Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 287
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Jarrah skrev:
Bra förslag! Jag har J-namnsbrist.

Haha, vet hur det är. Brukar hjälpa uppfödarna till min häst att klura ut namn. Dom döper alla på A och har avlat i 15-16 år nu, börjar bli klurigt. Ffa om man vill ha med lite från både mor & far (vad sägs om Azqa e Robin Z-Quite Easy....)

Jag har hittills inte hittat nån häst som inte tycker om krossade vetegroddar, kanske kan testa att strö det över maten.
Vet inte om det kan funka med det är ju inget onyttigt ivarje fall.
Dom hästar jag har gett till har varit som tokiga i det.

Hejsan!

Här kommer en lägesrapport... mitt sto är inne på 326 ( Fredag 327).

I dag har vi varit ute på en liten promenad och ätiti lite gräs. Hur mysigt som helst... Hon var jätte cool, kan inte fatta att hon har stått i 3 månader och är så lugnt. Men hon är inte ett dugg besvärad av magen. För lite mindre än en månad sen såg hon så klar ut.. oj va närvös jag blev, TÄNKTE; nu fölar hon för tidig :confused: Men hon har "hållit" på sig och snart är tiden ute. Så nu får hon gärna föla :rofl: Längtar så otroligt efter fölisen...

På söndag ska vi bygga sommarhagen, där hon ska gå på bete med Evis sto + föl ( ni som har läst tidigare vet vilka det är): Det kommer att bli så kul då vi får släppa ut dom...

Måste nog ta och sjunga sången för henne... men tyvärr har jag så usel röst :angel: att då tro jag bara att hon blir "skrämd" och det vill jag ju inte.

ja ja nu har ni fått en liten inblick hur vi har det... snart dax att börja att vaka eller vad tro ni??? Hon har inte haft några vaxproppar än... När tycker ni att jag ska börja vaka?? :confused:

//kram

*lånar knapp*

Mitt andra sto är på dygn 330 idag och ser ut att ha ett tag kvar, har fyllt juvret men inte spenarna, inte särskilt slapp i bäckenbanden, men det blev hon aldrig förra året så.. gick 341 dygn förra året, blir nog nått liknande i år, jag har tenta den 31a så hon kommer säkert på natten innan där...

Hovdam,
Skönt att du börjar tillfriskna. Här har vi haft en rejäl förkylningsvända jag och sonen, 39,8 i feber... Huga. Nu är jag tillbaka i selen igen i alla fall...

Men du, jag läser att sista semindag var den 28 juni på ditt sto och att hon var på dag 327 den 18:e...

Då har jag inte räknat rätt alls (höftade lite i kalendern..) Sista betäckningsdag på mitt sto var 27 juni (hon blev betäckt 23, 25 och 27) så då borde min häst få en dag före din..?!!

Alltså borde jag idag vara på dag 330!!!

Alla Andra....!! Stämmer det? Är jag på dag 330 idag eller?

mvh Eva *med totalt hysteriskt hjärnsläpp*

Isåfall har jag oxå räknat fel, betäcktes den 14 juni och är på dag340...

Bonzie,
Hur mår fölisen? Han som fick plasman.. Tack också för infon för någon sida sedan... Här går det fort..

Välkommen till Kitara, DINA, Rox och _flickan!

Sedan Ett dubbelgrattis till Jarrah och hennes två nya fölisar :bump: :bump:

Och varsitt Grattis till Martha, Dama och Clownen :bump: :bump: :bump:

I helgen är vi ett litet gäng som borde få föl.. Jag, Hovdam och Xenox..

För att inte tala om Åke, Kitara, Zini och DINA som väntar på övertid..

Har jag glömt någon så ropa till, så får vi hålla tummarna kollektivt för varandra i helgen!!!

mvh Eva *Som tror hon är på dag 330 idag*

Men du Zini...
Har du någon kalender? Kan du räkna åt oss? Jag är på jobbet och hittar ingen... Har rafsat runt som en dåre här...
mvh Eva *kalenderlös och tror hon är på dag 330*

Det är högst individuellt mellan stona hur man räknar att dom får.

Hade det varit mitt sto du pratar om nu så hade jag räknat med att hon skulle ha släppt ägget den 28:juni + 365 dagar - 35 dagar
dvs. hon är beräknad till 23 maj ! Hon är på dag 327...

Hälsningar Helen

Dubbeltack!

Lugn! Strunta i dagarna. Om hon seminerades/betäcktes sista gången 27 juni så räknar jag ungefär 27 maj, men bryr mig inte om vilken dag det är utan tittar på hästen istället. Jag upplever att 11 månader+några dagar stämmer bättre än 330 dygn.

Hur ser stoet ut? Fyllt i spenarna? Vaxproppar eller mjölkdropp? Släppta bäckenband? Stått upp senaste dygnet om hon brukar ligga i vanliga fall? Ändrat beteende, tex överdrivet efterhängsen eller ovanligt sur? DET är mer intressant än vilket dygn det är.

Ta det lugnt och titta nu på hästen istället för i almanackan. Lycka till!

Hej,
jodå fölis mår bra, det har han gjort hela tiden, det var en väldigt glad kille som fick gå ut i hagen när han kom hem, efter att ha stått inne hela tiden på Ultuna. Han tycker dock att jag är en lite jobbig människa som ger honom en massa sprutor, både i munnen och i rumpan, tur att han gillar att bli kliad i manen så blir det inte lika hemskt:), vi ska på återbesök nästa fredag, bara att hålla tummarna att det är bra då...

Var ute hon tanten igår och hon visar då inga tecken på att föla inom den närmaste tiden. :(
Hon är nu inne på dag 344. Betäckt 7, 9, 11 juni.

Hur länge ska man vänta eller borde jag redan ha bett en vetrinär titta på henne. :confused:
Hon är somsagt 19 år och det är det som gör en lite nervös.

Hon är JÄTTE tjock, (det kommer bli ett bamse föl) jag hade tänkt mäta hennes midjemått idag för skojsskull, hon är nämligen väldigt smäcker i vanliga fall.

/Boel

Senast ändrad:

Nu fattar jag ingenting...

Jag har räknat från den dag hon är inseminerad... hur ska jag veta när ägget släppte??? jag insemenerad den 28/6 och hon tog på första försöket. Dvs att hon måst ha släppt ägget precis under natten eller??

Hur som helst så räknad min "hingstägare" som jag har betalt avgifterna till att den 15/7 då var hon på 18: dr dygnet.

Så jag har räknat därifrån och då ska hon i dag vara på 327 dvs 330 på måndag:) Men ska man räkana som Jarrah är det länge kvar tills hon ska föla för då är det inte förrän den 27/5 :confused: plus några dar.

Så vi verka var några så ska ha ungefär samtidigt... :banana: Få se vilket sto som kommer att föla först :rofl:

Lyckat till alla "förväntansfulla"!!

Jag räknar att hon är betäckt den 14 juni och bör föla runt 14 maj, men för skojj skull räknade jag dagarna från hon blev seminerad sissta gången och det är 340 dagar sedan, vet inte om jag räknar rätt... men jag har alltid utgått från bet datum -30 dagar.

Clownen och Jarrah!

Tack så mycket! Då fastställer vi att det är *dag 327 ungefär* idag och att jag skall ta det lugnt... haha! inte lätt!

Tittar jag på tecknen så har ju bäckenbanden släppt sedan en månad och juvren satte hon ungefär då oxå.
För tio dagar sedan satt svansen lös och hon var helt som gele runt. Murvan lång och slapp, ganska röd inuti samt att slemproppen släppte. (Kompisen som har haft flera föl var och tittade, tippade på fölning när som helst)
Efter det hara hon gått och varit ganska orolig, står ibland stilla med bakbenen långt bakom sig, brett isär för att sedan vanka lite igen. Senaste fyra dagarna har det varit mycket rödare i murvan och hon har haft lite koagulerat blod där.

Irriterad av och till, i nästa extremt mammig, verkligen inte sig själv. Sista tre dagarna har hon fyllt på det sista i juvret verkar det som. Inga proppar dock.
Gulaktigt lite tjockare kommer det från spenarna om man tar försiktigt i dem. Tidigare var det genomskinligt.

Jag tror hon är klar sedan en tid tillbaka, men att hon vet att jag vaktar på henne och att hon håller sig.

mvh Eva *dag 327, ungefär :)*

Ha!
Fördelen av att du får hålla på med sprutorna är att din hingst kommer att vara supermycket hanterad och i förlängningen kommer du ha mycket gratis vid inridning och sånt då ju..
Vilket fall som helst! Skönt att höra att det ser ljust ut för honom. Jag kommer att hålla tummarna för att det fortsätter så!
mvh Eva

hmm...
Svårt det dära...

Men det verkar som att vi blir nåra till helgen.. Du, jag, Hovdam och Xenox... Om det inte kommer till någon.

Sedan de som väntar på övertid redan..
Åke, Kitara, Zini och DINA

Ujujuj... så Spännande!!! :d

mvh Eva *dag 327, ungefär :)*

Ta det lugnt det kommer när det kommer...Allt verkar vara i sin ordning. :smirk:

Sedan så brukar jag inte klämma på juvrena på mina ston utan studera deras uppförande. Mina damer dom brukar visa en markant oro och vandra runt, runt när det närmar sig - och då vet jag att nu kommer det om några timmar. Jag har tom ett sto som ropar om hon går ute och det är dags - då vill hon in. ( snacka om smidigt :D )

Vi brukar studera våra ston beteende på avstånd i när dom tex. går i hagen.

Fast i år så har vi ett sto som ska få sitt första föl - så henne kommer vi att kolla extra noga när det börjar bli dax - på avstånd då vi inte vet något om hennes beteende innan fölning ;).

Hälsningar Helen

PS Lycka till DS

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Det låter skönt att höra!
Klämmer och mjölkar inte på juvret men hon gillar att bli kliad/smekt framför, runt om och på. (Mygg, knott och flugor är jobbiga...) Och då, i samband med det så brukar jag kunna få någon/några droppar på händerna..

Har sovit i vardagsrummet (så jag kan titta på henne från fönstret varje timma) ett par nätter när jag fått för mig att det varit dags... -men icke!

Lycka till själv med din förstagångare!

mvh Eva *dag 327, sisådär*

Det låter verkligen som att det är på G nu, för dig Eva! Visst är det spännande till max :bump: Håller tummarna!

Skönt att få sova i sin säng sedan... Mitt sto har STORT och spänt juver, speciellt på mornarna sedan "mjuknar" det under dagen, men jag har inte klämt ut nåt, det är i alla fall inte dags än...

Som sagt Lycka till ALLA som är på G nu! Vi har dag 308 idag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
740
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 258
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna