vanligt med ömma vrister och knän vid hoppning?

J

jeskre

Hej,
Jag har ett problem:
Jag en gammal knäskada : löparknä som alltid ger sig tillkänna efter hoppningen.
samma med vristerna jätte ont så fort jag går upp i lätt sits!
hur kan jag träna upp dessa muskler???

Sv: vanligt med ömma vrister och knän vid hoppning?

Jag vet inte hur du ska träna dom musklerna riktigt, men jag har känningar i mitt v. knä och det hjälper en del med vinklade stigbygel plattor i alla fall. Så om du inte provat det så kan det vara värt att testa.

Vristerna kanske du kan träna upp med tåhävningar :idea:

Jag har skador på båda knäna, jag har skaffat sviktande stigbyglar och tycker det hjälper en del. Förutom det brukar jag köra träning i lätt sits i lagom dos och helt enkelt öka på vartefter det känns bra.

sviktande/ledade stigbyglar (sprengers, intec osv)

vid svaga vrister kan sneda stigbygelplattor hjälpa, vet däremot inte hur det skulle kännas för dina knän. Vid vrickningar ska sneda plattor göra underverk för vristen.

Jag har för korta muskler i vaderna och knappt några muskler i vristen, vid hoppträningar riskerade jag att falla av i svängar pga att jag inte kunde hålla emot pga utmattning/smärta. Detta har jag inte ens märkt av sen jag köpte mina ledade stigbyglar. Benen, vaderna har möjlighet att röra på sig/fungera mer naturligt och det tror jag motverkar mina muskelproblem.

Tåhävningar är bra samt att bara stå på ett ben, då hittar foten balans och tryck. Jag har även en balansplatta som jag försöker mig på då och då som via balansträning ska träna upp musklerna i fot, knä och höft.

Sprengers Bowbalance säger jag bara!

Jag har haft jätteont i både höfter knän och vrister men det har blivit mycket bättre sen jag bytte till dom.

Jag har också Sprengers Bow balance. Får inte ont i knät av ridning längre sen jag skaffade såna :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar