Vanvårdad häst fick avlivas

Sv: Vanvårdad häst fick avlivas

fyyy fan! men det var bra att hästen inte behöver lida..:(

Ändå finns det många även här på Buke som tycker att man inte ska ha några inspektioner. Har bl a sett att man i tråden om att man är irriterad på inventering av hästhållning inte tycker att det behövs för att vanvårdsfall upptäcks ändå. Här är svart på vitt att alla fall inte upptäck utan inspektioner. För min del räcker det att om något djur räddas från vanvården så är det värt det.

Jag pratade redan för 3-4 år sedan med veterinär och kommunen om dessa hästar men sågs då som smått hysterisk och att mitt enda bekymmer var att staketet till hingstens hage var trasigt!
:o

Jag anser att jag gjorde ett försök att väcka uppmärksamhet på att djuren på gården missköttes. Men tydligen tog ingen åt sej eller reagerade innan hästarna var döende. :(

/föredette Lerumsbo!

Men inspektören måste ändå ha varit där och tittat om du anmälde, annars är det tjänstefel. Sedan vet man inte om det är inspektören som då har bedömt att hästarna ej behöver undersökas av veterinär då eller om veterinären ej ansett att de varit i så dåligt skick vid det tillfället. Tyvärr ska djuren må riktigt dåligt innan man får förbud mot att ha dem och det är långa handläggningstider om det inte är jätteakut ur djurskyddssynpunkt ( läs att djurens liv är i fara inom en snar framtid).

*kl*

jag säger bara FY FAN! stackars djur, hur kan myndigheterna låte det gå såhär långt? en häst blir ju inte mager, sjuk, halt och DÖENDE på en vecka precis.. jag hoppas innerligt att djurägaren nu beläggs med djurförbud och att de två övriga hästarna tas ifrån denne..

det finns inga bortförklaringar till varför man vanvårdar djur! att få en chans att rätta till det ska inte få förekomme, djuren SKA skötas ALLTID! och bara för att det är första besöket för myndigheterna betyder inte det att "en gång är ingen gång" och varning utdelas.. HÅRDARE STRAFF vid FÖRSTA incidenten ska det va!!

tänk om jag skulle mörda någon, och jag får varning, "det där gör du inte om".. ok då.. en gång är ingen gång va?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en oanmäld kontroll på en gård i Linköpings kommun upptäckte länsstyrelsen två hästar i mycket dåligt skick, som sedan fick...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 344
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under gårdagen rapporterade vi om en häst som trillat omkull i hästtransporten efter en hård inbromsning. Nu kan Hippson bekräfta att...
Svar
0
· Visningar
367
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30