vänster bak-problem

Breccia_

Trådstartare
allting, o då menar jag allting, fungerar utmärkt i vänster varv. ställning o böjning går jättebra. galoppfattningar o så är strålande. traven är lugn o avslappnad men framåt samtidigt som den är balanserad.
men höger varvet. jag börjar få slut på idéer om hur jag ska knixa till det helt ärligt!
jag förstår att han inte orkar och är stark nog, men hur jobbar jag upp det? nu har galoppfattningarna börjat sitta lite bättre, men jag måste verkligen få in vä. bak in under honom.
tips?

Sv: vänster bak-problem

Är det vä.bak som är problemet?!
Om han ställer sig bra i vänster varv så borde han väl orka på vä.bak?! Jag tror att det sitter i hö.bak. För att träna upp bakbenen att orka mera, så börja med öppna (i höger varv så tränas höger bakbens muskler) se bara till att hästen sätter sitt högra bakben inunder magen (tyngdpunkten). Gör samma sam i vänster varv. Övergå sedan till slutan. Det finns jättebra beskrivet på Katrin Wallgrens hemsida www.ridkonst.nu, om man går in på "utbildningstrappan" så ser man hennes "trappa". Om du sedan klickar på "öppna" resp. "sluta" så ser du i ganska enkelt hur du gör. Jag har använt öppna och slutan och hästen orkar mycket, mycket mera med bakbenen, det märks mest i galoppen då hon orkar bära sig i arbetsgalopp (och samlad galopp) förut var det full fart framåt i galoppen eftersom hennes ben orkade bara skjuta på och inte bära.( det är lättare att springa 5 km än att jogga motsvarande 5 km på stället) :idea: Lycka till!

näe, jag tror inte han orkar sätta under sig vä. bak i höger varv och han sneddar väldigt mkt (det är iofs väldigt vingligt i höger varv öht) och då tar jag det som att problemet går diagonalt; vänster bak orskar problemen i munnen på vänster sida så att säga.
öppna o sluta är svårt då han är väldigt grön för att vara 7 år (utbildad som 5åring), vi har börjat så smått med bogen o baken in bara. men det vill sig ju inte riktigt när vä. bak inte hänger med!
funderar på att rida med ett långt dressyrspö o peta lite när jag rider i höger varv, men han blir så stressad av långa spön. dock är väl det en vanesak... ska prova lite bogen in/baken in någon dag, har vart svårt när det är så mkt snö (rider enbart på en vall full med snö just nu) och då är det så fruktansvärt tungt när han inte har alla muskler han behöver samt att flåset inte är på topp.

Om du känner problem i munnen på vänster sida och höger varv inte funkar så sitter problemet i HÖGER bak inte i vänster bak. har du kollat en sådan enkel sak att han är rak och inte sned i bäckenet. Ställ dig rakt bakom honom när han står med jämn belastning på bakbenen. sitter höftknyckarna lika högt, är han jämnt musklad i båda gumphalvorna ? Om inte ta ut en equiterapept är det kroppsliga problem så kan du kämpa hur mkt du vill utan att lyckas utan att först korrigera problemet. Har du provat att tömköra honom mkt bra för att komma till rätta med sådana problem (om det nu inte sitter kroppsligt).

Hej!
Problem med vänster tygel(glappar) så är problemet vänster bakben och har du glapp eller problem i höger tgel i vänster varv är höger baknen problemet. Inte tvärtom. Det går inte diagonalt . Höger tygel=höger bakben. vänster tygel=vänster bak.

Jag tycker att du ska träna öppna och slutan från marken först.
Om du går på höger sida,ta tag i höger tygel (med höger hand) ca 10 cm från bettet (tygeln hålles i riktning som om du red) lägg vänster hand i skänkelläget med vänster tygel i handen (sträckt så att den ligger mot halsen och går sedan över ryggen bakom manken) Varje gång hästen lyfter höger bakben lägger du till vänsterhanden i skänkelläget (så att hästen sätter sitt högra bakben inunder magen mot tyngdpunkten). Tänk på att dina egna axlar ska helst vara i färdriktningen, så tänk på att dra tillbaka din högra axel. Detta var öppnan i höger varv, gör sedan motsvarande i andra varvat. Om du utgår från din placering i öppnan i höger varv och tänker att du flyttar din vänstra hand från skänkelläget till halsen (precis framför höger framben (bogbladet)) vänd dig sedan och gå baklänges så kommer hästen automatiskt att gå in i en sluta. (Lättare om man har ett staket e.dyl på utsidan)
Jag tycker att du ska prova, jag vet flera travhästar som tränar detta för att stärka bakbenen, eftersom att om dom totalt är starkare i benen orkar dom skjuta på mera också.
Lycka till!

Breccia_ skrev:
allting, o då menar jag allting, fungerar utmärkt i vänster varv. ställning o böjning går jättebra. galoppfattningar o så är strålande. traven är lugn o avslappnad men framåt samtidigt som den är balanserad.
men höger varvet. jag börjar få slut på idéer om hur jag ska knixa till det helt ärligt!
jag förstår att han inte orkar och är stark nog, men hur jobbar jag upp det? nu har galoppfattningarna börjat sitta lite bättre, men jag måste verkligen få in vä. bak in under honom.
tips?

Sladdar han ut med baken i höger varv så är det vänster bak, det är rätt enkelt att korrigera , det är bara att rida slutaaktigt i trav och galopp i höger varv då får du automatiskt in vänster bak.

Testa att rida lite felställd på volten, alltså ställd mot vänster i höger galopp.
Efter ett tag när du känner att det är balanserat kan du gå över till högerställning och så kan man variera sig lite mellan rätt och felställd också.
Det tycker funkar bra och gör att hästen blir mer rakriktad.

Förutom rid-tipsen du redan fått, så kan det vara en bra ide att låta en massör eller ET kolla noga över hans höfter. Arrow har lätt för att bli spänd just över höfterna, och då visar det sig genom att han ej klarar att sätta under sig och böja sig som han ska i galopp på volt.

Tänk också på andra sätt att stärka honom, ut och klättra, gymnastik- eller löshoppning tex.

Lite mer allmänt till alla nu då.

Tränade idag och precis som jag trodde var det v. bak som inte orkar kliva under sig. Provar att rida öppna/sluta-aktigt (eller snarare bogen in/baken in eftersom han inte riktigt orkar ännu) och det fungerar ju bra, det svåraste är ju att få honom att göra det i snön :crazy: Det blir ju mycket tyngre för honom då. Det blir säkert mkt lättare när ridhuset blir klart. Dock funderar jag numera på om jag faktiskt ska ta hjälp av någon, behöver mer hjälp en träning en gång/vecka tror jag.

Sen när jag ändå är igång, jag behöver tips på hur sjutton jag ska kunna vara mjuk o rörlig i händerna när han spänner hela nacken+munnen vid galoppfattning i höger varv, vet ju att jag måste vara rörlig men det är sjukligt svårt. Tips?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar