Vanvård..

Sv: Vanvård..

En jättefin häst..

Men,en fråga,om nu hästen var i sånt otroligt dåligt skick så att den stödde sig på väggarna,hur vågade ni övht stoppa in den i en transport då? :confused:

Vila i frid Käxgöls panga panga! du kommer alltid att finnas i mitt hjärta! glömmer dig aldrig. Utav alla hästar jag någonsin kommer få träffa och lära känna så kommer INGEN att ta din plats i mitt hjärta. Lovar dig det. tänker inte svika dig! älskar dig..

Hoppas att vi någon gång kommer att få se varandra igen... sittandes där på våra moln.. jag tänker sitta på samma som dig! :cry:

Senast ändrad av en moderator:

när jag hämtade henne hade hon fått lite att äta av gubben i.a.f så hon var lite stadigare men jag kan säga att resan hem gick i snigelfart med många stopp för att se till henne. Samt lite extra stöd på mellanväggen ifall hon skulle luta sig mot den med hela sin "tyngd"

Det som känns värst är att hon kommer från en uppfödare med många år på nacken......dock var hon den enda av hans hästar i det skicket. Annars hade jag nog köpt alla......känner mig själv :crazy:

Mina egna erfarenheter av misskötta hästar håller sig till två fall.

Det första var em foderhäst jag och min lillasyster fick låna från en nedlagd ridskola, känd för bla. att instruktören jagade hästarna under ridlektionerna med långpisk.
Hästen. en gammal ponny, var så undernärd så att han inte tappat päls ordentligt. Det är väll inte det mest ovanliga bland gamla hästar men det första vi gjorde var att borsta bort all päls och under den fanns en ranglig smal ponny. Revbenen syntes och kunde lätt räknas.
Han hade ingen livsgnista. Tordes inte göra mycket.
Efter en månad hos oss var han full av energi. Tyvärr fick vi lämna tillbaka honom ganska snart eftersom vi inte gjort upp kontrakt på den utlovade tiden och en dag ringde ägaren och sa att han var såld och skulle hämtas. Jag misstänker att vi egentligen bara var en plats för hästen att äta upp sig utan att det kostade för ägaren...

Det andra fallet är min förre shettis. Den hästen gråter mitt hjärta för.

Jag köpte henne från en ridskola. De i sin tur hade köpt henne från en hästhandlare, ryktena sa att hon blivit misshnadlad och knivskuren. Hon såldes som 7 åring till mig. Hon var då fruktansvärt folkilsk, bet och sprakade alla som kom i närheten.
Efter ett halvår i min ägo såg jag en dag att hon höll på att tappa tänder. Så klart blev jag orolig med tanke på att hon varit misskött, jag var rädd att hon skulle ha fått problem med näringen och att hon nu tappade tänder pga av det. En 7 åring tappar ju inte de tänder hon tappade...

Till vet. bar det iväg och där konstaterades det att hon var 4 år gammal! Min stackars lilla ängel hade fått gå på ridskola som 3 åring, utan utbildning och inte färdigväxt. Garanterat hade hon haft ont i ryggen och övriga kropppen.
Hon blev bättre och bättre dock i lynnet. Snart var alla sura miner borta. Jag blev glad att hon trivdes hos mig.

Jag sålde henne senare till en liten tjej som skulle ta sååå bra hand om henne. (eller rättare sagt, hennes mormor skulle sköta det och dotterdottern skulle rida).

Idag har hon varit konstant halt i 4-5 år. De gör inget åt henne. Hon är lika ilsk som hon var när jag köpte henne. Hon rids fortfarande...
:(

Jag kommer aldrig mer att sälja en häst!
Min islandsvalack har jag gett bort, med ett kontrakt att jag skall få tillbaka honom ifall de inte kan ha kvar honom samt att jag tar tillbaka honom vid missköttsel. Nu vet jag att de som har honom inte skulle missköta honom, tjejen som har han avgudar honom över allt på jorden.

Men gud vad hemskt!! :(

Men ponnyn kan väl inte ridas när den inte har några tänder?
har dom bettet helt löst i munnen eller?? :confused:

Varför anmäler du dom inte?

stackars hästar!! :cry:

Är bara glad att hon gick att rädda, så att jag inte var tvungen att skicka henne till slakt efter någon månad. Det är ju en risk som alltid finns med vanvårdade djur.

ja det är ju bra, en häst utav alla miljontals som vanvårdas.. fler borde bry sig!!

Liknande trådar

Övr. Katt Idag var jag och hjälpte en bekant med hennes unghästar, det dyker upp två kattungar och jag blir såklart överlycklig, det är ju det...
2
Svar
22
· Visningar
2 096
Senast: Tindrus
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 122
Senast: Disen
·
R
Övr. Djur Jaha så var det dags då :D Nu vill jag se kort på alla djuren där hemma hos just DIG Djurflocken...
Svar
19
· Visningar
1 037
Senast: rattalskare
·
S
Övr. Hund ja idag är det ett år sen vår lilla Ester somnade in.. tänka att de små liven kan ge oss så mycket kärlek och glädje.. och hur...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama