vänner som medryttare?

M

Mmajk

eftersom debatten om medryttare brukar bli ganska intensiv såhär under den mörka delen av året så tar jag upp en fråga som jag har klurat på ett tag.

Funkar det att ha en nära vän som medryttare?

jag personligen har svårt för detta,
inte för att jag misstror mina vänner om hästar och ridning, utan för att om det händer ngt, hur hanterar man om man måste be vännen sluta, om det visar sig att din vän faktiskt inte sköter det ni kommit överrens om, om vännen blir bossig och inte respekterar att det är du som bestämmer över hästen?

jag tror förr på först är man medryttare, och då växer vänskapen fram.

vad tror/tycker/vet ni? håller vänskapen i alla lägen när det handlar om ens ögonsten?

Sv: vänner som medryttare?

Jag hade inte vågat chansa, men det kan säkert fungera för en hel del. Det gäller nog att man är noga med detaljerna redan från början, så att inga missförstånd sker.

jaa klar man ska vara noggrann med allt vad detaljer är, men man litar ju ofta mer på sina vänner än okända, men tror ju sig veta vad man får, eller hur jag sa förklara det.
Bör man skriva kontrakt med sina vänner kanske? eller det blir osämja redan där?

det beror väl på, som i så många andra fall ;)

om man har precis samma filosofi ang. ridningen/hästskötsel från början så tror jag det skulle gå bra. Och som i alla relationer medryttar-hästägare: att medryttaren är nöjd med det den får göra (det är ju faktiskt hästägaren som bestämmer) och att allt är uppgjort från början.

Har dock bara en person i min omgivning (av de som man kan räkna till nära vänner) som jag vet att det skulle funka till 100% för mig att vara medryttare åt. Vi delar helt uppfattning om hästhållning, ridning osv, och jag har tagit hand om/ridit/utbildat ett par av hennes hästar. Har även avbrutit ridningen utav en av hennes hästar pga att jag och hästen inte funkade ihop, utan att det har blivit bråk/surhet.

gud vad roligt att det kan fungera så bra också. och jag antar att mkt handlar om kommunikation.

.. jag kanske har ovanligt bossiga vänner eller ngt då jag inte skulle vilja ha dem som mina medryttare..

Jag har en vän som medrttare och det funkar kanon! Jag skulle ALDRIG låta någon jag inte känner och litar på ta hand om min häst!

så kan man ju med se det..
hur nära vänner var ni innan hon började hjälpa dig?

Jag skulle inte rekommendera det. Förlorade min bästa vän på det sättet..
Jag blev förbannad en dag för att hon inte lyssnade på hur jag sa att hon skulle rida min häst (hon rider engelskt, jag western.) och sedan dess har hon inte pratat med mig. Det var nu drygt ett år sedan.
Som sagt, rekommenderar det INTE.

Jag har en nära vän som rider mitt ena sto.
Det funkar jättebra!
Fast vi diskuterar jättemycket ossemellan, och hon frågar massor hela tiden.
Stoet är t-märkt och både hon och jag är väldigt måna om att hon ska må bra och lägger nog upp det mesta om henne tillsammans.
Bara skönt att ha någon att bolla ideer med som har samma tänk, men ändå ifrågasätter.

det är precis sånt här jag är rädd för. att man ska bli ovänner över saker som man egentligen inte hade behövt bli ovänner över.

men gud vad tråkigt för dig och din vän:(

måste bara säga att jag är förvånad över att det verkar vara många som har sina vänner som medryttare.
självklart har jag blivit vän med mina hästägare med tiden, eller om det har varit min morsans kompis kusin- what not, inga nära bekantskaper.

Jag har det nu och jag tycker att det är både bra och dåligt. Bra för att jag känner henne och vet att hon inte skulle göra något dumt, är alltid ansvarfull osv. Skulle kännas olustigt att ha någon helt okänd som tar hand om min häst. Dåligt för att det blir lite känsligt när hon kanske vill göra saker som krockar med mina planer (om vi båda vill rida lektion t ex) eller om jag vill att hon ändrar på nån grej... tror dock att det är övervägande positivt!

Skulle inte riskera min vänskap....
Eller det beror ju på hur nära ni är, men av egen erfarenhet (inte innom häst men ändå) ska man inte ha "affärer" med sina närmasta vänner....

Ja om man skriver ett kontrakt med vad som gäller så båda är medvetna om det. Då tror jag det kan funka, men det viktigaste är ju ändå kommunikation mellan varrandra

En av mina absolut bästa vänner hjälper oss med våra hästar, så man kan väl kalla henne medryttare antar jag =)

Det började med att hon hängde med mig ut i stallet och red ibland. Sen blev det mer och mer och hon tag hand om pållarna om vi var borta. Tillslut frågade jag om hon skulle vilja rida ena pållen själv en dag i veckan och det ville hon gärna.
Nu är hon ute hos oss oftast två ggr i veckan, ibland hinner inte alls ut nån vecka och ibland blir det mer.
Vi har inget kontrakt skrivet, ingen muntlig överrenskommelse heller. Hon hjälper helt enkelt till för att hon tycker det är kul, vi har samma syn på hästar och hon är MKT ödmjuk. Hon frågar alltid innan vad hon får o inte får göra och oftast så hittar vi på saker tillsammans.
Det funkar kanon!

Jag är inte orolig att det ska förstöra vår vänskap då jag inte har några krav på henne. Hon betalar inget och har som sagt inga bestämda dagar. Mest ser jag det som ett bra sätt att umgås med min vän samt att hon ibland motionerar/tar hand om hästarna när vi inte hinner/kan. Vi har hästarna hemma på gården så hon kommer ju liksom och hälsar på oss och rider en sväng.

Min syster rider min ena häst. Jag rider inte alls längre så hon har hela ansvaret 7 dagar i veckan och lägger upp planering för träning och tävling som hon själv vill. Hästen står i stallet vi delar och där även mina andra hästar står så jag är hela tiden med och kan se framsteg, komma med onödiga kommentarer och klappa efter ett träningspass. :D

För mig ungerar det jättebra. Dock finns det väldigt väldigt få personer jag vet som jag skulle kunna "dela" häst med på detta sätt. Vi har även diskuterat hur vi gör vid eventuell försäljning, om hon har förköpsrätt på hästen eller får en viss % av försäljning osv.

Det låter bra. Men om tex hästen blir halt när hon rider så kan det vara jobbigt, då blir det frågor som, ska hon betala, vad hände, vems fel var det, ska hon fortsätta iaf, å sånna grejer, då är det bra att ha ngn utomstående tycker jag. Men om det funkar kan man köra på!
MVH Elin

Det låter bra. Men om tex hästen blir halt när hon rider så kan det vara jobbigt, då blir det frågor som, ska hon betala, vad hände, vems fel var det, ska hon fortsätta iaf, å sånna grejer, då är det bra att ha ngn utomstående tycker jag. Men om det funkar kan man köra på!
MVH Elin

Självklart KAN det alltid bli problem... men det kan det lika väl bli om nån annan kompis är ute och hälsar på bara en gång och vi rider en sväng.

Jag ser det som så här:
Det är MINA hästar och MITT ansvar. Jag har dem försäkrade och skulle ngt hända så går det på försäkringen och JAG betalar självrisken. Min kompis är väldigt försiktig av sig (mer än mig) så skulle nåt hända så är det inte hennes fel... och även om det var det - alla kan göra misstag, that´s life!
Hade man en oförsäkrad häst skulle det säkert vara en annan sak.

Blir en häst halt när hon rider spelar det ingen roll. Hon ska inte betala, för det kunde lika väl ha varit jag som red.

Jag oroar mig inte över att hon ska göra nåt så att hästarna skadas. Tvärtom så är det HENNE jag i så fall oroar mig över.
Jag kan ibland tänka på hur hemskt det skulle vara om MINA hästar gjorde nåt så att HON skadades. DÅ skulle jag får hemskt dåligt samvete, även om det inte är mitt fel...

Nä, jag ser inga som helst problem med att min vän hjälper till med våra hästar. Men så har vi oxå bara fritidshästar som inte används mer än för att det är roligt. Alltså har jag inget mål på det sättet och då heller inga krav. Det skulle vara annorlunda om det var tävlingshästar det handlade om, tror jag...

Tillägg: Jag tror att en viktig del i det hela när det gäller vänner som medryttare är att man INTE tar betalt. För är det pengar inblandade blir det affärer, och det är mkt riktigt inte alltid så lyckat....

Alltså en vän som medryttare kan funka mkt bra om man...
... inte tar betalt.
... har samma syn på hästar.
... inte har några höga krav (dvs för mkt kring bestämda dagar, kontrakt etc. För DÅ blir det affärer...)

Senast ändrad:

När min medryttare sluta va jag i stort behov av en ny omgående, så jag prata med min kompis ifall hon var intresserad.. Känner henne och kan hennes ridstil. Jag är med när hon rider Pojken så jag har koll på det, och det är jag som lägger upp träningen, sen kan hn komma med förslag om hon så vill..

Sa från början att min häst, mina regler, när vi håller på med hästen gäller mitt ord... Eftersom han är ganska besvärlig så var det viktigt att va gjorde på "mitt sätt" det acceptera hon så nu går det jättebra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 933
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat