Vanlig vitlök?

C

Connemara_Lover

Vissa brukar ju säga att vitlök är bra mot fästingar och sånt, vissa hästägare brukar ju köpa vitlök i ridsportsaffärerna och ge sin häst det. Men jag har funderat. Kan man ge hästen vanlig vitlök, som vi har hemma i maten, om man pressar ner en liten bit i deras foder? :confused: Det borde dem väl tåla om man inte ger för mycket! Det borde väl vara lika effektivt!?

Tacksam för svar :bow:
 
Jodå, visst kan du köpa vanlig vitlök och ge din häst. Det är dessutom billigare än att köpa hinkar från hästaffären (offtast) ;)

Jag tror dock att själva givandet i foder mest gör verkan mot förkylning. Om man vill att det ska hjälpa mot flygfän tror jag man måste ge ganska mycket :crazy:

Det sägs ju att vitlök kommer ut genom prorerna och håller insekter på avstånd. Men för att prorerna ska öppnas måste man ju svettas lite och gör då hästen inte det kanske vitlöken inte har den avskräckande effekten :confused:

Jag ger min vän 2 klyftor i maten ibland men som jag skrev, bara för att hon inte ska bli förkyld osv. För att hålla "kräken" borta smörjer jag henne med vitlök och matolja (på utsidan alltså) :D

vänligen
asska
 
om man köper Hippos Vitlök som är torkade vitlöksflarn så blir det mycket billigare än den där pulvervitlöken som är så himla dyr :crazy:
Kostar ca 100-120 kr för en burk som räcker ganska så länge eftersom man ju inte ger den dosen som står när man bara ger för insekter eller för att förebygga förkylning.
 
Ja fast här måste jag protestera lite, därför att flarn må vara billigare än pulver men slår inte granulat i prisnivå.

Flarn kräver en giva på ca ½dl per gång, vilket gjorde att en hink på 10 kg inte räckte så länge som man kunde ha trott.

Pulver är oekonomiskt med tanke på att den är fuktkänslig, och många stall är allt annat än befriad från fukt så här är klumprisken stor. Ibland har den klumpat sig så till den milda grad, att det krävs dynamit för att få den till att lossna från burken. Givan här är också ganska stor, 1-2 msk brukar det väl handla om.

Granulat har jag kommit på är det mest ekonomiska att ge, inte fuktkänsligt. 1 msk motsvarar 4 msk pulver, :eek: därför behöver man inte ge stora mängder. Köper man rätt sort, kostar den ca 100-110 kr kg i liten förpackning. Köper man stort, kan man komma undan med granulat för ca 85-90 kr kg.
 
Granulat har ungefär samma konsistens som socker, dvs små vitlökspärlor fast väldigt små sådna. :D
 
Ok!
Nä för det jag kan tänka mig är att vissa kan vara känsliga i magen för stark vitlök därför så kunde det ju vara farligt för hästarna men det händer väl inget allvarligt. Det kan vara gas bildande men inte så att de kan få kolik. Jag har väl rätt?
 
Åhh, kan inte du vara snäll och PM-a mig något bra, prisvärt märke som är någolunda lätt att få tag på? :bow:
Hur stora är storpacken?
 
Mina två äter vitlök, både färsk o torkad, året om utom vid vintervilan (2 mån), och har aldrig farit illa av vitlöken.
 
Det hästen kan tänkas reagera på är själva lökdelen, de flesta vänjer sig och brukar inte få problem. Sen finns det hästar med känsliga mage, här kanske man bör fundera på andra alternativ. Pulver , granulat, flarn eller vad du vill, har kvar aktiva substanser från löken men separerat lökdelen.

Det är dessa som vi använder oss av, själv har jag försökt göra lite ekonomi över det hela. Ego som jag är vill jag ha så mycket som möjligt för små pengar, :idea: och då funnit att granulat faktiskt är mest prisvärd eftersom man inte behöver ge mycket för att ha samma mängd motsavarande 2 vitlöksklyftor. Sen är det bekvämt också, icke att fröglömma. :D
 
Granulerad vitlök finns nära nog överallt, men det gäller att fina något som är av bra kvalite och inte kostar skjortan.

Själv använder jag mig av granulerad vitlök från Pharmacare, drygt genom att den är stark och en liten mängd behövs motsvarande 2 klyftor. Dessutom är den i mitt tycke prisvärd, men det kan säkert finnas annat lyssna runt eller någon annan kanske har ett tips. :)
 
Jag köper vitlöksflarn i en 20 kgs förpackning ger 800 + moms och det blir rikitgt billigt/kg. Man kan ju vara ett par stycken som delar på det om man bara har en häst. :)
 
Jag säga det att detta med vitlök till hästarna hjälper att hålla mygg och flugor borta. Min ena ponny har haft problem med sommareksem tidigare. Men sedan i september förra året har hon ätit vitlök och än så länge har hon inte kliat än. Så nu får alla mina hästa det! Finns även ett vitlöksspray som håller mygg och flugor borta. Men det är väldigt dyrt.
 
Ok, gud vad bra :) Då ger jag honom vitlök då! Tack så mycket! :D

:bow:
 
Vitlöksspray borde man ju kunna göra själv med vatten och vitlök, kanske lite olja i så sitter det lite bättre? Borde iaf kunna funka!
 
Fast jag skrev ju att man inte behöver ge den dos som står på förpackningen när man inte ger det som behandling för t.ex. förkylning.. Jag ger ca en matsked per dag och har aldrig förkylning eller fästingar på hästarna.. Så för mig blir det iaf billigare med flarn.
 
Hmm nu börjar det komma dubbla budskap tycker jag...
 
Ja de tål dom verkligen de är ingen fara att ge dom vitlök däremot kan dom ibland matvägra då dom inte tycker om smaken/lukten. Hade en häst en gång till slut vägrade hon äta t o m betfor för hon trodde vi skulle lura i henne vitlök.
 

Liknande trådar

Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 677
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Idag hade jag en skitdag på jobbet. Första mötet blev inte som önskat, och i frågor som är viktiga för mig så var vi inte alls överens...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 202
Senast: Thaliaste
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 573
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp