Var är det lättast att göra skänkelvikningar?

Tigertofflan

Trådstartare
Tänkte börja så smått med skänkelvikningar på pållen imorrn, men tanken slog mig. Var är det lättast - ur hästens synvinkel - att göra skänkelvikningar? På diagonalen? :crazy:
Tror inte att han gjort några skänkelvikningar innan, så jag tänkte mest få honom att förstå vad det är jag vill :smirk:
Några idéer?

Sv: Var är det lättast att göra skänkelvikningar?

När fag ska lära en unghäst sidförande skänkel brukar jag börja med att rida upp på kvartslinjen, rida hästen rak en bit och sedan flytta den ut mot väggen. Det brukar de flesta förstå ganska snart. Tänk bara på att inte kräva för mycket tvärning mm utan nöj dej ibörjan med att den bara går åt sidan för skänkeln, under bjudning framåt. Var noga med att aldrig tappa bjudningen och att rakrikta hästen på linjen innan du börjar flytta den.
Andra bra linjer att rida på är förlängda hörnlinjen, den kan man variera på många olika sätt. diagonalen brukar jag inte använda förrän skänkelvikningen är något sånär befäst. Den linjen är svår att hålla och alldeles för lång att börja med.

Lycka till!

Ett sätt som kan göra det lätt för hästen att förstå: Rid i skritt längs fyrkantspåret, när du kommer till kortsidan vänder du upp paralellt med långsidan ca fem meter innan du kommer till hörnet. Rid några steg rakt fram och flytta sedan ut hästen mot spåret igen. När du gör detta rider du in på den sk kvartslinjen som det finns två av på ridbanan, mitt emellan medellinjen och långsidans spår. Naturligtvis kan du vända in senare, kanske bara tre meter innan hörnet, det har ingen större betydelse var när det är för att få hästen att förstå att den ska tvära ut mot spåret. Så småningom kan du vända upp på medellinjen och sedan rida skänkelvikning. Det som gör det lättare är att du inte ställer om hästen, d v s om du rider i t ex vänster varv kommer du att flytta hästen för vänster skänkel. Det som kan ställa till problem är att hästen böjer halsen utan att tvära så bry dig inte om ställning utan tänk att hästen är helt rak, ställningen kan du ta senare. Hoppas att du förstår.

keramin skrev:
Det som kan ställa till problem är att hästen böjer halsen utan att tvära så bry dig inte om ställning utan tänk att hästen är helt rak, ställningen kan du ta senare. Hoppas att du förstår.

Gjorde lite skänkelvikningar idag och det gick helt klart över förväntan! :D Pållen var jätteduktig! :banana: Fast vårt problem blev tvärtom, han tvärade bra, men böjde hela halsen också, eftersom jag visade med ledande tygeltag. Försökte få honom att rakrikta sig och slopade de ledande tydeltagen, men då gick det inte lika bra. Hur ska jag göra? Ha honom rak och jobba på, eller böja honom för att han ska förstå vad jag menar. Han misstog skänkeln för en galoppskänkel nån gång också. Det är ju så kul att galoppera :crazy:

Ska jag över huvud taget lägga nån vikt vid hurvida han är böjd eller rak nu i början, eller ska jag bara få honom att tvära?

Senast ändrad:

Ja du, i första hand vill du ju lära honom att tvära men ha ändå som målsättning att han är rak om du förstår hur jag menar. Om det känns rörigt så ta en sak i taget. Rakheten kan komma senare. Vad beträffar galoppen är det bra att göra halt några sekunder efter att hästen har gått åt sidan, som beröm och för att klargöra att det inte handlar om framåtdrivande hjälp. Unghästar kan ju gärna misstolka nyheter i livet.

hörnlinjen använder jag!

prioritera att han ska förstå den sidförande skänkeln, form och ställning kommer av sig självt sen när han förstår vad du menar.

Jag brukar ibland rida in vid a eller c och rider jag då i hö varv flyttar jag hästen åt vänster, då är hästen redan ställd, så "slipper" man dställa hästen.
jag tycker också diagonalen är bra, tvära räta ut o rida rakt fram och sen tvära igen.

Ett annat bra tips är att lägga in lite sidvärtsrörelser ute i skogen. Tvära lite från ena sidan av vägen till den andra! Funkar oftast jättebra eftersom hästen kanske bjuder lite bättre framåt och på så sätt är det lättare att hålla den rak. Man behöver inte heller komma ur en sväng och sedan börja flytta som det oftast blir på ridbanan, utan hästen är hela tiden rak. Vilket ÄR viktigt för att sidvärtsrörelsen ska ha någon lösgörande verkan (rak i bål och hals alltså, lite ställning i nacken såsmåningom)

Fick börja med lite sidvärtsrörelser när jag red min fyra åring för tränare idag. Red då i första läget från mitten på kortsidan mot sista bokstaven på nästa långsida (förlängda hörnlinjen) så att jag hela tiden red i samma varv. Jag skulle INTE prioritera att hon flyttade sidvärts utan koncentrera mig på att hon var rak och att jag gav henne rätt hjälper (alltså inte överdriva sidförflyttningen). Det gick alldeles utmärkt och hon flyttade svagt åt sidan utan att förböja sig! Övning två blev sedan att göra samma sak men istället för att rida ut i samma varv vända halvt igenom och rida mot bokstaven längst bort på långsidan. Även det gick utan större problem bara jag använde mina ytterhjälper korrekt och lät bli att fastna i innerhanden.

har börjat lära min pålle skänkelvikningar oxå. Eftersom jag inte har någon ridbana eller liknande så har jag gjort det på grusvägarna jag rider på, har funkat utmärkt. Har tränat honom en del med att flytta för tryck från marken och nu är det bara att vara lite övertydlig så kommer tvärningen från ryggen oxå! Det är ju bara liiite med han går åt sidan. Jag gjorde så att jag fångade upp honom lite mer på t.ex. höger handen, ledande tygeltag med vänsterhanden och la på högerskänkel. En fundering, vilket sittben är det man ska sitta på? Har fått helt hjärnstillestånd för tillfället... :o Det är ytter va? alltså den sidan man flyttar från (höger i mitt exempel?).

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat