Vanvårdade!

C

Citronsoda

I somras kom det två hästar till stallet där jag rider.
Båda var tunna och bestod i stort sett bara av skinn och ben.
Revbenen syntes och dom såg förskräckliga ut..
Så dom fick komma till stallet, där dom fick mat och motion, o nu har dom båda gått upp i vikt, och är alldeles runda och fina :)
Jag förstår inte hur man kan göra så med ett djur!
:mad:

Sv: Vanvårdade!

Tja... Orsakerna kan vara många. Min häst såg för jäklig ut i våras innan jag släppte henne på bete. Orsak: stress (misstänker jag) Hon tyckte inte om sina stallkamrater. Magrade av otroligt fort efter att jag stallade upp henne där. Från lösdrift med en kompis till uppstallning i box med åtta nya kompisar verkade vara för mcyket för henne. Dessutom fick hon tillbringa mycket tid i en grushage. Hon åt mest i stallet trots att hon är så liten, uträknad foderstat, fick bra med motion, men såg för jäklig ut. Jag beslöt att släppa henne på bete i slutet av april och hon blev otroligt mycket bättre. Nu har vi också bytt stall.
April
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/IMG_0498.jpg
September
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/bellafrbttring.jpg

Det jag vill säga är att det kan bero på så mycket förutom varnvård...

Vanvård är ett starkt ord, det ska till mkt mer än endast en tunn häst för att det ska kallas vanvård. I ditt fall kanske det endast rörde sig om okunskap, en åkomma som är lätt att rätta till. Nonchalans är däremot svårare att komma till rätta med.

Jo men dom var smalare än vad din häst på bilden var.

Okej vanvård kanske inte är det rätta ordet, men okunskap om hästar alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Stackars hästar!
Jag fattar inte hur man kan göra illa ett djur eller så. :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka