Vanligaste skadorna

F

fean

Gör ett arbete om de vanligaste skadorna hos hästar. Har lite funderingar själv men som tur väl har jag inte råkat ut för så många på mina hästar. Hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen.

Att hästen blir halt är ju vanligt av olika anledningar, men hur vanligt är fång, kolik?
Hoppas ni kan ge mig några fler vanliga skador hos hästar :)

Sv: Vanligaste skadorna

vad som är vanligast beror nog på vem man frågar (så länge man inte har tillgång till försäkringsbolagens och klinikernas statestik osv.)

jag skulle tro att luftvägsproblem ligger högt upp, sårskador är ju inte heller så ovanligt eller hovböld/stengalla, hovsprickor, bärandsröta, lymfangit och vrickningar. inflamationer av div. anledningar är oxå vanligt.

kolik har vi råkat ut för vid några enstaka tillfällen under dom senaste 30 åren, fång endast 2 gånger. första gången trauma utlöst och inget som märktes med en gång heller utan först då hästen röntgades för annat. andra gången efter dubbel kortisonkur mot bronkit, en vanlig bieffekt på kortison beh. oralt.

okej tack så mycket. Luftvägsproblem, vilka följder kan de ge? Har du varit med om det själv?
Sårskador och hovböld är helt klart vanliga. tack :)

bronkit är väldigt vanligt (hosthäst) förr kallades alla andningssvårigheter (astma) kvickdrag men nu finns det ett gäng benämningar.

följderna är att hästen kan bli (blir oftast förr eller senare) så dålig att den får tas bort samt att det kräver minutiös skötsel. helst lösdrift, hösilage, blött ev. kraftfoder, borsta där dammet blåser bort, sopa aldrig i närheten av hästen osv osv. lider oftast av flankandning och blir trött fort.

har genom åren fått ta bort ett par hästar som lidit av åkomman.

vanligaste orsaken till sjukdommen är dåligt ventilerade stall och/eller dammigt hö och strö eller att det innehåller sporer som inte alltid varken syns eller luktar. när hästen väl blivit sjuk så går det inte att bota, men hästen kan bli symtomsfri med "rätt" skötsel.

okej, då förstår jag. En väldigt jobbig sjukdom/skada för alla parter.
Tack, nu har ja lärt mig något nytt. det är aldrig fel.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 233
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar