Vänjer man sig?

cherryblossom

Trådstartare
Hej! Jag har en c-ponny som jag har haft i 4 år och en maxad d-ponny som jag haft sedan början av sommaren :) De är ganska kraftiga ponnyer båda två. C-ponnyn är russ/nf och d-ponnyn är connemara.
Sedan jag började rida d-ponnyn har jag börjat tycka att c-ponnyn känns liten. Jag har inte växt på flera år så jag tror att det är för att jag vant mig vid att rida en större ponny. Vänjer man sig så att båda känns lagoma att rida, eller kommer c-ponnyn alltid kännas för liten nu? :(
Jag har tävlat ganska mycket med c-ponnyn och aldrig hört att jag är för lång. Inte på träning heller så jag tror att det är för att jag vant mig vid d-ponnyn. C-ponnyn har aldrig känts liten förr.
 
Sv: Vänjer man sig?

Jag har ridit en d-ponny och ett halvblod på 167 under samma period. Om jag bara red den ena hästen unter en vecka så kändes den andra hästen stor respektive liten då jag bytte. Så länge jag red båda lika mycket och omväxlande så var det bara vid upp- och avsittning som jag noterade skillnaden.
 
Sv: Vänjer man sig?

Okej. Jag tycker c-ponnyn känns liten hela tiden när jag rider. Det känns inte obalanserat eller vingligt men litet och korta steg och sådär. Och det känns alltid så, men allra mest typ om jag bara ridit d-ponnyn några dagar och sen rider c-ponnyn.
 
Sv: Vänjer man sig?

Jag rider en C-ponny och en häst på ca 174 cm.
För det mesta känns båda lagom, trots att ponnyn egentligen är för liten för mig. Jag känner tydligast att ponnyn är för liten då jag just ridit storhästen och ska försöka få ponnyn att börja trava på ordentligt.. :angel:
Ponnyn kan också upplevas som liten om jag enbart ridit den stora en period. För det mesta känns det dock bra att rida ponnyn, det är liksom där jag hör hemma :love:
 
Sv: Vänjer man sig?

Så känns det för mig också. Alltså fast c-ponnyn känns lite liten så känns det ändå rätt.
 
Sv: Vänjer man sig?

Det är ju en vanesak. Har man ridit samma ponny, eller samma storlek på ponny, i ett antal år så har man ju vant sig vid att det är så det ska kännas :)
 
Sv: Vänjer man sig?

Ja, men ändå känns det litet...
Men jag tror faktiskt att det kan bero på att hon tar kortare steg än d-ponnyn. Jag tänkte på det igår när jag red båda. C-ponnyns steg känns jättepluttiga, speciellt i galoppen, och jag tror det kan vara därför hon känns liten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp