Vänster galopp

V

Vilda123

Jag har lite problem med min 6 åring. Hon går super bra i höger galopp och har verkligen börjat arbeta med bakdelen under sig. Men sen när man ska galoppera i vänster varv så fattar hon höger galopp eller korsgalopp. Om man rider på en volt så blir det oftast kors... men sen när man styr ut på spåret igen så byter hon till höger.
Någon som har något bra tips??:confused:

Sv: Vänster galopp

Min häst (14-årig travare) hade samma problem för ett par år sedan och det visade sig bero på låsningar i bog och höft. Behövdes ett par kiropraktikerbehandlingar (efter att veterinär kollat så inget annat var fel) för att få bukt med det och sen vettig träning så han fick chans att stärka sin bakdel. Redan efter första besöket hos kiropraktiker så fattade han vänster galopp (om än något knagglig) på raksträcka. :D

Har lite liknande problem med medryttarhästen. Har jobbat mycket med galoppfattningar under flera månader och nu börjar det äntligen bli skillnad. För att få honom att fatta vänster galopp fick jag i början ställa honom rejält åt höger och flytta bakdelen lite åt höger, som om jag red en förvänd sluta innan jag fattade galopp. Efter månader av träning räcker det nu med en förhållning på yttertygeln.

Svårigheten är numera att bära sig genom svängarna, där han gärna byter till korsgalopp men även det blir enklare och enklare ju mer vi bygger styrka med hjälp av just fattningar. Brukar hålla honom lite utåtställd, svänga med hjälp av ytterskänkeln och själv titta över min högra axel för att hålla min egen balans.

Hello! Prova jobba lite mer med ställningen i höger varv för att få bogen mer till vänster. Gå sedan över i vänster (efter lyckad ställning i höger) varv med lite bibehållen ställning och kontakt på högertygeln. Typ som förvänd sluta. Förhållning, ställ om till vänster och fatta galopp. Håll inte i vänstertygeln för hårt och var tydlig med hjälperna.
Lycka til

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama