Vänsterhänt

T

Triax

Jag är vänsterhänt och min häst är "vänsterbent". Men hur gör vi för att bygga upp högersidan? I volt går vänstervarvet väldigt fint men i höger varv ställer hon sig gärna utåt och vill gärna öka farten lite. I skritt går det bättre.
Hur kan jag träna mig själv att bli "starkare" i höger sida och hur ska man träna hästen att bli mer liksidig?

Sv: Vänsterhänt

För mig börjar böjningen bakifrån. När du ber om böjning, måste du först be hästen sträcka det inre bakbenet längre in under magen, så att inre halvan av baken sänks på hästen. Hästen har ofta ett bakben som den föredrar att sätta under sig, i ditt fall vänster, och ett bakben som den föredrar att stötta upp med, i ditt fall höger. Det innebär att hästen är otränad på att kröka ihop och sträcka höger bak in under sig, och otränad på att ta långa steg med vänster.

För att "få tag på" höger bak måste du börja med att driva på det bakbenet så att det tar längre steg. Om du samtidigt böjer åt höger, gör du högersidan kortare vilket gör det väldigt svårt för hästen att "få plats" med sitt höger bak under kroppen, eftersom det benet ska ta längre steg. Det är alltså bäst att börja på rakt spår, ev. med något utåtställd nacke för att ge höger bak plats ordentligt. Sitt rakt upp över hästen och låt hästen jogga fram i ganska långa steg, med kontakt på ytter, aktiv drivning med inner skänkel mot ytter tygel för att få hästens inner bak in under din rumpa. Innertygeln ska "locka" framdelen inåt, så att inte hästen går med framdelen utanför bakdelen. Yttertygeln är lagom lång om hästen vrider huvudet utåt utan drivning med innerskänkeln, men blir rak när du lägger till den.

Att rida på fyrkantspår är bra från början för hörnen kräver jobb och raksträckorna underlättar. Successivt lägger man till stora volter som man rider med hästen rak och ledande innertygel, och varvbyten, serpentiner etc. Även i det lätta varvet måste du se till att behålla steglängd och rakhet. Nästa steg är att jobba med tempoväxlingar med hästen rak, sedan så småningom ställning/böjning åt rätt håll och tempoväxlingar där. På en häst som grundarbetas får det ta några pass att träna upp bakbenen, på en tränad häst går jag igenom alla faserna som uppvärmning, för att kolla att hästen är "igenom".

Att trava bommar/cavaletti samt klättra med rak häst är också träning för att få bakbenen att göra liksidigt arbete. Se till att du alltid rätar upp både dig och hästen. Putta hela tiden tillbaka hästens mage in under din rumpa, den vill förmodligen ta med sig ett av dina ben ut åt sidan om du tänker efter. En hand vill troligtvis göra tygeltagen högre upp också, det ska den inte göra.

Svårt att förklara i skrift och ännu svårare att få till i verkligheten, men lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar