Var är "explattan"/ skador mm

Moppa123

Trådstartare
Hejsan,
Jag undrar om någon vet var "explattan" ( X-plattan?) sitter på hästen? vilka skador och hur de behandlas?
någon som kanske tom har en bild på något skelett någonstans?!

Sv: Var är "explattan"/ skador mm

Moppa123 skrev:
Hejsan,
Jag undrar om någon vet var "explattan" ( X-plattan?) sitter på hästen? vilka skador och hur de behandlas?
någon som kanske tom har en bild på något skelett någonstans?!

Xplattan är ett förstärkningsband som sitter på kotans bakre nedre del, skador på plattan brukar vara svåra att läka då det finns i stort sätt noll cirkulation....senskador brukar vara det primära som gör att det blir "trångt" under(plattan håller ihop senorna) och i en del fall kan man operera eller snitta i plattan så senorna får bättre plats...prognosen brukar vara dålig..tyvärr....

Ahaaaa tackar för ditt svar :)
Hästen som har fått diagnosen ska få avsluta sitt travhäst-liv och de ska se om han håller som ridhäst istället.
Vad är en sådan prognos? mer som promenadshäst kanske?
har försökt att hitta något om Xplattan men inte funnit något alls :confused: .. är det en ovanlig skada?

det brukar som sagt vara dålig prognos....ev kanske dom kan hålla som promenadhästar..har man tur så...men jag vet några som blivit avelsston och fixat det..

Senapparaten som håller kotan stabil utsätts för jättebelastningar t ex vid hoppning/landning då hästen tar upp tyngden på ett framben. X-plattan är en viktig del av stabilitet och stötdämpning i hela rörelsemekaniken. Hur allvarligt beror förstås på hur omfattande skadan är och orsaken till skadan (det kan finnas mer skador som kan påverka). Sitter skadan i ett framben skulle jag avråda från hoppning. Låt ultraljudsundersöka skadan för att klara ut hur det ser ut och be om veterinärens bedömning.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 785
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka