Var är Pia Sundhages staty?

Mia_R

Trådstartare
Det är glädjande att höra en manlig sportkommentator ta upp det självklara, om det nu ska byggas statyer, var är Pia Sundhages? :confused: Varför görs det ständigt och jämt sån skillnad på prestation såväl inom idrott, hästsport undantagen, som politik och arbetsliv, varför värderas inte kvinnors prestationer lika högt som männens? :cautious:

Robert Laul

Suck.
Sportvärlden är så extremt konservativ och sexistisk.
Tex hur stöd fördelas- varför bygger nästan varje kommun fotbollsplaner men vissa inte stall, vilka syns i medias sportbevakning etc

Jag undrar en sak-
Hur bra är Zlatan egentligen?
Han blir så sanslöst hyllad men han har väl aldrig varit bäst i världen?
Nu är det svårt att jämföra sporter då fotboll är stor men ändå...

Svårt att säga. Det handlar ju inte om höjdhopp där man kan mäta cm. Men att ligga på den nivån som han gör år efter år är makalöst.

Jag förstår bara inte det ständiga hyllandet tex ska det pratas om Zlatan på nästsn varje sportsändning.
För ett par år sedan brukade jag räkna och ofta nämndes Zlatan minst 5 dagar i veckan på SVTs sportsändningar.
På samma gång visar man tex väldigt sällan konståkning. Trots att när man visar em eller vm varje år i februari så är det väldigt höga tittarsiffror. Men nä - den publiken är inte intressant utan det är publiken som gillar fotboll och hockey som är den viktigaste

Jag undrar en sak-
Hur bra är Zlatan egentligen?
Han blir så sanslöst hyllad men han har väl aldrig varit bäst i världen?
Nu är det svårt att jämföra sporter då fotboll är stor men ändå...
Ja han är bra. Top 5 i världen. Han har varit nominerad till priser tillsammans med 2 andra som definitivt räknas som världens bästa.

Hon har inte varit i toppen så länge som han varit vad jag vet? Det är lite konstigt hur det så ofta ska pratas om att Zlatan inte är så himla bra, men han ÄR ju det, går liksom inte att förringa hans prestationer och då ffa över tid. Att vara bäst en kortare tid är givetvis jättebra men att lyckas bibehålla det och gång på gång bevisa vad man kan, då har man kvalitet. Sedan om man gillar honom som person eller inte är ju en annan femma som väl tyvärr ofta hamnat i fokus när det gällt just honom.

Jag är f ö enig om att det är extremt sorgligt att pojkars/mäns (vad gäller dominerande kön) idrott i princip alltid får fördelar jämfört med kvinnors om man ser till tex hockey vs konståkning, ridning vs fotboll etc. Men att klaga på att just Z får en staty, nja.. Jag ser inte varför man måste bygga en staty av en kvinna bara för att en man får en. Den dagen en kvinna är outstanding nog att få den där bollen 10 år i rad så hoppas jag absolut de hittar på något liknande. Men jag är inte ett gigantiskt fotbollsfan så jag kanske bara blajjar goja :angel: Men jag tycker han förtjänar sin staty, det kan man inte ta ifrån honom.

Hon har inte varit i toppen så länge som han varit vad jag vet? Det är lite konstigt hur det så ofta ska pratas om att Zlatan inte är så himla bra, men han ÄR ju det, går liksom inte att förringa hans prestationer och då ffa över tid. Att vara bäst en kortare tid är givetvis jättebra men att lyckas bibehålla det och gång på gång bevisa vad man kan, då har man kvalitet. Sedan om man gillar honom som person eller inte är ju en annan femma som väl tyvärr ofta hamnat i fokus när det gällt just honom.

Idrottsligt har nog inte Pia Sundhage varit i närheten av Zlatan nej. Men som tjej som har vuxit upp på fotbollsplanen på 80- och 90-talet kan jag ju säga att om Zlatan har betytt mycket för barn med invandrarbakgrund i fotbollen så har Pia betytt MINST lika mycket för damfotbollen. För damfotbollen idrottsligt och hur den har kommit så mycket närmare männens status även om det fortfarande är ljusår kvar.

kl

Zlatan kommer att bli ytterligare en i den rätt långa raden av manliga fotbollsspelare som har fått statyer. Det är väl mest sorgligt att ingen ännu kommit på tanken att göra en staty av en damfotbollsspelare. Eller en damidrottare över huvud taget för den delen. Fast Charlotte Kalla har visserligen fått en staty i Tärendö, kanske en start :meh:

Men är han bäst i världen.
I jämförelse med andra?

Topp 3. Messi, Ronaldo och Zlatan brukar nämnas i sammanhang som Ballon d'or.
Jag håller med om att det ofta är sexistisk men i detta sammanhanget tycker jag inte Sundhage är lika bra faktiskt. Eller.. inte i sverige. Hon vann guld med USA, det "räknas inte". Isåfall borde Lagerbäck få en staty också.

Jag är f ö enig om att det är extremt sorgligt att pojkars/mäns (vad gäller dominerande kön) idrott i princip alltid får fördelar jämfört med kvinnors om man ser till tex hockey vs konståkning, ridning vs fotboll etc. Men att klaga på att just Z får en staty, nja.. Jag ser inte varför man måste bygga en staty av en kvinna bara för att en man får en. Den dagen en kvinna är outstanding nog att få den där bollen 10 år i rad så hoppas jag absolut de hittar på något liknande. Men jag är inte ett gigantiskt fotbollsfan så jag kanske bara blajjar goja :angel: Men jag tycker han förtjänar sin staty, det kan man inte ta ifrån honom.
Ska man tro sportjournalisten och fd fotbollspelaren Robert Laul, vilken jag tror vet vad han pratar om, så har Pias internationella karriär varit större än Zlatans om man ska inkludera hennes tränarkarriär och vad hon har betytt för damfotbollen både i Sverige och internationellt kan Zlatan bara drömma våta drömmar om att komma i närheten av när det gäller herrfotbollen.

Som han själv säger, det är inget fel att bygga en staty över Zlatan, anatomiskt korrekt ;), men varför inte då bygga en över Pia samtidigt? Varför är det bara herridrottare som lyfts fram, varför är det herridrottare som vinner bilar medan damerna får nöja sig med en cykel? Varför lyfts inte kvinnliga idrottare på samma vis fram? :confused:

Den som kan mäta sig med Zlatan i fråga om meriter mm är väl Henke Larsson, o han har också en staty.....

Håller med om att det är dags för en staty över en kvinnlig spelare.

Ska man tro sportjournalisten och fd fotbollspelaren Robert Laul, vilken jag tror vet vad han pratar om, så har Pias internationella karriär varit större än Zlatans om man ska inkludera hennes tränarkarriär och vad hon har betytt för damfotbollen både i Sverige och internationellt kan Zlatan bara drömma våta drömmar om att komma i närheten av när det gäller herrfotbollen.

Det tycker jag är en värderingsfråga, det om vems internationella karriär som varit störst. Man kan också ta i beaktande vad Z betytt för smågrabbarna (och ev även tjejerna) i förorterna som ofta ses som att de aldrig kommer kunna bli något, av dem själv och/eller andra. Han är väldigt noga med att framhäva var han kommer ifrån precis som han sa i sitt tal om just statyn. Pia kan förmodligen bara drömma våta drömmar om att vara en lika stor förebild i Rosengård om vi nu ska lägga oss på den nivån.

Sedan tycker jag att hon gjort fantastiska prestationer och vänder mig icke alls emot att hon ska få en staty, hell yeah, börja bygg liksom. Men då ska väl själva anledningen vara hennes prestationer och inte att Z fick en då ska minsann en kvinna få en.

Zlatan är den största vi haft inom fotbollen, det är tex i dagens svenska fotboll ingen som ens kommer nära! Att han får guldbollen år efter år är helt rättvist ngt annat vore ett skämt.
Att han får en staty är stort och helt i sin ordning.
Att vara en av världens bästa spelare i den stora sporten med den grymma konkurrensen... jag tror inte alla förstår hur STOR han är!

Nej Pias karriär går inte att jämföra, då det är ofantligt mkt svårare att slå sig in blamd de bästa inom herrfotbollen. Krasst men sant!
Det räcker inte att vara bland de främsta, tagna medaljer mm. Det krävs ngt mer ofantligt för att få en staty.

Det tycker jag är en värderingsfråga, det om vems internationella karriär som varit störst. Man kan också ta i beaktande vad Z betytt för smågrabbarna (och ev även tjejerna) i förorterna som ofta ses som att de aldrig kommer kunna bli något, av dem själv och/eller andra. Han är väldigt noga med att framhäva var han kommer ifrån precis som han sa i sitt tal om just statyn. Pia kan förmodligen bara drömma våta drömmar om att vara en lika stor förebild i Rosengård om vi nu ska lägga oss på den nivån.

Sedan tycker jag att hon gjort fantastiska prestationer och vänder mig icke alls emot att hon ska få en staty, hell yeah, börja bygg liksom. Men då ska väl själva anledningen vara hennes prestationer och inte att Z fick en då ska minsann en kvinna få en.
Men det är ju ingen som sagt att han inte ska få nån jävla staty, bara att det är är väl inte mer än rätt och riktigt att kvinnor lyfts fram lika mycket som män och aldrig i livet att Zlatan har betytt lika mycket för att lyfta herrfotbollen i världen! Isf kan vi ju börja snacka om Pelé, Maradona, Ge-No-Li som är legendarer!

Varför är det så jävla svårt att lyfta fram kvinnor, varför är det hela tiden mäns prestationer som räknas, varför är det män som får bilar och kvinnor som får cyklar på galor? Har du ens lyssnat på det länkade inslaget i mitt första inlägg? Var det för långt, var det för komplicerat?

Men det är ju ingen som sagt att han inte ska få nån jävla staty, bara att det är är väl inte mer än rätt och riktigt att kvinnor lyfts fram lika mycket som män och aldrig i livet att Zlatan har betytt lika mycket för att lyfta herrfotbollen i världen! Isf kan vi ju börja snacka om Pelé, Maradona, Ge-No-Li som är legendarer!

Varför är det så jävla svårt att lyfta fram kvinnor, varför är det hela tiden mäns prestationer som räknas, varför är det män som får bilar och kvinnor som får cyklar på galor? Har du ens lyssnat på det länkade inslaget i mitt första inlägg? Var det för långt, var det för komplicerat?

Oj vilken attityd... trevliga svordomar.

Det är ju inte någon som heller motsatt sig att höja kvinnors prestationer. Vi svarade på hur bra Zlatan är och att det enligt oss inte går att jämföra med Sundhage. Jag tycker tillexempel att Klüft skulle göra sig förtjänt av en staty (om hon nu inte redan har det).

Oj vilken attityd... trevliga svordomar.

Det är ju inte någon som heller motsatt sig att höja kvinnors prestationer. Vi svarade på hur bra Zlatan är och att det enligt oss inte går att jämföra med Sundhage. Jag tycker tillexempel att Klüft skulle göra sig förtjänt av en staty (om hon nu inte redan har det).
Tråden handlar öht inte om Zlatan! :banghead: :banghead: :banghead:
Har du lyssnat på länken? För ni gör exakt det jag frågar om varför, lyfter fram en man!

Därför stt ni får skylla er själva som inte stödjer damfotbollen. Jmf hur många män som går på herrfotboll mot hur många kvinnor som går på damfotboll. När en match i damallsvenskan spelas är det ju knappt nån publik alls, tomma läktare. Varför är det så?

Därför stt ni får skylla er själva som inte stödjer damfotbollen. Jmf hur många män som går på herrfotboll mot hur många kvinnor som går på damfotboll. När en match i damallsvenskan spelas är det ju knappt nån publik alls, tomma läktare. Varför är det så?
Måste man bara gå på sport av de med samma kön?
jag går sällan på fotboll alls

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka