Har man traktor så kan det kanske göras rätt så enkelt. Men de flesta små hästställen har ju inte det. Blir knepigt att lösa det för många då kan jag tänka mig. Det är ju inte som att man lyfter upp 500 kilos död häst och går iväg med dem.
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.
Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.
Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.
Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:
"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.
Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.
Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."
När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.