Vanligaste skadorna på en travhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Anneli
  • Startdatum Startdatum
A

Anneli

Är totalt grön med travhästar men har lite funderingar , vilka skador är dem vanligaste på travhästarna? dela gjärna med dig av dina erfarenheter

Sv: Vanligaste skadorna på en travhäst?

Vet inte riktigt om jag fattade din fråga rätt, men jag tror det vanligaste är att travarna får olika förslitningsskador i ex. knän och kotor.

Det är ju väldigt olika beroende på häst och hur den är uppbyggd och hur den rör sig, en del har mer problem med framkäran andra sitter det oftare bak... En del är jätte sköra och andra som gjorda av sten.

Att man behandlar sin travare i leder är ändå ganska vanligt. Något som vi ofta jobbar med, och som det ännu tyvärr inte uppmärksammas så mycket inom travet, är att hästen ska röra sig korrekt, då i förebyggande syfte, bär sig hästen på ett bra sätt skadar den sig ju inte lika ofta = behöver ej behandlas så ofta. Något som jag upplever är väldigt vanligt problem med travaren är att den har ont i rygg och nacke. Detta kan ju förstås komma från en hälta, men då man ofta kollar just ben och leder i ett travstall tror jag att det också kan vara omvänd ordning, dvs. hästen har ont i rygg, nacke, springer och spänner sig eller belastar sig på ett felaktigt sätt och ett resultat av det blir hälta.

Blev lite rörigt känner jag...:crazy: hoppas du fick ut något av det iaf!:p

Hej , tack för ditt svar..vill få nya kunskaper nu :)

Precis som de innan nämnt har även jag sett mycket behandlingar av kotor. Gaffelbandsskador i olika grader verkar även vanligt och knäproblem. Ömhet i rygg har jag sett mycket och det har ofta visat sig bero på att hästen går mycket eller med för kort käk. En häst jag träffade på tränades jämt med käk och var så öm så den kröp ihop bara man nuddade ryggen, blev mycket bättre efter att käken togs bort vid träning.

ok ..då har mina misstankar med att uppkäket inte är bra vid vanliga dagliga träningsjobbet..ser inte bekvämt ut ..inte kan sträcka ner sitt huvud o stretsha hals o rygg något.

Men käk använder man inte vid den vardagliga träningen, utan endast vid snabbjobb/löp där det är högre farter som gäller. Och i själva loppen finns ingen anledning att sträcka på halsen för att stretcha ryggen.

Inflammtion i leder är helt klart vanligast bland travhästar. Generellt skulle jag nog säga att det vanligaste primära orsaken sitter i framknäna och att den sekundära hältan hamnar i kotleden. Sjävklart förekommer också gaffelbandskador och böjsenor men mindre vanligt än ledinflammationer.

jag förstod det..skrev dagliga träningsjobbet;) :p

är det vanligt att man röntgar knäna på dem ex vid köp? för att eliminera ex lösa benbitar ..pålagringar..

Unghästar friröntgas oftast. Äldre röntgar man inte om man inte misstänker något... Oftast ser man ju vad man betalar för om man köper hästen... Vi har röntgat en häst som vi behandlade i lederna utan att han svarade på det, det är nog enda gången tror jag.

Tycker det är ytterst få tränare som sitter och kör med käk i träningen nu för tiden. Det har blivit mer och mer intresse över hur man ska få en travhäst att hålla och folk har blivit mer och mer medvetna över träning och träningsmetoder.

ok tack..tar in allt o lär mig:p

Vi har faktiskt käk på en häst i träning, men han är den enda. Har sett en till häst gå med de hos en annan tränare fast på samma gård som vi är på.

Har inte haft någon travhäst som har varit skadad hittils. Men skadorna sitter ju oftast i benen, eller i huvudet. Att man helt enkelt har pressat de för hårt så de är knäckta och inte tycker det är roligt att springa längre!

bra med skadefritt..trist me knäckta hästar..dem finns nog i fler häst sporter...pressas för fort för att komma på tävlingsbanan :crazy:

..annars är också halsproblem vanliga...förutom leder och senor....sen finns det ju också annan problematik som stör rörelsemönstret men det är ju jobb för massör/kiropraktor/equiterapeut mm....fast det är det nog för många andra hästar och inte bara för travare...

bra med skadefritt..trist me knäckta hästar..dem finns nog i fler häst sporter...pressas för fort för att komma på tävlingsbanan :crazy:

Ja det är skönt, iof har vi haft en som sprang igenom stalldörren. Men hon måste ha fått en knäpp. Hon dog knall fall! Har aldrig haft någon knäckt häst själv, men har träffat och de är mycket svåra att hantera! Inte så konsigt heller. Jag tror att det förekommer mycket med, man märker ju inte det föräns någon annan ska hålla på med den!

ok..verkar vara att många använder massörer kontinuerligt på travarna pluss solarie före o efter träningspassen , skönt för hästarna .

fy vilken hemsk upplevelse för dig ..:crazy:

fy vilken hemsk upplevelse för dig ..:crazy:

Ja det var ett mycket jobbigt år, enda stoet vi fick efter det avelsstoet. Och hon gick bort, det var mycket surt! Men hon ska få en sista krabat i sommar, hoppas hoppas hoppas att det blir ett sto!

då håller jag mina tummar att de blir en tös:laugh:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar