Var är Texas?

Sv: Var är Texas?

Flyttades fölet från sin mamma till en helt ny främmande plats/ägare vid 5 månaders ålder?!

knapplån.

Hästen i bakgrunden är Texas mamma ja. Hon gick ner massor efter att ha fölat. Nu ser hon mycket bättre ut.

Texas var väldigt självständig och tuff vid tidig ålder. Jag hade väntat om det varit mitt föl, men det är ju ägarens val.

Usch. de e så tragiskt=( Denna livliga krabat. Hoppas han kommer tillbaka snart=/

Kommer ihåg när han precis kommit=) Emily stod å pratade om vad fölet skulle heta. Vilda! sa hon... Så gick jag in i boxen å skulle kika lite på sötnosen. Men, de är ju en hingt ju! sa jag. Jaha, då får de bli Dallas då, eller Texas kanske. Tillslut blev det Texas...

Var blev han stulen?
Usch, hemskt att det händer sånthär.

hingstsugen skrev:
Flyttades fölet från sin mamma till en helt ny främmande plats/ägare vid 5 månaders ålder?!
Vi har alltid vant av vid 5 månader och kommer att fortsätta med det med så länge fölisarna klarar av det.

har ni också flyttat dem då eller har de fått ha kvar någon trygghet i tex flocken,andra fölen etc. Som jag förstår det nu flyttades detta föl helt från tryggheten eller har jag missförstått något?

men herre gud!!Varför börjar ni spekulera i varföe hästarna är lite magra osv när en häst ev är stulen?Fattar inte.Fölet är borta,ägarna är förkrossade och ni diskuterar hull på hästarna?
Jag ber i alla fall för att fölet ska hittas inom en så snar framtid som möjligt.Håller tummar och hovar här.

Jag har inte sagt ett ord om hullet på varken sto eller föl, däremot tror jag själv att om det är så att du tar ett 5 månaders föl från all sin trygghet och flyttar det får du ett väldigt stressat föl som av den anledningen ger sig av på jakt efter mor och trygghet, är skeptisk till att fölet är stulet utan tror nog mer på att det förvirrat sig iväg med allt vad det innebär:( . Om man tittar på alla de hästar som "stulits " hr de allra flesta återfunnits och snarare visat sig vara förrymda, en del har ju återfunnits lång senare döda, tänker på det stackars islandshäststoet som "stulits" och sen hittades död i en brunn i hagen!
Förstår mycket väl att ägarna är förtvivlade ,det skulle nog de flesta vara men som historien berättats hade man kunnat göra en hel del för att förhindra detta.

Håller med. Hemskt att flytta en 5 månaders liten fölunge från både mamma och den invanda hemmiljön. Inte konstigt att han blir förvirrad och försvinner.

*kl*

Om den nu rymde så borde den förmodligen vara död nu, sorgligt nog.
Tvivlar på att en bebis klarar sig helt ute i det fria flera veckor, speciellt om den är förtvivlad och letar efter mamma..

Så man kan ju nästan "hoppas" att den blivit stulen och kommit till nån som tagit hand om den istället..

Men jag hoppas verkligen det slutar lyckligt ändå. :(

Jag flyttade och skilde mitt föl från sin mamma vid 6 månader. Då fick hon flytta till en lösdrift (ett helt nytt ställe) och mamman flyttade inte med. Som de skrev var mitt föl också väldigt självständigt. Hon har klarat sig galant och några men med stress eller annat har hon inte, utan är superlugn och snäll, lättlärd och social!
Texas kanske rymde men det sorgliga är väl inte hur han kommit bort, utan att han är borta!!

Hoppas, hoppas att han lever och att han återfinns....

Hoppas verkligen att de hittar honom och alla andra stulna hästar

Usch vad hemskt! I Hallsta också, det ligger bara några mil från där jag bor!! Tur att mina hästar står gömda i skogen där ingen ser dom!

Läbbigt.

Vår nu åttaårige connemaravalack smet i samma trakter när han var sex månader gammal och ganska nytillkommen. Dock med sällskap av ett gotlandsruss som sprang hem till sina förra ägare.

har ni också flyttat dem då eller har de fått ha kvar någon trygghet i tex flocken,andra fölen etc. Som jag förstår det nu flyttades detta föl helt från tryggheten eller har jag missförstått något?
Inga hästar flyttar förren dom är lugna och trygga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: Ylva86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) William Fox-Pitt och Parkmore Ed ingick i det engelska bronslaget i fälttävlan i Hongkong. Det var också ekipagets sista...
Svar
0
· Visningar
906
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
1 029
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Barmarksdrag/canicross