Grålly

Trådstartare
Hej allihopa,

har funderat. Vet en man som har 11 hästar i en lerig hage där det aldrig mockas. Ca 4 av dessa hästar rids någon gång i månaden, resten har nog inte blivit ridna på 5-7 år. Hästarna verkas aldrig, och om de verkas så verkas de av ägaren som inte har rätt verktyg, och inte kan ett nåt om verkning. En av hästarna fick fång för ca 1 ½ år sedan och gissar att hon fortfarande står med obehandlad fång, då hon äter ensilage. (Skriver "gissar", därför att jag inte varit där på ett tag..) Det är 4 stora hästar, 1 Welsh, 1 russ och 5 shetlandsponnyer. Ingen tar hand om dessa underbara hästar, de borstas väl ordentligt 2-3 ggr i månaden. De har vindskydd. När en kompis hyrde en häst därifrån i somras, så var denna häst undernärd, hade förskräckliga hovar och hade inte mycket till svans. (Antingen hade nån häst bitit bort håren, eller så hade den gnuggat sig). Undrar vart man ska anmäla detta, djurskyddsmyndigheterna eller liknande? och är detta vanvård nog för att han inte ska få ha kvar hästarna? Hästarna är annars bra till sättet, och jag önskar innerligt att dessa hästar skulle få spendera resten av sitt liv på ett ställe där någon bryr sig om dem. Tacksam för svar.
 
Sv: Vanvård

vad skönt med folk som bryr sig! :banana:

du ska vända dig till miljö och hälsoskyddet i din kommun. det var iaf rådet jag fick när jag ringde ang. en gubbe med katter 30+ i förfärliga förhållanden. :(

Men räkna inte med att kommunen "räddar" alla. I mitt fall var blev det så att många katter togs bort. :cry:


Men man måste ju agera när man ser sånt!


lycka till.
skriv gärna och berätta hur det går!
 
Sv: Vanvård

Ok, får man vara anonym? Det är nämligen så att jag är "kompis" med de som ridit där förr, och självklart måste man ju kunna stå för vad man tycker, men just nu orkar jag inte med några diskussioner. Ärligt talat, så tror jag att det skulle vara bättre för hästarna att bli skickade till slakt, än att låta dom vara kvar där. Skulle kunna tänka mig att själv "ta" en häst därifrån. Det är en ponny som jag varit skötare på, och hon är underbar. Ska ringa, nu! Tack.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 853
Senast: Trissa
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 287
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp