Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Min gamla häst löpte tills han var 6 år gammal.
Sen var han lite vandringspokal tills han kom till mig, han kunde tjuta och bocka rätt så friskt och hande kommit på att det var ett rätt bra trick för att bli av med folk som drog honom i munnen.

Myyycket dressyr (med rätt tränare, de måste förstå att fullblod från banan rids annorlunda än GP-halvblod :cool:) och gymnastikhoppning senare blev han en rätt trevlig häst. Numera är han läromästare åt en 15-årig tjej, men kan fortfarande bli lite sprallig på väg tillbaka till uppstallningen på tävling. :bump::bump::bump: Det är nog något från galoppbanan han nog aldrig kommer att lägga av med. Så man får ta han som han är! :D

serve


serve
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag tycker det funkar bra att lägga markbommen en bit ut, gärna upp till 50 cm, så de får hjälp att hinna få upp frambenen, annars, om de slår i spänner de sig ofta mer, och hänger ännu mer. Tar ganska mycket tid, kan vara värt det, men de ska helst dra upp knäna redan från början, om underbenet hänger brukar de lära sig, värre om det hänger uppifrån bogen...
Underbarn : MIn gamla häst som är till hälften fullbod är fortfarande i 1* kondition ur vintervila, fast han är 19 år - har nog rätt mycket med hur de är tränade från början att göra, sen är de ju olika lättränade såklart...:p
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag har ett fullblod som gått på banan fram tills februari 2009, då han var 7 år. Han såldes till en mamma & dotter, dottern blev dock rädd för honom så därför såldes han vidare. Och det var då jag hittade honom!

Jag köpte honom i början av september 2009, så det är sedan dess som han har börjats skolas om på riktigt. Eftersom hans gamla ägare endast red honom med gramantygel, de få ggr de red honom.

Han är en supertrevlig häst och arbetar mer än gärna, dock har han tendenser av lite ponny-tjurighet som man får ta i tu med ibland :) Jag har löshoppat honom en gång och det tyckte han var störtkul, dock så gick det fort som jag vet inte vad - men han var riktigt kvick i benen. Jag har bara hoppat honom en gång och det gick suveränt, men det gäller att ha honom avspänd och lugn fram till hindrena för då är hans framben mycket bättre. Så fort han är spänd så hänger dem och dinglar - men han river aldrig.

Tanken är att han ska bli en fälttävlanshäst, det är mycket jobb men det är mitt mål. Jag brukar tänka som så att; han har varit galopphäst i 7 år, så alltså kan det ta 7 år att göra honom till fälttävlanshäst.

Men vad gör det? Då är han 14, perfekt ålder :)

img_1955_70742469.jpg

Min guldgosse!
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Man tycker kanske att fogden kunde fixat lite bättre bilder. Man vill ju gärna se lite mer en ett vinterruggigt huvud.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp