han vill bara upp på bak.

Detta problemet existerar överhuvudtaget inte vid hoppning, longering, tömkörning, uteritter osvosv...

Veterinärerna hittar inget fel, tränarna kan inte iheller sätta tummen på vad jag själv gör som orsakar detta "problem". Kiropraktorn sa att han är helt ren...
Tandläkaren på måndag; var där för ett år sedan.. Skulle där inte vara ngt nu så har jag verkligen ingen aning.
Jag vill hellre ha det till att det är något som felar någonstans än att han bara är "dum"..

Jag sitter fast här. Har någon haft samma problem och vad ska jag göra?
När jag väl sitter på honom i stundens hetta och helvetet brakar loss har jag verkligen provat ALLT... Väntat ut honom, backat honom, lurat honom åt andra håll, gått på honom osvosv.. helt hjälplöst. De enda min ena tränare sagt att att jag har en häst med fruktansvärt starkt psyke och att jag hela tiden måste vara konsekvent och aldrig låta honom vinna. Men jag ger upp här.

Sv: Var brister det?

Rid inte så mycket på bana alls, rid ut och mana på hästen att tänka framåt, när hästen tänker framåt, ge beröm. Börjar den att backa, mana på den, reser den sig, slacka tyglarna och mana framåt. När den går framåt, ge beröm. Har du någon bra ridstig,eller ridled att du kan hålla ett ganska högt tempo.

Jag har haft ett par såna, en egen och en som jag hade på tillridning. Få den att börja tänka framåt.

Jag har haft liknande problem med förra hästen. Jag fick vända allting med paddock till något positivt. Gillar hästen bommar och hoppning? Lägg ut bomserier och skritta över dom samtidigt som du ställer o kräver lite, lite. Jobba mycket i skogen så hästen inte känner att det bara är i paddocken det krävs av den. Då förknippar den lätt paddocken med tråkigt och slutar till slut att ens försöka. Sitt bara upp o skritta några varv på långa tyglar, stannar den så sitt bara. Ha tålamod! Prova att rygga den om den inte ger sig. Det känns hopplöst, tro mey, jag vet. Men man måste prova Allt som man ännu inte gjort. Jag tror inte det brister hos dig om dina tränare sett över problemet, däremot provar nog hästen just dina gränser!! Lycka till!!!

Håller med föregående talare (mul)!

Det är framåt som gäller, bara framåt framåt så fort han går emot din skänkel eller han är på väg uppåt. Gå på honom så mycket du vågar ( ;) ) och beröm med röst och klapp när han går fram.

Har också haft med ett par såna att göra, bl a mitt 4-årssto som hade en period som 3,5 åring efter betet då hon inte tänkte framåt för fem öre, hon bockade dock ist, men det är ju samma tänk. Nu är hon hur fin som helst och bjuder glatt och ärligt framåt och tar framåtdrivande hjälper alldeles lagom mycket.
Det är viktigt på unga hästar att vara tydlig med vad man menar! hr de inte lärt helt rätt från början vet dom ju inte riktigt vad man menar och brister bjudningen, vilket det kan göra när det där med ridning inte är lika "spännande" längre, måste man visa vad man menar så hästen förstår, inte sitta och "klämma" eller smyga" med hjälperna, hellre en eller två gånger riktigt tydligt än 100 gånger otydligt, det gör bara hästen avtrubbad/irriterad/överkänslig för framåtdrivande, men precis lika oförstående.
Viktigt är att berömma direkt när hästen gör rätt och gå på direkt när hästen går emot, då blir det tydligt för den!

Tack för svaren!:)
Har aldrig varit i denna sitsen innan även om jag haft en hel del unghästar som kommit o gått..
Har alltid lyckats få hästar som VILL och tycker det är roligt med varierande ridning. Här kan de ju kvitta om det går 1-2 veckor mellan själva dressyrpassen.

Vad tror ni om att trappa ner ridningen nu i Maj månad med o bara rida ut o som ni säger bara rida fram... O sedan låta honom gå på bete 1-2 månader o slippa allt vad ridning heter o sedan börja om igen? O börja med o rida ut i naturen då?

Hur gammal är han? och hur pass utbildad?

Låter som en bra plan! Är du strukturerad banryttare - tänk kontrollerat bus. Fram, fram, fram, lite spontana övningar, smygdressyr mellan träden, oväntade övergångar. Tänk inte på form, tänk på lydnad.

Och beröm

Hur gammal är han? och hur pass utbildad?

Har är 5 i år.
Köpte honom för ett år sedan och då var han bara precis riden rakt fram i skogen i alla gångarter. Aldrig gått på bana..
Jag valde o "skogsmulla" med honom hela förra sommaren och lära känna honom i lugn o ro.. Sen under hösten började jag smått med o rida på bana.
Han fick lite vintervila i december; sen nu i vår har vi börjat mycket med o flytta för skänkel osvosv. Han kan inte så mycket än o sen det tagit tvärstopp så känns det hopplös att jobba vidare just nu:/

Rider man på bana när man hoppar o värmer upp på volter osv, nästan på samma sätt som jag tränar när jag rider "dressyr" så har han framåtbjudning och bråkar inte alls.

Det verkar som att du har kollat allt och eftersom det funkar när du rider fram för hoppning så kanske du kan "lura" honom lite? Vad händer t ex om du ställer fram ett litet hinder på banan när du ska rida dressyr? Kanske tar ett litet skutt för att lätta upp stämningen och liksom bygger in det i dressyrträningen. Även markbommar kanske funkar?

Tycker det låter som ett ganska vanligt unghästproblem! och femårsvalacker på våren, tycker det är ganska typiskt till och med! då ska det ifrågasättas, och kroppen knakar och växer, det är inte lika nytt och spännande att bli riden och dessutom ställs det en massa krav på riktigt arbete.

När det är roligt bjuder han glatt, när det är jobbigt försvinner bjudningen...
Du måste lära honom att gå fram för skänkeln!

Självklart är det viktigt att rida omväxlande och göra det kul för hästen, men han måste ändå lyssna på dig och bjuda fram FÖR DIN SKÄNKEL, även om det är jobbigt, tråkigt och motigt, du kommer förmodligen få en piggare och gladare häst överlag då!

Du har förmodligen helt enkelt inte gått på honom så mycket som du behöver, det brukar kännas som en riktig aha-upplevelse när man väl lyckats vara tillräckligt tydlig och hästen äntligen fattar vad man egentligen vill, quickfix på 10 sekunder och man har en ny häst :idea: !

Senast ändrad av en moderator:

Du får det o låta så vettigt o självklart, TACK!:D Det känns verkligen lättare nu på ngt sätt, iaf inombords.

Det är säkerligen som du säger att jag inte tuff nog, lr ja.. Att jag inte gått på honom tillräckligt. För när han står rakt upp på bakbenen samtidigt som han snurrar känner man sig ganska liten..
Klamrar mig fast i "fegis-remmen" o ber för att han ska landa innan vi slår över.

Den ena jag hade gjorde likadant, jag red ut mycket och sen en höjdare är att longera på ett gärde, det var så jag fick fart på honom. Ett gärde i lina och sen lite galda hejjarop kan få fart på vilken dönick som helst.:laugh:

Förstår att det känns läskigt och obehagligt och att du mest är rädd om livhanken när det väl händer, hemligheten är att ta tag i det innan det händer! När han reser sig/backar eller vad han hittar på och du släpper allt, ja då har han ju vunnit, "jaha, det var SÅ HÄR lätt att slippa undan??"

PM:a om du vill ha livehjälp, såg att du bor i skåne med.

Om man är räd, är det rätt svårt att vara lugn och konsekvent.
Då är det bättre att ta hjälp.
Om man är räd och använder "våld" som metod är risken mycket stor att man får slagsmål på alvar! Då blir man sällan mera trygg.
Man kan rida volt när hästen krånglar och öppna volten när den samarbetar.
Svårare än så är det sällan.
Det finns ingen anledning till att gå hårdt till en häst!

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 358
Senast: Anders
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V